החילונים של הרב סתיו מסבירים למה הוא כל כך מדליק אותם

ראש המטה החילוני לבחירתו של הרב דוד סתיו לרבנות הראשית לישראל, ערן רולס, מסביר מה גרם לו להוביל את המהלך: "הזדמנות היסטורית להחזיר את הרבנות הראשית לעם ישראל"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 31/01/13 18:25 כ בשבט התשעג

החילונים של הרב סתיו מסבירים למה הוא כל כך מדליק אותם

מודעות הענק שהתפרסמו בעיתונים עם דיוקנו של הרב דוד סתיו, הרימו לא מעט גבות בציבור הדתי לאומי, ממש כמו קבוצות הפייסבוק שנפתחות חדשים לבקרים המביעות תמיכה בו. מתחת לכל אלה חתום באנונימיות "המטה החילוני למען הרב סתיו". מבדיקת כיפה עולה כי מאחורי היוזמות הללו עומד ערן רולס, איש העסקים מהמקושרים בארץ ויו"ר מרכז הבנייה הישראלי.

השבוע קיבל רולס טלפון כלל לא מפתיע. היה זה הרב דויד סתיו על הקו שהביע מורת רוח מן המודעות שפורסמו ללא ידיעתו ובקש להוריד אותן. "אתה לא הנושא והמודעות הן אינן בשבילך", הסביר לו רולס, "מה שחושבים עליהן בציונות הדתית לא מעניינן אותי, משרת הרב הראשי היא של כולנו והציבור ואנחנו רוצים לעורר את הציבור החילוני שיתמוך בך". ערן רולס הוא אדם חילוני שהחליט לקחת על עצמו את הובלת המטה החילוני למען הרב דוד סתיו למשרת הרב הראשי לישראל. אנשיו עורכים חוגי בית ומגייסים את האנשים הבכרים ביותר במשק הישראלי שהמשותף לכולם הוא הרצון לרבנות ראשית ציונית-ארצישראלית.

רולס, תושב רמות השבים, נשוי ואב לארבעה. בתפקידו כיו"ר מרכז הבנייה הישראלי הוא אחד הצמתים הכי מרכזיים של הכלכלה הישראלית בתחום הבנייה והנדל"ן. מדובר באיש עסקים חזק במיוחד שנבחר על ידי 40 המנכ"לים הבכירים במשק כאיש העסקים המקושר ביותר בישראל. רולס מקפיד לפקוד את בית הכנסת ומגדיר עצמו כחילוני "כיפה שקופה" והוא מודאג, דאגה שהובילה אותו לעשות הכל כדאי לראות את הרב סתיו על כס הרב הראשי.

"אין לך מושג כמה חברים יש לי שביקשו את עזרתי למצוא רב נחמד שיחתן את הילדים שלהם כי הם אינם מוכנים להתחתן עם רבנים מהרבנות הראשית ולא מעוניינים בחתונה יהודית", מספר רולס בהתרגשות, "אז התחלתי להבין שיש תקלה, שמשהו פה מקולקל. כשבעלי מסעדות אמרו לי שהם רוצים לבטל את תעודת הכשרות ובעיקר כשעברנו שבעה מדורי גיהינום כדי לגייר את בת דודה שלי הבנתי היכן הקלקול והחלטתי שצריך לעשות משהו".

מה לחילונים ולרבנות הראשית, אינך מעדיף רבנות חלשה וחסרת השפעה?

"בפירוש לא. ישנה שכבה מאוד רחבה בציונות החילונית של היום בשם 'הכיפות השקופות'. קבוצה של גברים ונשים בגילאי ה-30 ומעלה שגדלו בחילוניות אבל מאוד רוצים לחזק את הזהות היהודית במדינה ומחזקים את שלהם עצמם. אנחנו רוצים יהדות ארצישראלית של הרב קוק ולא ליטאית כפי שנמצאת ברבנות. אני רוצה יהדות לא פחות מחבריי הדתיים בגבעת שמואל, אלקנה ושילה.

("רב ראשי ציוני חייב להיות של כולם, כזה ששירת בצבא ורואה את העם", הרב דוד סתיו. צילום: ראובן קפוצינסקי)

”אחת הבעיות של הרבנות הראשית היום היא דווקא הציונות הדתית שחייה לה בתוך גטאות שהקימה לעצמה ולא מקיימת חברויות עם הציבור החילוני. ומתי אתם נזכרים שאתם צריכים אותנו? כשהיס"מניקים עומדים על הגדר של גוש קטיף רק אז אתם נזכרים לעשות 'פנים אל פנים' ולפנות אלינו החילוניים, אבל זה כבר מאוחר מדי. הרבנות נוגעות בכל הצדדים הציוניים שלה ההוויה היהודית שלי ולכן אכפת לי שהיא תשפיע על יחס החילוניים לארץ ותיתן תשובות לשאלות הגורליות שיש לנו בשנים האחרונות. הרבנות לא נועדה לדתיים. הרבנות הוקמה על ידי הרב קוק לא בשביל אנשי הישוב הישן בירושלים אלא כדי לשרת את כל תושבי ארץ ישראל ובעיקר את המושבות והחלוצים האתאיסטים שהגיעו לארץ. הרב קוק הקים אותה ייסד מסגרת שתקרב את הציבור בגלל השבר גדול אז בין החלוצים והדת והקים את הרבנות כדי לחבב את היהדות.

