האם המדינה תאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח?

בג"ץ חייב את המדינה להציג את עמדתה בנושא, בעקבות עתירת חברי כנסת משמאל והפורום החילוני שהעומד בראשה טען כי "ההנחיה הזאת מהווה ניצול מצוקתם של החולים". ח"כ זנדברג: "טירוף כאילו היינו במדינת הלכה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/03/18 14:23 יח באדר התשעח

האם המדינה תאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח?
יותר למבקרים להכניס חמץ? בית חולים, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

מדינת ישראל חויבה לתת את תשובתה בנושא האיסור על הכנסת חמץ לבתי החולים בישראל עוד לפני חג פסח הקרוב, כך הוחלט אתמול (ראשון) על ידי בג"ץ.

תשובת בית המשפט ניתנה בעקבות עתירה שהגישו בנושא חברי הכנסת ממרצ תמר זנדברג, מיכל רוזין, מוסי רז, חברת המחנה הציוני קסניה סבטלובה וכן חברי הפורום החילוני בהובלת רם פורמן ועו"ד יאיר נהוראי.

העותרים החליטו להגיש את העתירה לאור שורת מקרים שלטענתם אירעו בשנה שעברה, במהלכם לא הותר למבקרים בבתי חולים שונים בארץ להכניס מוצרים שאינם כשרים לפסח למתחמים. כמו כן, הם טענו כי המאבטחים חיפשו בכבודתם של באי המקום וכשנמצא חמץ הוא הוחרם.

אחת ממגישות העתירה. ח"כ זנדברג

אחת ממגישות העתירה. ח"כ זנדברגצילום: פלאש 90. הדס פרוש

יו"ר השדולה החילונית בכנסת והמתמודדת על ראשות מרץ, ח"כ זנדברג, אמרה כי "הטירוף הזה כאילו היינו במדינת הלכה שבה מאבטחים מפשפשים בחפציהם האישיים של מבקרים במוסדות ציבור במטרה למצוא אוכל שאינו כשר הוא בלתי נתפס בשנת 2018 במדינה דמוקרטית".

לדבריה, "הניסיון של המדינה להתחמק מתשובה הוא מובן, אין דרך לנמק דבר כזה באופן רציונלי. עם זאת, טוב עשה בית המשפט שהחליט לחייב את המדינה לענות עוד לפני הפסח הקרוב ולהבהיר מדוע יש מי שחושבים שיכולים לכפות עלינו אורח חיים שכזה".

ח"כ סבטלובה,המשמשת כשותפתה של זנדברג בשדולה החילונית הוסיפה כי "תפקידם של המאבטחים בשערי בית החולים הוא לשמור על הביטחון, לא לחדור לפרטיותם של המבקרים את יקיריהם, ולחפש חמץ בתיקיהם כאילו היו פושעים להם מה להסתיר.

"מה הם ימצאו שם? אוכל ביתי שאמא הכינה לבנה החולה? ממתקים שישמחו ילדה שמאושפזת? אני מברכת על כך שבית המשפט החליט לחייב את המדינה להשיב לעתירה עוד לפני חג הפסח. ישראל לא תהיה איראן, למרות שישנם אנשים שמבקשים להפוך אותה לכזאת".

נדרש להשיב לעתירה עוד לפני פסח. ליצמן

נדרש להשיב לעתירה עוד לפני פסח. ליצמןצילום: פלאש 90

יו"ר הפורום החילוני, רם פורמן, טען כי  "ההנחיה הזאת מהווה ניצול של מצוקתם של החולים. מדינת ישראל אינה מדינת הלכה, ולכן, אין זה מוסרי ראוי וחוקי שמוסדותיה ירמסו ברגל גסה את זכויות האזרחים. הפורום החילוני, באמצעות עו"ד יאיר נהוראי, עתר לבג"צ על מנת למנוע נוהג שערורייתי זה בפסח הקרוב. אנו שמחים שנקבע דיון בנושא לפני החג"

בעקבות העתירה, שהוגשה נגד הרבנות הראשית, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומשרדו, ביקשה המדינה לדחות את מועד מתן תשובתה, אך השופט יוסף אלרון קבע כי עליה להגיש את עמדתה עד סוף חודש מרץ וכאמור עוד לפני חג הפסח הקרוב.