הרב סתיו: עקרונית, אסור ללכת לחתונה המנוגדת להלכה

בפסק הלכה שפרסמו יו"ר ארגון רבני 'צהר' הרב דוד סתיו ובנו הרב אברהם סתיו, נקבע כי אין ללכת לחתונה המנוגדת להלכה כמו החתונה אליה הלך ח"כ יגאל גואטה. עם זאת, הם מדגישים, במקרים חריגים, בהם יש חשש שההיעדרות תגרום פגיעה חמורה במשפחה או ביחס ליהדות, יש לשאול שאלת חכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/17 13:38 כג באלול התשעז

הרב סתיו: עקרונית, אסור ללכת לחתונה המנוגדת להלכה
הרב דוד סתיו, צילום: פלאש 90

בספר חדש שאמור לצאת בימים הקרובים, "אבוא ביתך" בהוצאת מגיד, מפרסמים יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו ובנו הרב אברהם סתיו פסק הלכה המתייחס למקרים כמו המקרה המסעיר בימים אלו את החברה הדתית ומפלגת ש"ס: השתתפותו של ח"כ יגאל גואטה בחתונה של בן אחותו ש'התחתן' עם גבר. 

בתחילת הפסיקה קובעים השניים כי רשימה ארוכה של איסורי הלכה מביאה למסקנה כי אין ללכת לחתונה כזו, לא לטקס וגם לא למסיבה הנלווית אליה. בין האיסורים: חנופה, חיזוק ידי עוברי עבירה, התחברות לרשע, השתתפות בסעודה של איסור ועוד. בפשטות, גם מסיבה הנעשית לכבוד החתונה אסורה, אף על פי שאינה כוללת את טקס הנישואין עצמו. 

למרות האיסורים מדגישים הרבנים כי יש מצבים יוצאי דופן בהם על המתלבט לשאול שאלת חכם.  בסיכומו של הדיון ההלכתי מציינים השניים כי "כשיש חשש שההיעדרות מן החתונה תגרום פגיעה חמורה במערכת היחסים המשפחתית, ותביא להרחקת יהודים מעל אביהם שבשמים, יש לעשות שאלת חכם ולבחון את המקרה לגופו".

אחד המקורות עליהם הם מתבססים, על חשיבותו של הערך המשפחתי  מובא הרמב"ם (מורה הנבוכים, חלק ג, פרק מב): התורה לימדה אותנו בדבר מידה זאת הפלגה רבה, והיא שראוי לאדם לדאוג לקרובו ולהעדיף את בני משפחתו מאוד, אפילו כאשר פגע בו קרובו או עשק אותו. ואפילו אם קרוב זה מושחת ביותר, הכרח שיׂשים עינו על קרוב משפחתו וידאג לו. הוא יתעלה אמר: "לא תתעב אדֹמי כי אחיך הוא".

שמע לביקורת והתפטר. ח"כ גואטה

שמע לביקורת והתפטר. ח"כ גואטהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לחיזוק דבריהם מציינים השניים לדוגמא :"מעשה שהיה (באמת) בחסיד אחד שהתארס שותפו לעסקים עם אישה שאינה יהודייה. שאל החסיד את רבו אם מותר לו להשתתף בחתונה, ונענה בחיוב. לאחר זמן, התקרבו החבר ואשתו אל התורה והמצוות, והאישה עברה גיור כהלכה. פעם אחת סיפר החבר לאותו חסיד שתחילת התקרבותה של אשתו ליהדות הייתה כשראתה שהגיע לחתונה על אף הבעייתיות שבה, ובכך ביטא את גודל נאמנותו לחברו".

מקרה נוסף הוא סיפור על "הרב משה פיינשטיין, שקירבו בני משפחה שהתרחקו מן התורה והמצוות, וגרמו בסופו של דבר לחזרתם בתשובה. שיקול זה מזכיר את פסיקת ה"שולחן ערוך": 'מי ששלחו לו שהוציאו בתו מביתו בשבת להוציאה מכלל ישראל, מצוה לשום לדרך פעמיו להשתדל בהצלתה'. דברי ה"שולחן ערוך" מוסבים על מקרה קיצוני יחסית, שבו מותר לאדם לחלל שבת כדי להציל את בתו שנחטפה לשמד. אך הפוסקים הרחיבו דין זה גם למקרים אחרים שניתן לעשות בהם עברה קלה כדי להציל את הזולת מלסטות מדרך התורה".

בשל המורכבות של ההחלטה האם זה המקרה החריג שעלול להביא למשבר משפחתי רציני או לא, כותבים הרבנים סתיו כי יש להיוועץ בתלמיד חכם שישקול את הדברים.