המשטרה עצרה מנהלים בעמותה שעוסקת בתרומות איברים

לפי החשד אנשים שתרמו לעמותה קודמו ברשימת ההמתנה ועקפו אנשים שמצבם היה קשה יותר. במשטרה הדגישו כי מושתלי האיברים הם אינם בגדר חשודים: "מדובר בחקירה מורכבת ורגישה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 25/09/17 13:17 ה בתשרי התשעח

המשטרה עצרה מנהלים בעמותה שעוסקת בתרומות איברים
ניתוח. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

משטרת ישראל עצרה הבוקר (שני) ארבעה מנהלים ועובדים מעמותה שעוסקת בתרומות איברים בחשד לעבירות על חוק השתלת איברים.

מהחקירה של משטרת ירושלים, שנפתחה כבר לפני מספר חודשים, עלה כי ככל הנראה חלק מהאנשים שהמתינו להשתלות קודמו וחלקם נותרו מאחור במה שסיכן את חייהם.

לפי החשד חלק מהאנשים שקודמו ברשימת ההמתנה עשו זאת בזכות תרומות כספיות שהעבירו לעמותה. כך הם עקפו מועמדים להשתלות אחרים שלא ביצעו פעולה דומה.

"מדובר בחקירה מורכבת ורגישה", אמרו במשטרה והוסיפו כי החוקרים "גבו עדויות שהעלו חשד לביצוע עבירות בניגוד לחוק השתלת איברים. אנו רואים בחומרה מעשים מעין אלו ולא נאפשר פגיעה זו או אחרת בערך חיי אדם בישראל".

יש לציין כי לצד החקירה הגלויה, עליה פורסם בכלי התקשורת לפני כחצי שנה, התנהלה גם חקירה סמויה שבחנה את פעילות העמותה בשיתוף גורמים מקצועיים. במשטרה הדגישו כי הם אינם רואים "בתורמי הכסף ובני משפחותיהם הזקוקים להשתלה ואלו שקיבלו השתלה חשודים כי אם במידה רבה קורבנות שפעלו על מנת להציל חיי אדם".

בין נותני העדות לחוקרים היו מאנשים שעברו השתלת איברים, בני משפחותיהם וגורמים נוספים. מהעדויות שנגבו עד כה, עלה כי רוב המושתלים אינם עובדים למחייתם עקב מצבם הבריאותי ורובם נזקקים לתמיכה כלכלית מבני משפחותיהם. עובדה זו, ציינו במשטרה, מגבירה את החשדות שסכומי כסף הועברו לידי העמותה במסווה של 'תרומה'.

לצד החקירה, הקפידו במשטרה לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות ורשם העמותות, זאת כדי לא לפגוע בהמשך עיסוקה הייחודי של העמותה אל מול אנשים הממתינים להשתלות איברים. בנוסף לכך מונה מפרק זמני לארגון במטרה לאפשר המשך הפעילות שמביא להצלת חיי אדם.