אושר: ניתן יהיה לעכב החזרת גופות מחבלים

הצעת החוק, שנועדה למנוע את קיומן של הפגנות הסתה במהלך הלוויות המחבלים, תעלה לקריאה שנייה ושלישית. ארדן: "לעשות הכל כדי שסמכות המשטרה למנוע הסתה תוחזר". קיש: "זה לא עוד פוסט בפייסבוק אלא אירוע שלם של שנאה שצריך למנוע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/18 11:01 יט באדר התשעח

אושר: ניתן יהיה לעכב החזרת גופות מחבלים
תמיכה במחבלים ברשות הפלסטינית, צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (ג') את הצעת החוק של השרים ארדן ושקד למניעת הלוויות המוניות למחבלים. ההצעה לתיקון החוק למאבק בטרור מסמיכה את המשטרה לעכב מסירת גופות מחבלים כדי למנוע מההלוויות להפוך למפגן הסתה לטרור. כעת היא תעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

בהצעה לתיקון החוק למאבק בטרור המאפשרת למשטרת ישראל להחזיק גופות מחבלים כדי למנוע הפרות סדר בהלוויות והסתה שעלולה להוביל לטרור, נקבע כי המשטרה תוכל להורות בצו על עיכוב מסירת גופת המחבל עד להבטחת מילוי התנאים אותם דרשה המשטרה ממארגני הלוויה.

נוסף לכך, המשטרה תוכל להפעיל את סמכותה אם קיים חשש כי בשל אירוע הלוויה תתבצע פגיעה בחיי אדם, או תתבצע הסתה לטרור או התבצעו גילויי הזדהות עם המחבל או עם מעשי הטרור. 

רשימת התנאים לדוגמה שהמשטרה רשאית לקבוע לקיום הלוויה: הגבלת מספר המשתתפים, זהותם של המשתתפים, לרבות מניעת השתתפותו של אדם מסוים ככל שנשקפת סכנה לשלום הציבור מאותו אדם או מעצם השתתפותו באירוע הלוויה, מסלול הלוויה, מועד קיום הלוויה ושעת הלוויה, קביעת רשימה של  חפצים שנשיאתם במהלך האירוע אסורה. במקרים מיוחדים רשאית המשטרה לקבוע גם את מקום הקבורה.

כמו כן, רשאית המשטרה להורות על הפקדת ערובה כספית להבטחת קיום התנאים שקבעה במהלך אירוע הלוויה של המפגע באחד משני מקרים אפשריים: הראשון, כאשר סברה כי קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור וביטחונו בשל אירוע הלוויה או הקבורה; והשני, כאשר סברה כי קיים חשש לגילוי הזדהות עם ארגון הטרור או הסתה לטרור.

"הלוויות מחבלים הופכות למפגני הסתה ותמיכה בטרור שמגבירים את הסיכוי לפיגועים נוספים, ולכן הובלתי מדיניות נוקשה כנגד קיומן של הלוויות שיש בהם הסתה כדי שהמחבל הארור לא יזכה לכבוד על מעשהו הנפשע", אמר השר ארדן.

"לצערי, בג״ץ קבע שאין סמכות למשטרה להחזיק בגופת המחבל עד למילוי תנאיה, ועלינו לעשות הכל כדי שהחוק יאושר במהירות וסמכות המשטרה למנוע הסתה תוחזר. אני מודה ליו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש ולחברי הכנסת ענת ברקו ובצלאל סמוטריץ שסייעו בקידום החוק".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש, אמר כי "הלווית מחבל הינה מופע הסתה בלתי מתקבל על הדעת. זה לא עוד פוסט הסתה בפייסבוק - מדובר באירוע שלם של שנאה והסתה שרק מייצר עוד פיגועים ומלבה את ההסתה.

"מניעת אירועים מסוג זה תבוצע על ידי מניעת החזרת גופת המחבל. יכולתה של המשטרה לעכב את מסירת הגופה - היא זו שתמנע את מופעי ההסתה הללו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן