הרב בורשטיין ל'כיפה' על פסיקת הרב יוסף: "פסק דין אגבי שלא ניתן להפוך לקבוע"

ראש מכון פוע"ה לא ממהר להצטרף ליוזמתה של ח"כ לביא, לאפשר לנשים מסורבות גט לעבור הפריה חוץ גופית, על בסיס הפסיקה של הרב הראשי הספרדי. "אני בעד מציאת פתרונות מתחת לאדמה לבעיית סרבנות הגט, אך אי אפשר לתת לפטנט מסוים להפוך לדבר העיקרי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/08/17 17:29 ז באלול התשעז

הרב בורשטיין ל'כיפה' על פסיקת הרב יוסף: "פסק דין אגבי שלא ניתן להפוך לקבוע"
מעריך את ח"כ לביא, אך לא מתלהב מיוזתה, צילום: יח"צ מכון פוע"ה

לפני כשבועיים פורסם כי הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, פסק שבנה של אשה נשואה שעברה הפריה חוץ גופית מזרעו של גבר אחר, לא ייחשב לממזר. על בסיס זה ניסתה ח"כ עליזה לביא לקדם הצעת חוק שתתיר לנשים עגונות להיכנס להליך של הפריה כזו, אך ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורשטיין מנסה לצנן מעט את היוזמה וטוען שמדובר בנושא מורכב ומסובך.

"אני רוצה לציין", הדגיש הרב בורשטיין בשיחה עם 'כיפה', "שלח"כ לביא יש השפעה גדולה והיא משתדלת למצוא פתרונות לדברים מאוד מסובכים והיא גם משתדלת שזה יהיה על פי ההלכה". אבל במקרה הזה הוא אומר, "אנחנו צריכים להבחין בין הצד ההלכתי היבש לבין הגישה לנושא הספציפי שהרב יוסף נדרש אליו".

לדבריו, "עולם הרבנים משתדל מאוד לא ליצור ממזרות ולעשות את כל המאמצים לא לתת בקלות את התואר הזה. בדיון ההוא כשעלתה השאלה מצד הגבר, האם יש לבדוק אם מדובר בבנו או לא לצורכי מזונות, הרב יוסף אמר שאין עניין לבדוק מכיוון שגם אם יתברר שזה לא בנו, לא מדובר בממזרות".

עם זאת, הוא מבהיר שלא ניתן לקחת פסיקה מאוד מסויימת ולהחילה כדבר מובנה, "בין זה לבין להפוך את העניין ללכתחילה המרחק הוא גדול. מדובר בפסק דין אגבי ואי אפשר להפוך אותו לבסיס של משהו קבוע".

הרב יוסף

הרב יוסףצילום: דוברות

במקרה שהובא לפתחו של הרב יוסף לפני מספר חודשים, עלה חשש של גבר כי אשתו הופרתה בטעות מזרע של גבר אחר ועל כן הוא סבר שבמקרה כזה בנו ייחשב כממזר. הרב יוסף פסק כי אין כל חשש שהבן יימצא כממזר, גם אם יוודע שאביו הוא אינו בעלה של האשה. "גם אם קיבלה האישה זרע מאיש אחר וילדה, אין הוולד ממזר מאחר שאין כאן ביאת איסור", קבע הרב הראשי בפסיקתו.

על סמך פסיקה זו, שנחשבת לחדשנית, ניסתה ח"כ עליזה לביא מיש עתיד לקדם הצעת חוק שתאפשר גם לנשים עגונות להיכנס להליך של הפריה חוץ גופית במימון המדינה.

הרב בורשטיין כאמור מתנגד להצעת החוק וממשיך להסביר כי הוא אמנם "בעד מציאת פתרונות מתחת לאדמה כדי שלא יהיו מסורבות ומסורבי גט, אבל צריך להציב גבולות ולא לתת לפטנט מסויים להפוך לדבר העיקרי". עניין נוסף שלדעתו חשוב לציין זה שילד שיוולד למציאות של אמא מסורבת גט, "יגיע למציאות בעייתית ולא אידיאלית והיהדות אינה מאפשרת אושר של אחד על חשבון השני".

אז איזה פיתרון אתה מציע לנשים עגונות כתוצאה מסרבנות גט?

"אנחנו יזמנו הצעת חוק עם ח"כ סמוטריץ', שהמדינה תממן הקפאת ביציות לכל מסורבת גט ואז הנשק שהגבר הסרבן כביכול מחזיק יורד לטימיון. כך ברגע שאשה תותר מעגינותה היא תוכל להתחתן וללדת ילדים כמעט בכל גיל".