המאבק באוצר: שביתה כללית בירושלים

כל מערכות העירייה אינן פעילות, כולל טיפות חלב ואיסוף זבל. רק מערכת החינוך פועלת כסדרה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/18 08:44 כ בטבת התשעח

המאבק באוצר: שביתה כללית בירושלים
זבל בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

עיריית ירושלים פתחה הבוקר (א') בשביתה כללית, כחלק ממאבקו של ראש העיר ניר ברקת במשרד האוצר בדרישה לתוספת תקציבית. במסגרת השביתה כל מערכות העירייה אינן פעילות, ובהן גם טיפות החלב ושירותי פינוי האשפה. רק מערכת החינוך פועלת כסדרה.

בעירייה טוענים כי השביתה מגיעה על רקע האילוץ לפטר אלפי עובדים בשל אי העברת תקציב לירושלים. מדי שנה מקבלת העירייה תוספת תקציבית המכונה "מענק הבירה". מדובר בתקציב מיוחד שלוקח בחשבון את מעמדה של ירושלים כבירת ישראל ואת צרכיה המיוחדים כאחת הערים העניות בארץ עם אחוז גדול של אוכלוסיות עניות כדוגמת ערבים וחרדים.

למרות שסכום המענק עולה מדי שנה, ברקת טוען כי הגידול הטבעי של העיר יוצר גירעון תקציבי של 140 מיליון שקל, ולכן יש להגדילו עוד יותר. בשנה שעברה עמד סכום המענק על 700 מיליון שקלים.

בתוך כך, לא כל הירושלמים תומכים במאבק, וישנם כאלה שאף מתנגדים לו. הבוקר שיגר עופר ברקוביץ, יו"ר תנועת "התעוררות" והמועמד לראשות העיר ירושלים, מכתב למנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן בו הוא דורש ממשרדו לחייב את את ברקת לשלם על כלל הוצאות הקמפיין נגד שר האוצר מכיסו הפרטי ולא מכספי ציבור.

לצד זאת הוא ביקש להטיל על ברקת חיוב אישי לנזקי השביתה, פיזור האשפה וכל העלויות הכרוכות בהחזרת המצב לקדמותו. זאת, מכיוון שלטענתו ההחלטה בנוגע לתקצוב המאבק לא עברה במועצת העיר והצעדים לא אושרו על ידי בעלי המשמעויות התקציביות.

"ברקת מנהל בירושלים מזה מספר ימים את 'המאבק הפרוע' ואין איש עוצר בעדו. ברקת מתנהל בחזקת 'אחרי המבול' ומקריב את טובת תושבי העיר, לרבות את הצורך בהגדלת התקציב העירוני שלה, הכל במטרה לקדם את מירוצו הפוליטי", כתב ברקוביץ. 

לדבריו, "בעוד שעצם הדרישה להגדלת התקציב היא נכונה, הרי שהמאבק הפרוע שברקת מנהל מרחיק את ירושלים ממטרה זו יותר מכל גורם אחר. המאבק נגוע בשיקולים פוליטיים אישיים, בנוי על אינטרסים זרים לירושלים. במקום להגדיל את משאביה של העיר, ברקת מחליש אותה ופוגע בה אנושות. עושה בה כבשלו.

"המאבק הפרוע כולל פיזור ערמות של זבל מול משרדי ממשלה, תוך יצירת מפגע תברואתי חמור; איום ברוטלי בפיטורי אלפי עובדים, תוך הכנסת משפחות ירושלמיות רבות לחרדה כלכלית ממשית; השבתה כוללת של המערכת העירונית; הוצאה מופרזת על קמפיין פרסומי, המופיע ומגיח מכל פינה בעיר. זאת, על שלטי חוצות, על היכל הארנה ועוד".

הקמפיין נגד כחלון הפך לקמפיין נגד ברקת

הקמפיין נגד כחלון הפך לקמפיין נגד ברקתצילום: תנועת "התעוררות"

לטענתו, "הצעדים הללו יצאו לפועל ללא כל דיון או הצבעה במועצת העיר, באשר לתקציב העצום שהוקצה למאבק הפרוע. הדברים אמורים גם באשר לצעדים שננקטו, כולם בעלי השלכה ממשית וקשה על חיי התושבים בעיר. צעדים שיש להם השלכות תקציביות ויתכן כי אף פליליות.

"כך למשל, הפיזור היזום של האשפה בחוצות העיר. מלבד המפגע התברואתי החמור, הררי האשפה שפוזרו בעיר יצרו הפרעה קשה לסדר הציבורי והוצאה כלכלית משמעותית נוספת, שהעלה הצורך באיסופה מחדש.

"על כן, אבקש ממשרדך לפעול באופן מידי ונחוש ולחייב את ניר ברקת לשלם על כלל הוצאות הקמפיין מכיסו הפרטי ולא מכספי הציבור שתושבי ירושלים משלמים. זאת ועוד, להטיל על ברקת חיוב אישי לנזקי השביתה, פיזור האשפה וכל העלויות הכרוכות בהחזרת המצב לקדמותו. כאמור, החלטה בנוגע לתקצוב המאבק לא עברה במועצת העיר וכן לא אישור הצעדים בעלי המשמעויות התקציביות", סיים ברקוביץ את מכתבו.

לצד מכתבו של ברקוביץ, פעילי תנועתו, "התעוררות", שינו את הכיתוב על השלטים שתלו אנשי ברקת, בהם נכתבו מסרים נגד שר האוצר כחלון, וכתבו את שמו של ראש העיר, ניר. כך לדוגמה, במקום המשפט "כחלון מפקיר את ירושלים" נכתב "ניר מפקיר את ירושלים".

הקמפיין נגד כחלון הפך לקמפיין נגד ברקת

הקמפיין נגד כחלון הפך לקמפיין נגד ברקתצילום: תנועת "התעוררות"