הצעת חוק: לקבוע את יום המנוחה דווקא בשבת

מטרת ההצעה של ח"כ שטרן היא חיזוק מעמד השבת כיום המנוחה הלאומי של מדינת ישראל והעם היהודי. במסגרת החוק, שגובש על בסיס מחקר של נאמני תורה ועבודה, גם מי שנאלץ לעבוד בשבת יזכה למנוחה עם משפחתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/04/18 15:21 כד בניסן התשעח

הצעת חוק: לקבוע את יום המנוחה דווקא בשבת
חנות am:pm, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

בעשורים האחרונים התגברה הפעילות המסחרית בשבת, ועמה גם מספר המועסקים בשבת, אך מלבד הדיון בסוגיית ההגבלות על פתיחת וסגירת בתי עסק בשבת נראה כי נושא העסקת עובדים ביום המנוחה לא מטופל כראוי. הצעת חוק חדשה שיזם ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, על בסיס מחקר של תנועת נאמני תורה ועבודה, מציעה פתרון לבעיה.

מטרת הצעת חוק היא לקבוע ולחזק את יום השבת כיום המנוחה הלאומי במדינת ישראל. בהצעת החוק מוצע הסדר הקובע כי עובד המועסק בשבת יקבל 16 ימי שבת חופשיים בשנה בהן יוכל לנוח עם משפחתו.

נוסף לכך, הצעת החוק קובעת כי העסקה בשבת תיעשה במתכונת של תורנות ובאופן מצומצם ככל הניתן. הצעת החוק תאפשר לכל עובד, גם זה שנאלץ לעבוד בשבת לפרנסתו, זמן למנוחה עם משפחתו ותחזק את מעמד השבת כיום המנוחה הלאומי של מדינת ישראל והעם היהודי.

במחקר שערך החוקר אריאל פינקלשטיין עבור תנועת נאמני תורה ועבודה נמצא כי בעשורים האחרונים מסתמנת במדינות העולם מגמה של צמצום המגבלות על פעילות מסחר בימי המנוחה. במקביל למגמה זו פיתחו מדינות רבות חוקי עבודה הנוגעים לזכויות העובדים ביום המנוחה.

בחלק גדול מהמדינות, כדוגמת בריטניה וצרפת, הקשר הוא ישיר: חקיקה שצמצמה מגבלות על פעילות מסחר ביום המנוחה התאפשרה רק כאשר נחקקה לצד שינויים בחוקי העבודה שהעניקו זכויות לעובדים בימי ראשון והטילו מגבלות על המעסיקים עובדים בימים אלו.

יוזם הצעת החוק, ח"כ אלעזר שטרן, אמר:"השבת היא הסטארט-אפ היהודי הישראלי הראשון והכי מוצלח עד היום ולצערנו היא הופכת לכלי המעורר פלגנות והסתה. אם היינו נכנסים לדיון אמיתי מתוך כבוד לערכה של השבת מצד אחד, והיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית דמוקרטית מצד שני, היינו מוודאים שגם במקומות שפתוחים בשבת, אף עובד לא יאבד את השבת שלו לחלוטין.

"אם היינו מקבלים את אמנת גביזון-מדן כשנכתבה, היום לא היו פתוחים מרכזי מסחר בשבת. אך לאור המציאות הנוכחית הצעת החוק שאני מגיש לפחות נצליח לקרב את השבת לייעודה כיום מנוחה לאומי לעם ישראל".

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "יש צורך דחוף להגיע להסכמות על עיצוב דמותה הציבורית של השבת בישראל. אך במקביל, עם התגברות הפעילות המסחרית בשבת בעשרים השנים האחרונות, יש לדאוג לכך שעובדים יוכלו לנוח עם משפחתם בשבת. המחקר שערכנו מוכיח שגם במדינות אחרות בעולם הפנימו מזמן שיש לאפשר מנוחה רבה ככל האפשר לעובד ביום המנוחה השבועי, גם אם מסירים מגבלות על פתיחת עסקים ביום המנוחה.

"בזמן שכל אחד מושך את השמיכה של השבת לצד שלו, אנו מציעים להתכנס ולהתאחד סביב הגדלת האפשרות של מי שנאלץ לעבוד בשבת לפרנסתו לשהות זמן רב יותר עם משפחתו ולנוח בשבת, וכך תהפוך השבת ליום מנוחה ושמחה לכלל עם ישראל".