הוותיקן פותחת את הארכיונים מתקופת השואה

האפיפיור פרנציסקוס הודיע כי בעוד שנה ייפתחו הארכיונים של הוותיקן מתקופת מלחמת העולם השניה והשואה. ביד ושם מברכים על ההחלטה: "תאפשר מחקר אובייקטיבי ושיח מחקרי מעמיק בסוגיות הקשורות להתנהלותם של הוותיקן והכנסייה הקתולית בתקופת השואה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 04/03/19 16:04 כז באדר א'

הוותיקן פותחת את הארכיונים מתקופת השואה
הוותיקן ברומא. הארכיונים ייפתחו, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הוותיקן פותחת את הארכיונים. האפיפיור פרנציסקוס, שליט הוותיקן, הודיע היום (ב') כי שלטונות הכנסייה הקתולית יפתחו במרץ בשנה הבאה, עוד שנה מהיום, את הארכיונים של הוותיקן בהם מסמכים מתקופת השואה ומתקופת מלחמת העולם השנייה בכלל.

ההיסטוריונים חלוקים בשאלה לגבי אופי פעולותיו של האפיפיור בתקופת השואה, פיוס ה-12, ביחס לשואה וליהודים. מצד אחד פעל האפיפיור בפומבי כמה פעמים לטובת היהודים, בעיקר מול שליט הונגריה דאז, במטרה לעצור את המשלוחים לאושוויץ, וכן אלפי ילדים יהודים הוסתרו באותה תקופה במנזרים ברחבי אירופה. מנגד נשמעה ביקורת קשה על פעולות הוותיקן ביחס לילדים היהודים לאחר השואה, כשבמקרים רבים סירבו אנשי הכמורה להחזיר אותם למשפחותיהם והסתירו מהם את יהדותם, וכן נטען שראשי הכנסייה לא פעלו די כנגד המשטר הנאצי ועוזריו וכנגד השמדת היהודים באירופה.

האפיפיור פרנציסקוס בעת ביקורו בישראל

האפיפיור פרנציסקוס בעת ביקורו בישראלצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה להחלטה אמרו ביד ושם: "מברכים על ההודעה לפיה ייפתח ארכיון פיוס ה-12 הנוגע לשנים 1958-1939. מזה שנים, קראנו לפתיחת הארכיון, שתאפשר מחקר אובייקטיבי ושיח מחקרי מעמיק בסוגיות הקשורות להתנהלותם של הוותיקן והכנסייה הקתולית בתקופת השואה".

גם משרד החוץ בירך על ההחלטה ומסר: "מרוצים ממהחלטה ומקווים שהיא תאפשר גישה חופשית לכל הארכיונים הרלוונטיים"

יו"ר המרכז הבינלאומי "שם עולם" לחקר השואה, הרב אברהם קריגר אמר בתגובה להכרזת האפיפיור: "אני מקווה שפתיחת הארכיונים תשפוך אור על פרשת מסירת הילדים היהודיים לכנסיות שבמקרים רבים היו הנצר האחרון לדורות שלמים של משפחות יהודיות שנכחדו לאחר השואה. בתקופה שבה כל יום ישנן פעולות אנטשמיות נגד יהודים העולם אין ספק שמדובר בהחלטה אמיצה.  ההחלטה גם תביא לידיעה על חלקו של האפיפיור והוותיקן בתקופת השואה, וגם על ההמנעות שלו מעשייה במהלך המלחמה. ההחלטה מהווה פתיחת תיבת פנדורה ותעשה צדק היסטורי בעבור אותם צאצאים שלא ידעו בכלל על מוצאם היהודי".