האם הבית היהודי "יחלק את ירושלים"?

סעיף מעורר מחלוקת בתיקון לחוק ירושלים, שיעלה לקריאה שנייה ושלישית, יאפשר פיצול שכונות במזרח העיר והפיכתן לרשות מוניציפלית. אריה קינג: "בנט יכול להיזכר כמגן ירושלים או כפורץ גבולותיה"

חדשות כיפה דויד ליבנה 01/01/18 13:04 יד בטבת התשעח

האם הבית היהודי "יחלק את ירושלים"?
בנט, אריאל ומועלם, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מליאת הכנסת צפויה להצביע היום (ב') בקריאה שנייה ושלישית על התיקון ל"חוק יסוד: ירושלים" שמקדם השר נפתלי בנט, לפיו הממשלה תצטרך לגייס רוב של 80 חברי כנסת כדי לאשר הסכם מדיני שכולל בתוכו העברת שטחים מירושלים לישות מדינית אחרת. ההצעה, שהוגשה על ידי ח"כ שולי מועלם רפאלי, מבקשת להקשות על היכולת להעביר שטחים מירושלים לידי הרשות הפלסטינית בהסכם עתידי.

במסגרת התיקון הוכנס סעיף מעורר מחלוקת שיאפשר את פיצולן של שכונות במזרח ירושלים שנמצאות מעבר לגדר ההפרדה, והפיכתן לרשות מוניציפלית ישראלית. מטרת הסעיף היא להכשיר מהלך עתידי לצמצום השטח המוניציפלי של ירושלים, ולהקים מועצה מקומית ישראלית שבשטחה יגורו פלסטינים במעמד תושב בלבד. עיקר מי שהחוק נוגע אליו הם תושבי כפר עקב ומחנה הפליטים שועפאט, שחיים ללא שירותים מוניציפליים בשל היותם מחוץ לגדר ההפרדה.

על פי הצעת החוק, אחד מסעיפי "חוק יסוד: ירושלים" יבוטל, כך שיתאפשר לקבוע שלא תהיה עוד מניעה חוקתית לערוך שינויים מוניציפליים בתחום השיפוט של עיריית ירושלים.

חבר מועצת העיר ירושלים, אריה קינג, מתח ביקורת על הוספת הסעיף והזהיר מפני "חלוקת ירושלים". לדבריו, "בנט יכול להיזכר כמגן ירושלים ויכול להיזכר כפורץ גבולות ירושלים, ואז להיכנס במקומו של שמעון פרס לססמת הבחירות של נתניהו 'פרס יחלק את ירושלים' - אל תאמר פרס אלא בנט".

מאחורי הכנסת הסעיף להצעת התיקון לחוק עומד השר זאב אלקין, שהציע לפני כמה חודשים יוזמה מדינית לפיה כמה שכונות ערביות במזרח הבירה ייגרעו מהעיר ויהפכו לרשות מוניציפלית, אך לא יימסרו לידי הפלסטינים. בבסיס ההצעה עומד השיקול הדמוגרפי, שעלול לכאורה להשפיע על עתידה של העיר במקרה שהשכונות הערביות ימשיכו להשתייך לירושלים.

כדי לקדם את הצעתו צריך אלקין שהחוק יאפשר זאת, ועם הכנסת הסעיף המדובר להצעת התיקון הוא צפוי להצביע בעד ההצעה בכללותה. לאחר אישור החוק תזדקק היוזמה של אלקין לאישורו של ראש הממשלה, ובמקרה שהוא יחליט לאשר אותה הכנסת לא תידרש להצבעה נוספת לאישור המהלך. בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בוועדת הכנסת בעניין היוזמה.

בסביבתה של ח"כ שולי מועלם רפאלי הגיבו לביקורת שנשמעה על הכנסת הסעיף, ואמרו: "יש להפנות את הביקורת כלפי מי שיזם וקידם את הסעיף המדובר והוא השר זאב אלקין מהליכוד. יוזמת החקיקה שלו מדברת על  חלוקה מוניציפלית בירושלים, כל עוד זו נשארת תחת ריבונות ישראלית.

"מצד שני הבית היהודי מקדמים את הסעיף בחוק המחייב רוב של 80 חברי כנסת כתנאי לחלוקת ירושלים, זאת בכדי להגן על בירת ישראל מפני מהלכים מדיניים מסוכנים. הפניית חיצי ביקורת דווקא על יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי בעניין זה, נובעת או מחוסר ידיעה או מאינטרס שלא לבקר את אלקין".