היועץ המשפטי לממשלה משתף פעולה עם ארגוני שמאל?

נציגים ממשרד היועץ המשפטי לממשלה ישתתפו בכנס העוסק ב'דיני הכיבוש', שמארגנת האגודה לזכויות האזרח. משרד המשפטים אישר כי נציגיו ישתתפו בכנס, ו"וישמיעו את עמדת המדינה בנוגע לסוגיות משפטיות מתחום המשפט הבינלאומי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 25/01/19 10:49 יט בשבט התשעט

היועץ המשפטי לממשלה משתף פעולה עם ארגוני שמאל?
היועמ"ש מנדלבליט, צילום: פלאש 90

כמדי שנה מקיים ארגון השמאל 'האגודה לזכויות האזרח', השתלמות מיוחדת העוסקת ב'כיבוש הישראלי', ההשתלמות מתקיימת בשיתוף הצלב האדום.

ההשתלמות, המתקיימת תחת הכותרת: "המשפט ההומניטרי הבינלאומי וישראל", עוסקת בין היתר בעקרונות היסוד של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, הדינים המסדירים את הלחימה, 'דיני כיבוש', המשפט ההומניטרי הבינלאומי ומזרח ירושלים, הדינים המסדירים את היחס למי שנשללה חירותם, ומנגנונים להטמעה ולאכיפה של המשפט ההומניטרי.

בפרסומי ההשתלמות נאמר שישתתפו בהכשרה נציגים בכירים מצה"ל וממשרד המשפטים. אך בעקבות הפרסום ב'כיפה' בנושא, ולאחר לחץ ציבורי נרחב של משפחות שכולות, ומשפחת החיילת אריאלה עזורי שנפצעה קשה בפיגוע דריסה בגן שמואל בשנת 2015, והאגודה לזכויות האזרח מייצגת את המחבל שדרס אותה, החליט שר הביטחון וראש הממשלה, נתניהו, לאסור על היועץ המשפטי של אוגדת איו"ש, אל"מ אייל טולדנו, להשתתף בהכשרה.

אולם כיום מתברר כי היועץ המשפטי לממשלה בחר לשלוח להשתלמות שני נציגים בכירים ממשרדו. בתגובה לפניית עו"ד מיכאל ליטווק מארגון 'בצלמו', נמסר מהיחידה לפניות הציבור של משרד המשפטים, שאכן בהשתלמות ישתתפו שני נציגים בכירים של משרד המשפטים, שעוסקים בתחומים הרלוונטיים וישמיעו את עמדת המדינה בנוגע לסוגיות משפטיות מתחום המשפט הבינלאומי הפומבי.

אישור משרד המשפטים כי נציגיו ישתתפו בכנס

אישור משרד המשפטים כי נציגיו ישתתפו בכנצילום: צילום מסך

יש להזכיר, כי רק בחודש אפריל האחרון הגישה האגודה לזכויות האזרח, לצד ארגונים נוספים כמו יש דין, גישה והמוקד להגנת הפרט, עתירה לבג"ץ נגד הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגבול רצועת עזה, על רקע ההפגנות האלימות שהתפתחו באזור במסגרת 'צעדות השיבה'.
העותרים, שעתירתם אוחדה בהמשך עם עתירות שהגישו הארגונים 'עדאלה' ו'אלמיזאן', טענו כי ללוחמי צה"ל אסור לירות ירי חי במפגינים אשר מתקרבים לגדר, או נתפסים כמסיתים מרכזיים "ולא מסכנים חיי אדם". לדבריהם, אזורי ההפגנה אינם שטחי מלחמה ולכן דיני המלחמה אינם אמורים לחול עליהם.

בג"ץ דחה לבסוף את העתירה פה אחד, ומי שצייץ בנושא ותקף את הארגונים שעתרו היה השר לשעבר, אביגדור ליברמן: "שופטי בג"ץ דחו, פה אחד, את עתירותיהם של ארגוני השמאל הקיקיוניים כנגד עמידתו הנחושה והעוצמתית של צה"ל אל מול האויב בעזה", צייץ שר הביטחון בזמנו בטוויטר והוסיף כי "הגיע הזמן שתפנימו שבזמן שאתם מנסים לחזק את אויבנו, צה"ל מגן גם עליכם. מקומן של עתירות אלו מלכתחילה לא בבג"ץ וחבל שהעותרים לא שילמו הוצאות כבדות".

גם שר החינוך, נפתלי בנט, ביטל בעבר כנס משותף של משרד החינוך עם האגודה לזכויות האזרח. ובנוסף רק לאחרונה ביטל ראש הממשלה ושר הביטחון את השתתפות נציגי צה"ל בהשתלמות הזאת בטענה שהגוף הזה נהפך מזמן לגוף פוליטי.

בנוסף, בעקבות פרסומים שונים ברשת שהותר לעובדי מדינה להשתתף בהשתלמות זו ולקבל עליה משכורת, הוציא משרד המשפטים הודעה מיוחדת שמדובר בטעות, ולא הותר לאף עובד מדינה להשתתף בהשתלמות זו ולקבל עליה משכורת . כעת מתברר שלהשתתף לא אך להרצות מותר ומותר.

מנכ"ל ארגון 'בצלמו', שי גליק, מסר בתגובה: "מצער מאוד שהיועמ"ש בוחר שוב לשתף פעולה ולתמוך בארגון שכל כולו מציג תמיכה במחבלים ובני משפחותיהם. הרי בכנס לא ידברו  על הזכויות של משפחת קולמן שנה נרצח או על הזכויות של תושבי יו"ש לא להיפגע מהטרור. האגודה כבר כונתה על ידי ראש הממשלה המנוח יצחק רבין שאינו איש ימין בכלל האגודה לזכויות החמאס. אנחנו דורשים משרת המשפטים להצטרף לעמדת שר הביטחון שמדובר בארגון פוליטי שמאל קיצוני ולמנעו כל שיתוף פעולה עתידי בין המשרד לארגון זה ודומיו.

גם מירב חגאג, מראשי פורום 'בוחרים בחיים' הביעה אכזבה גדולה ואמרה: "הארגון הזה שוותף ומגן על מחבלים וחבני משפחותיהם שפגעו בביתי שיר זכרונה לברכה איך מדינת ישראל יכולה לתמוך או לשתף פעולה עם גוף עויין זה?
מתי יגיע הרגע שמשרדי הממשלה ידאגו לזכויות שלנו שנרצחו ושל הבאים בתור ויפסיקו לדאוג לזכויות של המחבלים ובני משפחותיהם".