הצעת החוק נותנת את אותותיה: צעירה מארגנטינה שוחררה מעגינותה

גבר שהתעמר ברעייתו, שבוע בלבד לאחר שנישאו, סירב לתת לה גט. כשהגיע לישראל נעצר וכשהבין כי בקרוב יעבור חוק שמקנה לבתי הדין בישראל סמכויות רחבות גם על תושבי חו"ל נכנע ואשתו שוחררה מעגינותה

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/05/18 09:58 ב בסיון התשעח

הצעת החוק נותנת את אותותיה: צעירה מארגנטינה שוחררה מעגינותה
העגונה שהותרה ונציגותיה, צילום: דוברות בתי הדין הרבניים

על רקע תהליך חקיקתו של חוק שנועד לסייע לעגונות ברחבי העולם, הצליח אתמול (שלישי) בית הדין הרבני להתיר עגונה בת 20 מארגנטינה.

מדובר בצעירה שבעלה החל לעגן אותה כשבוע בלבד לאחר שנישאו, זאת לאחר שהגבר הגיע לישראל ובית הדין הרבני מיהר להוציא נגדו צו איסור יציאה מהארץ.

האשה והגבר, שמבוגר ממנה בשבע שנים, נישאו לפני כשנה והתגוררו בבואנוס איירס. כבר במהלך שבוע שבע הברכות הודיע הגבר לרעייתו הטריה כי הוא אינו מעוניין בחיי זוגיות לצידה והוא סירב להעביר את חפציו האישיים לדירתם המשותפת.

לדברי האישה, כמה ימים לאחר החתונה הזמין הבעל את בני משפחתו לדירתם המשותפת והללו גירשו ממנה את הצעירה, זאת למרות שמדובר בדירה שנרכשה במשותף על ידי שני הצדדים. לאחר שגירשו את האישה החליף הבעל את מנעול הדלת כדי למנוע מאשתו לקחת את חפציה. כמו כן הבעל השתלט על כל הרכוש, המתנות והכסף שניתנו להם בחתונה וכל ניסיונות משפחת הצעירה להבין את פשר התנהגותו לא צלחו.

בדצמבר 2017 פתחו בני הזוג תיק גירושין בבית המשפט בבואנוס איירס ובמקביל פנתה האישה לרב הקהילה על מנת לסייע לה לקבל גט, אך רב הקהילה הבהיר לה כי הבעל מסרב לשתף פעולה עם כל הליך גירושין דתי.

לפני כשלושה חודשים, כשנודע לאישה שבעלה צפוי להגיע לביקור בישראל היא פנתה אל באות כוחה, הטוענות הרבניות ד"ר הדס כהן וגב' קטי ביסרור אייאש, ואלה פתחו בשמה תיק גירושין ומזונות בבית הדין הרבני בישראל. התיק נדון לפני הרכבו של הרב צבי בן יעקב אב בית דין ת"א, ובסיוע אגף עגונות כשהגיע שהבעל לישראל הוא קיבל זימון לדיון בבית הדין הרבני וכן צו עיכוב יציאה מהארץ.

הבעל סירב להכיר בסמכותו של בית הדין לדון בעניינו וניסה להימלט מהארץ דרך אילת, אך נבלם על ידי רשות המעברים. למרות שמשפחתו של הגבר פתחה בהליך משפטי נגד האישה בארגנטינה וחרף ניסיונותיהם להפעיל לחץ על בית הדין הרבני באמצעות אנשי ציבור, גורמים רבניים מחו"ל ואף את משרד החוץ הארגנטינאי, החליטו הדיינים מישראל כי מדובר בתיק עגינות קשה ושחרורו של הבעל קרוב לוודאי יגרום לעגינות ממושכת של האישה.

מותקפים מהצד החרדי. בתי הדין הרבניים

מותקפים מהצד החרדי. בתי הדין הרבנייםצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אתמול, לאחר שלושה חודשי מאבק מתישים, הגיע הבעל לבית הדין ומסר לידי האישה את הגט המיוחל. לדעת הדיינים מה שהניע את הבעל לתת את הגט זו ההבנה שבקרוב יוכלו בתי הדין הרבנים בישראל לטפל בקלות גם בסרבני גט מחו"ל.

מדובר בהצעת החוק הממשלתית שמקודמת בימים אלה על ידי בתי הדין הרבניים ומשרד המשפטים, יוזמה שהובילו עוד בקדנציה הקודמת חברי הכנסת עליזה לביא מיש עתיד ואברהם מיכאלי מש"ס, ומטרתה לאפשר למדינה לסייע לעגונות מעבר לים, גם אם אין להן אזרחות או תושבות. ההצעה עברה לפני מספר שבועות בקריאה ראשונה בכנסת.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב דוד מלכא אמר כי "זוהי הוכחה נוספת לנחיצותו של החוק המסמיך את בתי הדין הרבניים לסייע לנשים עגונות ברחבי העולם. מדהים להיווכח כיצד עוד בטרם אישורו של החוק וכניסתו לתוקף, כבר עתה יש להצעת החוק השפעה לטובה".

לדבריו, "סרבן הגט שאינו אזרח ישראל אשר במקרים דומים היה בידו לעגן את אשתו הצעירה למשך שנים רבות, הפנים כי בעקבות החוק בית הדין עשוי לנקוט כנגדו באמצעים כדי שישחרר את אשתו מעגינותה, ושחרר אותה בגט מרצונו. מדינת ישראל באמצעות הליכי חקיקה אלו מבקשת להושיט ידה לעזרה לכל אישה יהודייה בעולם באשר היא, גם אם אינה אזרחית ישראלית. עם אישור הצעת החוק, בית הדין יוכל לפעול בנחישות וללא ליאות להתרת עגונות ברחבי העולם.

לסיום אמר כי הוא "מברך את הרה"ג צבי בן יעקב שליט"א ואגף העגונות על פעילותם הנחושה והמקצועית, ובהזדמנות זו אני קורא לכנסת ישראל להשלים בהקדם האפשרי את הליכי החקיקה המסדירים את סמכותם של בתי הדין לסייע לנשים עגונות בחו"ל".