חדשות כיפה

הרב נהוראי על תלמודי התורה: "הציונות הדתית מאבדת את אחד מתפקידיה המרכזיים"

יו"ר 'בית הלל' מצטער על רצונם של חלק מההורים להוציא את ילדיהם מהממ"דים, ועל כך שבציבור הסרוג לא כולם רואים ערך בכיתות הטרוגניות: "אני מרגיש כרב שנשארתי בין הבודדים, שמאמין בגישה הזו". לדעתו שורש המחלוקת הוא ההפרדה בין בינים לבנות: "החשש הגדול של ההורים שילדיהם  עלולים לצאת לתרבות רעה"

מתנצלים בפני הרב זייני. יו"ר בית הלל

מתנצלים בפני הרב זייני. יו"ר בית הללצילום: בית הלל

בשנים האחרונות עולה סוגיית תלמודי התורה שמוקמים עבור הזרם השמרני בציונות הדתית, אל מול הממ"דים הוותיקים. סוגיה זו משקפת שוני לא קטן בהשקפת העולם ומתח לא מבוטל בין צדדיו השונים של הציבור הסרוג. יו"ר ארגון 'בית הלל' ורב מושב משואות יצחק, הרב מאיר נהוראי, התייחס בסוף השבוע בעלון היישובי לנושא וקונן על כך "שהציונות הדתית מאבדת את אחד  מתפקידיה החשובים".

"לפני מספר שנים", פתח הרב נהוראי בסיפור, "בני נתן היה בקורס קצינים בבה"ד 1. במהלך הקורס פנה אליו צוער, הציג את עצמו ואמר לו שהוא ממושב זרחיה. לאחר שיחת עומק  שיתף אותו בכך, שאחד מהגורמים, שהשאירו אותו בעולם הדתי זה החינוך שספג בבית הספר שפיר".

בהמשך הוא כתב כי החליט לפתוח בסיפור זה מכיוון שכמי שגדל בתל אביב  ולמד במוסד הטרוגני, "כבר אז נוכחתי לדעת אודות הערך הסגולי שקיים בחינוך שמורכב מקבוצות שונות". לדבריו אמנם הדבר החשוב ביותר הוא "לשמור על הילדים ולספק להם את החינוך הטוב ביותר", אולם לדעתו, "דווקא בגילאי גן ובית ספר יסודי יש יותר מרחב ויכולת ליצור השפעה חווייתית על כלל התלמידים".

דבריו של הרב נהוראי נכתבו על רקע מאבק שהתחולל במועצה האזורית שפיר, במהלכו נאבקו הורי הממ"ד על הצפיפות בכיתות ילדיהם. במקביל עם או בלי קשר, תלוי את מי שואלים, נפתח בתחילת שנת הלימודים הקרובים תתמ"ד (תלמוד תורה ממלכתי דתי) כשבין שני המוסדות מפרידה גדר משותפת. יש לציין כי מי שהביע את תמיכתו בהקמת בית הספר החדש הוא ראש ישיבת אור עציון ואחד מבכירי רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן.

לומדות אמל מורה חילוני. תלמידות דתיות

תלמידות דתיותצילום: פלאש 90. הדס פרוש

יו"ר ארגון 'בית הלל' טען במאמרו כי להרגשתו ההשקפה לפיה גווני הציונות הדתית צריכים ללמוד יחדיו, לרבות הציבור המסורתי, הולכת ונעלמת, "בשנים האחרונות תפיסת עולם זו דועכת אני מרגיש כרב, שנשארתי בין הבודדים, שמאמין בגישה הזו".

לטענתו, הדבר משקף שחיקה משמעותית במשימתו המרכזית של הציבור הדתי לאומי, "אני כותב את הדברים הללו בדמע ובצער. אני סבור שהציונות הדתית מאבדת את אחד מתפקידיה החשובים ואנחנו בהדרגה מאבדים את אחדותנו ובקהילות רבות קיימות קבוצות בעלי גוונים שונים שמבקשים את החינוך המדויק שלהם".

לדבריו, "תהליך זה אינו מתרחש רק במחוזותינו. הוא מהווה אתגר בהרבה מקומות וניתן לראות עד כמה הדבר פוגע בחוסנם של בתי הספר הממ"ד. מי שמאמין בעשייה למען כלל ישראל יוכל להשתלב בקהילה מגוונת ולהיות חלק אמיתי מהמרקם האנושי. בית הספר קהילתי הוא משמעותי להגשמת משימה חשובה זו".

הרב נהוראי בטוח שבמידה והורי התתמ"דים היו שולחים את ילדיהם לבתי הספר הוותיקים, "היתה לכך השפעה עצומה על השפה של התלמידים ועל תכני הלימוד בבית הספר. האיזון בין הקבוצות היה נשמר טוב יותר. התקציב היה גדול יותר ובאמצעותו היה ניתן להוסיף חוגים תורניים. היו תקנים נוספים וכך היינו יכולים להפיץ תורה וערכים לכלל הילדים".

"לאחרונה שמעתי שבית הספר ממ"ד בירוחם", הוא סיפר כדוגמא, " שואב לתוכו את הקהילה כולה. אברכי ישיבת ההסדר שולחים את ילדיהם לבית הספר ונוצר מרקם אנושי מדהים בין כתלי בית הספר. אם הדבר היה בוער בעצמותנו זה היה יכול להיות מודל שמתאים להרבה קהילות".

רבה של משואות יצחק סימן את מה שלדעתו מהווה את סלע המחלוקת בין הצדדים, "סוגית ההפרדה בין בנים לבנות היא ה'ליבה' של ההגדרה של בית הספר תורני והחשש הגדול של ההורים שילדיהם  עלולים לצאת לתרבות רעה ולא יתחנכו כראוי מרתיעה אותם ומונעת מהם לשלוח את ילדיהם".

עם זאת הוא ציין כי הוא מעולם לא טען שהצדק איתו וכמו כן הוא "מאמין שאסור לנו לכפות אידאולוגיה על אחרים ולאפשר לכל אחד לחיות לפי אמונתו ודרכו החינוכית". בנוסף הוא אמר כי הדברים נכונים לקהילות ואזורים מגוונים ולא בהכרח תואמים מצבים בהם האוכלוסיה מורכבת מאנשים בעלי השקפת עולם דומה.

03.09.2017

1. מחזקת את ידייך (שירה)

מאמר שנוגע בסוגיה חשובה. מסכימה עם כול מילה. ישר כח

דווח על תגובה לא ראויה
03.09.2017

2. הזוי שרב יוצא נגד תלמודי תורה - מראה כמה חוסר אמת יש בארגון הקקיוני הזה (גיימס הטפילד)

דווח על תגובה לא ראויה
03.09.2017

3. בוא ניקח את בוגרי משואות יצחק ונראה היכן הם (ירושלמי)

דווח על תגובה לא ראויה
04.09.2017

4. השלב הבא: פירוק הסיירות בצה"ל (אריאל (חייל צה"ל))

ופיזור החיילים המובחרים בגדודים הרגילים.
כמובן, כדי להגביר את האחדות וההטרוגניות, להעלות את רמת הגדודים, להגדיל את התקציב, ושאר הססמאות הנבובות שבכתבה...

דווח על תגובה לא ראויה
04.09.2017

5. הבעיה המרכזית אינה סוגיית ההפרדה (חגית)

אלא העובדה הפשוטה שבלא מעט ממ"דים "רגילים" בערים הגדולות, שומרי שבת וכשרות (לפי הגדרות מינימלסטיות, לא נוסעים בשבת ואוכלים רק מוצרים בהכשר מוכר), ימצאו את עצמם במיעוט בכיתה.
הורה ששולח ילד לחינוך ממ"ד, מצפה שביום ראשון בבוקר לא יעסקו בסיפורי "לאן נסענו לטייל בשבת"

דווח על תגובה לא ראויה
04.09.2017

6. נכשלתם. בקרוב תהיו חרדים כמונו (ולא ציונים)

דווח על תגובה לא ראויה
04.09.2017

7. הרב נהוראי על תלמודי התורה: "הציונות הדתית מאבדת את אחד מתפקידיה המרכזיים" | כיפה (מוטי רוזנברג )

אני מסכים עם כל מילה של הרב נהוראי, צריך לאחד את כלום עם הממד, שנהיה מאוחדים בלי פלגים בחברה הדתית לאומית.

דווח על תגובה לא ראויה
04.09.2017

8. הדבר מנוגד להיגיון וגם להלכה (הנביא היומי)

לפי ההלכה אסור לאדם להשיג גבול רעהו בעסקים. אך יש לכך חריג- מלמד תינוקות. והסיבה לכך היא הצורך בחיזוק התורה. והאמונה הפשוטה שחיזוק התורה יביא רק טוב וברכה לאומה. תלמידי חכמים הרי כידוע מרבים שלום בעולם. יותר תלמידי חכמים = יותר שלום.
ולכן התירו למלמדי תינוקות להתחרות זה בזה בלי החשש להשיג גבול רעהו.
והאמת שהדבר פשוט שכיוון שהתורה אין לה גבול ממילא לעולם לא תהיה השגת גבול באמת.
ואפשר לראות שככל שיש יותר תלמודי תורה גם בממ"דים עצמם תהיה יותר יראת שמיים. הרמה התורנית בממ"ד באותה רמה- רמה מסורתית. ההבדל הוא עצום- במקום דתיים יש שם עכשיו יותר ויותר מסורתיים ויותר בנים של הורים שאינם שומרי תורה ומצוות. וכך הפוך ההשפעה של תלמודי התורה רק מגדילה ומחוללת עוצמה בחינוך הממלכתי הדתי. כך גם גדל דור חדש עם יראת שמיים גדולה יותר שיכולת ההשפעה שלו הרבה יותר גדולה. ובעתיד יהיו מחנכים. כן. גם בממ"ד.

דווח על תגובה לא ראויה
07.09.2017

9. דור הפלגה (אליעזר)

לצערנו הרב מחזירים אותנו לדור הפלגה.
חנוך ממ"ד אינו מספיק ויוצרים
תתמ"ד. אבל גם שם יתהוו סיעות שיחליטו שזה לא מספיק ויקימו את התתתמ"ד ןהתתתתתתמ"ד.
איש לא יבין את שפת רעהו ושנאת חנם תפרח בארצנו

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עו"ד יורם שפטל צילום: פלאש 90

יורם שפטל יעמוד בראש עוצמה יהודית?

קרא עוד