הרב טהרלב בתגובה לרב אבינר: "הוצאת שם רע על הצבא"

חבר 'בית הלל' תקף את דברי הרב אבינר שפורסמו ב'כיפה' ("או יחידה נפרדת או לא להתגייס בינתיים") ואמר כי "להגיד שאסור להתגייס כי הצבא מעורב, זה בעצמו ביטול מצווה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/01/18 16:47 כט בטבת התשעח

הרב טהרלב בתגובה לרב אבינר: "הוצאת שם רע על הצבא"
הרב אהד טהרלב, צילום: דוברות אור תורה סטון

חבר ארגון 'בית הלל' וראש מדרשת לינדנבאום מבית אור תורה סטון, הרב אוהד טהרלב, תקף היום (שלישי) את דברי הרב אבינר על הצורך להשהות את הגיוס לצה"ל.

"הצבא והרמטכ"ל עושים ככל יכולתם כדי לאפשר לבנים ולבנות דתיים לשרת בצבא, ולשמור על ההלכה", הוא אמר וציין כראיה לכך את "השינויים שנעשו בפקודת השירות המשותף".

לדבריו, "אמירות כאלו הן הוצאת שם רע על הצבא ועל חיילי וחיילות ישראל, שהם אנשים מובחרים וייחודיים".

עוד הוא הדגיש כי דברי הרב אבינר עלולים להוביל למציאות קשה ובעייתית, "במלחמת מצווה כל מי שיכול לעזור, להגן ולשמור על בטחון המדינה עושה זאת. להגיד שאסור להתגייס כי הצבא מעורב, זה בעצמו ביטול מצווה, שהרי בזמן מלחמת מצווה יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה".

לגופן של טענות הוא אמר כי "לא כל מקום שיש איש ואישה יחד זה אומר בהכרח שהם עוברים עבירה. כמובן שיש הבדל בין גדודים קרביים מעורבים ליחידות תומכות לחימה, אך גם בגדודים קרביים מעורבים, לא כולם חוטאים ומחטיאים. יחידות תומכות לחימה דומות לכל מה שקורה בחברה בימינו, וודאי שאין פסק שאומר שאסור לעבוד במפעל הייטק כי הוא מעורב ואדם עובר עבירה על-ידי כך, כל שכן, הליכה לצבא שהוא בגדר מצווה הלכתית והוא ערך חשוב ומהותי".

הרב אבינר

הרב אבינרצילום: באדיבות המצלם

מוקדם יותר פורסם ב'כיפה' שו"ת של הרב שלמה אבינר, שבו הוא ענה לחייל כי אם אין ברירה על הצעירים הדתיים לא להתגייס עד שיפתרו בעיות הצניעות בצבא.

"לא כל חייל מתאים ליחידה קרבית מובחרת, וליחידות הנפרדות של חרדים, מקבלים רק חרדים, וחייל דתי לאומי אינו יכול לדרוש להתקבל", אמר החייל והרב ענה לו כי "אם זה כך, אז לצערנו, בינתיים אין ללכת לצבא. או יחידה נפרדת או לא להתגייס בינתיים. אין עושים מצוות צבא על ידי עבירה".

לדברי הרב טהרלב, העומד בראש מדרשה שמכינה בנות לשירות בצה"ל, "החברה שלנו מעורבת וקיימות בה מסגרות ציבוריות ופרטיות מעורבות רבות, ותפקידנו הוא להכין את תלמידינו ותלמידותינו למסגרות אלו, תוך שמירה על ההלכה. עליהם להגיע לשירות מתוך ידיעה כי הצבא הוא מקום אינטנסיבי, קשה ומאתגר יותר מאשר החיים האזרחיים, אבל גם במסגרת כזו אפשר להמשיך לשמור על ההלכה".

לסיום הוא הדגיש כי "ראשם הבריא ושכלם הישר של תלמידינו ותלמידותינו, ימשיך להדריך אותם בגיוסם בהמוניהם לדבר החשוב ביותר בחברה הישראלית - צבא ההגנה לישראל, מתוך השתדלות לשמור על ההלכה, קלה כחמורה".