הקיבוץ הדתי: "בעד שירות בנות בצה"ל. לא ביחידות הלוחמות"

מזכ"ל התנועה תקף בחריפות את עמדת חלק מהרבנים נגד גיוס בנות, "במאבק על כפר עציון נפלו 21 נשים. הן בוודאי לא פגעו בערך המשפחה". עם זאת הוא אמר כי הם "מבקשים לכוון את הבנות ליחידות שאינן יחידות לוחמות מעורבות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/01/18 09:17 יד בשבט התשעח

הקיבוץ הדתי: "בעד שירות בנות בצה"ל. לא ביחידות הלוחמות"
נגד עמדת הרבנים ובעד גיוס דתיות. למצולמת אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. אבי סולטן

בתנועת הקיבוץ הדתי הביעו הבוקר (ראשון) את עמדתם בכל הנוגע לגיוס נשים דתיות לצה"ל ותקפו את עמדת הרבנים שגורסים כי אסור לבנות להתגייס.

"בקיבוץ הדתי אנחנו מתנגדים בחריפות לאמירה ולטענה כאילו גיוס בנות לצה"ל הורס את המשפחה", אמר מזכ"ל התנועה, אמיתי פורת, "אין לדברים שחר מבחינה עקרונית ולא מבחינה מעשית". 

לדבריו, "במאבק על הגנת כפר עציון בתש"ח נפלו 21(!) נשים שנחלצו להגנת עמן ומולדתן. הן בוודאי לא פגעו בערך המשפחה, אלא קידשו את השם והקריבו חיים למען כולנו". עוד הוא אמר כי "הבנות שלנו בקיבוצים, בוגרות מוסדות החינוך שלנו, וביתר שאת בוגרות מדרשות ומכינות לצה"ל, מתגייסות מתוך מודעות עמוקה להשתתפותן במערכה הלאומית לעזרת ישראל מיד צר. הן עוברות הכנה מתאימה. וגדלות להיות אישה ואדם שלם, וגם זוכות להקים משפחה ובית נאמן בעז"ה".

 בתחילת השבוע נערך כנס עבור מאות בנות מדרשות שבהם אמרו מספר רבנים, כדוגמת הרב שמואל אליהו, הרב צבי קוסטינר, הרב דוד פנדל והרבנית עידית איצקוביץ, כי אסור לבנות להתגייס לצה"ל.

הרב אליהו אמר בין היתר כי "שמים בנים ובנות יחד בנגמ"ש, בעמדת שמירה, איך מצפים שהאישה תקים משפחה אח"כ? למה זה טוב? מתוך 192 מדינות רק ב 2 יש שירות צבאי חובה לנשים. ישראל וצפון קוריאה. למה עשו את זה? זה ערך! הפכו את זה לדגל!".

מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת

מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורתצילום: פלאש 90. הדס פרוש

 

פורת יצא כאמור נגד הדברים, אך בכל זאת סייג את תמיכת תנועתו בגיוס בנות ואמר, "אמת, יש מקום לשיקול דעת, לאיזונים נכונים, לבדיקה, לביקורת, לתיקון. גם אנחנו מבקשים לכוון את הבנות ליחידות שאינן יחידות לוחמות מעורבות, מתוך הבנה שיש לבחור את יעדי השירות המתאימים יותר לבנות, ולתנאי של צניעות ומרחב אישי מוגן ומותאם לבנים ולבנות".

לצד זה הוא הדגיש כי "ברור לנו שחלק מהבנות משרתות ביחידות מעורבות ולעתים מעורבות לוחמות, וגם אותן יש להכין נכון, ובהן יש לתמוך, וחלילה לא לקלל ולבזות אותן".

לסיום הוא אמר כי "המאבק החזיתי נגד צה"ל ומפקדיו מזיק ומחליש את עם ישראל. צריך לבדוק היכן הדברים טעונים ביקורת ותיקון, אסור ליצור מאבק של התנגשות ערכית עם מפקדי צה"ל. בשיח שלנו עם הצבא, עם ראש אכ"א והרמטכ"ל – יש הבנה ומחפשים להגיע לאיזון.

בהפטרת השבת האחרונה קראנו על דבורה ויעל שתרמו חלקן במאמץ המלחמתי. על בנות רבות המתגייסות לצהל נוכל לקרוא את הכתוב ברות: 'כִּי יוֹדֵעַ כָּל שַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ'".