”גורמים שלא הולכים בדרכו השתלטו היום על הרבנות. כאדם חילוני אני היום מבין שבשביל שתהיה זהות יהודית ציונית בכל העם אני מבין שאנחנו חייבים רב ראשי ציוני שרואה את עצמו רב של כולם, כזה ששירת בצבא, שרואה את כל העם ולא רב מגזרי".

מדוע לא רב קונסרבטיבי או רפורמי, יותר קל להם להתגמש עם גיור וכשרות.

"אני לא מאמין בקונסרבטיבים ולא ברפורמים. אני מאמין באורתודכסים וכמוני יש מאות אלפי חילונים, שרוצים יהדות אורתודוכסית אבל כזאת שמכילה אותי ומבינה שאני נוסע בשבת אבל גם מניח תפילין ומגיע לבית כנסת. אני רואה לנגד עיני את היהדות הספרדית במרוקו שם לא משנה מי היית בבית כנסת היו מקבלים אותך בסבר פנים יפות וזו היהדות של רבני צהר. רוב הציבור החילוני לא באמת רוצה לשנות את היהדות אלא בסך הכל רוצה כזאת שתקבל אותו".

אחד המועמדים למשרת הרב הראשי לישראל שמדאיגים את המטה החילוני הוא הרב לאו שלדבריהם "מתחפש לרב ציוני אך מקבל את ההשראה ההלכתית מחוגים ליטאיים, מבחינתנו הרב לאו הוא המשך ישיר של הרב מצגר". מתחת לפני השטח פועלים המועמדים למשרת הרב הראשי ומקיימים פגישות רבות עם הגוף הבוחר.

אבל, למה דווקא הרב סתיו? רולס מסביר: "יש לי היכרות עם הגוף הבוחר וראשי הערים ואני אומר לך שלמועמדים האחרים אין שום סיכוי בגוף הבוחר מול הרב לאו שמגיע לפגישות עם אבא שלו שנחשב לסלב בקרב ראשי הערים, שמעון פרס החרדי. כדאי שה‘בוחשים‘ בציונות הדתית יבינו את זה. החברה הישראלית מכירה את הרב סתיו ואת רבני צהר וכדאי מאוד שתתאחדו ותובילו את האיש הזה אחרת נקבל את הרב לאו ורבנות חרדית לעשר שנים נוספות".

"אתה יודע למה יש לכם הרבה מאוד חזרה בשאלה?", פותח רולס החילוני בשאלה מפתיעה ופורס את משנתו: "כי ילדים שגאים בדת שלהם לא יעזבו אותה. הגיע הזמן שהרבנים של הציונות הדתית יזקפו את קומתם ברוח הרב קוק כי זו הרוח של מדינת ישראל, יהדות ארצישראלית שתהיה עץ חיים למי שמחזיק בה. יש רבנים שמשפילים קומתם מול רבנים חרדיים. סליחה, זה שיש לו מעיל וכובע שחורים הופכים אותו לבקיא יותר בתורה ממך? הופכים אותו למי שמבין טוב יותר מה נכון לעם ישראל? החילונים מצפים מהציבור שלכם לזקוף קומתו מהגטאות ולצאת לעם ישראל ולא לחכות לפינויי ישובים. מחכים לכם בחיפה, תל אביב ובכל מקום בארץ כולל במושבים ובקיבוצים“.

”הרבנות היא הכלי הכי חשוב שדרכו יוצאים לעם ישראל ומהפכה תתחיל משם ותימשך לרבני ערים“, מוסיף רולס, ”לא יכול להיות רב חרדי שהוא ובניו לא שרתו בצבא שיכהן כרב עיר. אם הוא רוצה לחיות ככה, זה לא בסדר, אבל שלא יקבל משכורת מהמדינה. תבינו, הציונות הדתית עוסקת בהתיישבות, שזה חשוב, אבל היום המשימה היא לבבות ישראל ומי שממשיך דרכו של הרב קוק זוהי המשימה שלו. שאם לא כן, אנחנו נראה אלפי משפחות נוספות מתרחקות מהיהדות. יש הזדמנות היסטורית להפוך את החברה ליהודית של הרב קוק. אני לא חבר של הרב סתיו ומעולם לא ישבתי איתו לשיח אבל אני כמו חילוניים רבים מכירים את רבני צהר ומבחינתנו הם והרב סתיו ממשיכי דרכו של הרב קוק ואותם אנחנו רוצים ברבנות הראשית לישראל".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן