החוק להסדרת הערוצים הייעודיים עבר בקריאה ראשונה

הצעת החוק, שאמורה לסייע במניעת סגירת ערוץ 20, עברה בתמיכת 58 ח"כים וללא מתנגדים. ח"כ שרן השכל: "אנו ניצבים בפני צעד משמעותי שאפשר להגדירו כתחילתה של מהפכה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/01/18 10:20 כב בטבת התשעח

החוק להסדרת הערוצים הייעודיים עבר בקריאה ראשונה
לוגו ערוץ 20, צילום: ערוץ 20

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ג') בקריאה ראשונה את הצעת החוק לאסדרת הערוציים הייעודיים, בהם גם ערוץ 20, והפיכתם לערוצים מסחריים שיוכלו לשדר חדשות ואקטואליה. ההצעה עברה בתמיכתם של 58 ח"כים וללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

לפי הצעת החוק, ערוץ ייעודי שירצה להחליף את רישיונו ברישיון מסחרי חדש, לא יחולו עליו מגבלות על היקפי פרסום וחובות השקעה בתוכן, מה שאמור לסייע במניעת סגירתו של ערוץ 20.

יוזמת החוק, ח"כ שרן השכל מהליכוד, אמרה במליאה: "אנו ניצבים היום בפני צעד משמעותי שאפשר להגדירו כתחילתה של מהפכה. שוק התקשורת במצבו הנוכחי הוא מסורבל ומסובך ברמה שאינה מתאימה למדינה דמוקרטית. שלוש מועצות שונות מפקחות וקובעות עבור הציבור מה מותר לראות ומה אסור לראות.

"יש היגיון בהסדרה של השוק, כמו גם בקביעת קריטריונים עבור שידור תכנים הולמים ולכן הצעת החוק שלי אינה נוגעת בכל אלה, אלא בהסדרה של אותו תחום מוזר שנקרא 'הערוצים היעודיים', כשלב בדרך לפתיחה של שוק התקשורת ושחרורו מעודף רגולציה".

ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת, שמתנגד לחוק, אמר: "זה חוק מאוד בעייתי. רגולציה בתקשורת זה דבר טוב ונכון שמאפשרת למשל להימנע ממצב שאנחנו נמצאים בתחרות אל התחתית מי מייצר תכניות יותר נמוכות ורדודות. אנחנו רוצים הגנה על היצירה הישראלית. הערוץ הרוסי והערבי צריכים להתמודד עם תחרות מחו"ל ועליהם צריך להקל, אבל איך מכניסים לסיפור הזה את ערוץ 20? זה נעשה רק בגלל שערוץ 20 הוא ערוץ הבית של ראש הממשלה".

שר התקשורת איוב קרא אמר: "פיצול ערוץ 2 הייתה הסנונית הראשונה. יצאנו למהפכה אמיתית בתקשורת, כולל אימוץ דו"חות ששכבו במגירה הרבה מאוד שנים. אנחנו מתאימים את הרגולציה לטכנולוגיה ולמציאות".

מנכ"ל ערוץ 20, שכי פרנץ, בירך על אישור החוק ואמר: "העברת החוק שיזמה ח"כ שרן השכל בקריאה ראשונה היא הצעד הראשון בדרך להצלת הערוצים הייעודיים אשר קורסים תחת עול הרגולציה. הדיונים המקצועיים בוועדה המשותפת שהוביל ח"כ יואב קיש העלו כי גם חברינו בערוצים 9, 24 ו-הלא.טי.וי. נמצאים במצב דומה לזה של ערוץ 20. 

"בזכות החוק יוכל הציבור הישראלי ליהנות מתוכן מגוון ואיכותי לו הוא ראוי. אנו מקווים כי הנחישות של שר התקשורת איוב קרא אשר חרט על דגלו לחולל מהפכה בשוק התקשורת, תבשיל לכדי מעשים של ממש ויאפשרו שוק פתוח ונטול רגולציה מכבידה ומיותרת".