הרב יעקב אריאל: "במצבים מסוימים תרומת כליה היא חובה"

הרב יעקב אריאל נשיא מכון התורה והארץ התייחס לתרומת הכליה ואמר כי במקרה שחלה התאמת רקמות התרומה הינה בגדר "לא תעמוד על דם רעך". מאידך, אין חובה הלכתית להיכנס לרשימת התורמים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/02/17 18:21 טז בשבט התשעז

הרב יעקב אריאל: "במצבים מסוימים תרומת כליה היא חובה"
גילי צרפתי, צילום: גילי צרפתי

האם תרומת כליה היא זכות החובה? הנושא המדובר נידון באחד המושבים של הכנס השנתי של מכון התורה והארץ שנערך ביום חמישי האחרון בחוות הנוער הציוני בירושלים. הכנס שנערך בחסות קרן אביה והאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, עסק בסוגיות חברתיות, חלקן סביב נושאי המצוות התלויות בארץ ומטרות עניים.

במהלך הכנס דיבר הרב ישעיהו הבר ראש ארגון "מתנת חיים" שסיפר על פעילות העמותה המעודדת תרומות כליה ופועלת לצמצום רשימות ההמתנה של הזקוקים השלת כליה. לאחר מכן דן הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ונשיא מכון התורה והארץ, האם תרומת הכליה הינה חובה או זכות.

הרב אריאל הסביר כי מצד צדקה וגמילות חסד לא מצאנו מקור הלכתי לחייב את האדם לתרום כליה, אולם דווקא מצד מצוות "לא תעמוד על דם רעך", עשויות להיות סיטואציות בהן הדבר מתחייב.

"מצד לא תעמוד על דם רעך הבחנו בין שני מצבים. בין מצב שהאדם כבר נמצא ברשימות, והרקמות שלו הן היחידות שמתאימות לרקמות של אותו חולה, ואז זו מצווה של 'לא תעמוד על דם רעך' כלפי אותו חולה", אמר הרב אריאל. הרב אריאל הדגיש כי לאור המחקרים והמצב הרפואי כפי שמקובל כיום, אין בתרומת כליה סיכון מיוחד. "עם כליה אחת אדם יכול להיות בריא ושלם. לחשוש שמא יקרה לו משהו? ראינו שעל פי הרפואה אלו חששות רחוקים".

עם זאת מדגיש הרב אריאל כי לא מצא חובה הלכתית להתנדב להיכנס לרשימות התורמים, והדברים נכונים לאלו שכבר התנדבו ונמצאו מתאימים לאדם הזקוק לתרומה. "אבל ודאי שאדם שנכנס לרשימות עושה מצווה מן הגדולות ביותר שיכולות להיות", הוסיף הרב אריאל.

בסיום הכנס נערך גמר 'חידון הארץ ומצוותיה' שמתקיים זו השנה השניה. מנחה החידון הוא נריה פנחס. לגמר עלו 12 מתמודדים מכל רחבי הארץ, שעברו את מבחני המיון המקדימים. הזוכה במקום הראשון ובפרס של 10,000 ₪ הוא אליאור בביאן מבית שמש. בביאן זכה בעבר גם בגמר חידון התנ"ך העולמי לנוער.

למקום השני הגיע אביאל אייפרמן בן 44 מהישוב נריה, אשר זכה בחופשה מתנת מלון כינר. במכון מציינים כי השנה לא השתתפו בחידון אברכים ובחורי ישיבה אלא בעלי בתים, סטונדטים, אנשי הייטק ופנסיונרים. "ברוך ה' אנו רואים את הצימאון של הציבור להשתתף וללמוד על הארץ ועל המצוות התלויות בה. דרך הלימוד אנו מעמיקים את שורשינו בארץ ואת החיבור אליה", אומרים במכון.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן