חוזרים לשגרת קורונה: שמישהו יסביר לנו מה זה אומר

האם 2 מטר זה המרחק המינימלי? או שמטר מספיק? איך מחטאים ידיים? מתי? מה עושה מי שהיה ליד נשא? ומי שהיה ליד חולה? - שמישהו יקח אחריות ויסביר לנו מה עושים בשגרה החדשה

אסף פאסי אסף פאסי 03/07/20 16:19 יא בתמוז התשפ

חוזרים לשגרת קורונה: שמישהו יסביר לנו מה זה אומר
חובשים מסכות ברחוב. אילוסטרציה, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

זה הזמן להתחיל בשגרת קורונה מלאה. לא כסיסמא אלא כדרך חיים. אם המצב ישתפר פתאום הכל יהיה דבש. אבל עד אז הגיע הזמן לשגרה חדשה. מה זה אומר? הנה כמה נקודות:

1. דייקו אותנו. תנו לנו להבין בדיוק מה חייבים ומה לא בשביל למנוע הדבקה:

* האם העניין זה מסיכות? אם כן האם על כל הפנים? האם בחוץ ובפנים? האם גם כאשר נמצאים במרחב ציבורי במרחק מאנשים? כשנדע במדויק איפה חובה ואיפה לא נקפיד יותר. מי שלא פועל כשורה שיקנס! כולל ע"י נאמני קורונה מכלל שכבות הציבור (יש המון מובטלים שישמחו לעבודה).

* האם 2 מטר זה המרחק המינימלי? או שמטר מספיק? תהיו מדויקים איתנו. זה מזכיר לי שבילדות אבא שלי היה מעיר אותי בבוקר ואומר לי שהשעה היא חצי שעה קדימה מהזמן האמיתי. בשלב מסוים קנו לי שעון ואז קלטתי... מיותר לציין שהתחלתי לאחר לכל דבר...

* איך מחטאים ידיים? מתי? עם איזה חומרים? מה המינימום הנדרש? האם צריך כפפות או זה חרטא?

* מה עושה מי שהיה ליד נשא? ומי שהיה ליד חולה? האם יש הבדל בין השניים? ומי שהיה לידם ונבדק ויצא שלילי? ולמה עליו להישאר בבידוד? ומה זה אומר בדיוק בידוד למי שרק היה ליד נשא? תנו לנו תשובות מדויקות!

* בדקו את כולנו. בודדו מקומות בעייתיים ושחררו את היתר עם דיוק המגבלות שכתבתי למעלה.

2. כלכלה ודרך חיים- אנחנו חייבים להיכנס לשגרה מותאמת. בשביל זה צריך שכלל המערכות יכינו עצמם במערכים מתאימים ומותאמים לקראת התקופה הקרובה:

* עסקים קטנים ובינוניים- המדינה חייבת לתמוך בענפים שהתרסקו אבל להימנע מתמיכה בבודדים. אסביר- אם תחום האירועים השתבש קליל חייבים לסייע לו ובגדול. אם בעל משרד פרסום נפל לא.

באחריות העסקים עצמם לנהל כלים שיסייעו להם להתאים עצמם למציאות החדשה. כולל שימוש בכלי דיגיטל. מכירות ישירות ומציאת מוצרים חדשים המותאמים למצב. בנוסף, בעלי עסקים שרוצים להצליח צריכים למצוא את ההזדמנויות הרבות שהביא עמו המצב החדש ולהימנע ככל האפשר מסיוע וממתנות שהמחיר שלהן הוא עצום בטווח הארוך כמו החל"ת (ושוב- לא מדבר על ענפים שלמים שנופלים או על מקרי אין ברירה)

* רווחה- על מוסדות הרווחה השונים להתאים עצמם למציאות החדשה. זה כולל ביקורי בית (עם המיגון הנדרש), קשר ישיר עם מטופלים ואנשים בעלי צורך, כפתורים אדומים שיוכלו להילחץ לסיוע מיידי ועוד...

* מבוגרים- הגיל שהכי נדרש בו שינוי הוא הגיל השלישי. בין היתר הכנסתם של מאות אלפים שיכולים מגיל זה להכרת כלי הדיגיטל והרשתות החברתיות ולמידה של כלים אלה בצורה הפשוטה והיעילה ביותר. בנוסף, ביקורים מותאמים, וקשר מול רווחה במקום בו אין משפחה.

3. מערכת החינוך:

* לימודים לא יכולים להישען על זום. על מערכת החינוך בנגזרותיה השונות לבנות כלים יעודיים ומתאימים באתרים ראויים כדי ללמד קבוצות שונות במצבי חירום וחזרת הקורונה. חלק מהלימודים צריכים להיות ע"י המורים והמחנכים הישירים. חלקם ע"י מומחים בנושאים השונים. שיעור כללי ע"י מומחה רפואי להבנת הקורונה לילדי יסודי. לימוד יסודות של כלכלה ועוד...

* זה הזמן לנקות שיעורים מיותרים שנעשו בשל ההרגל.

* זה הזמן להתאים למציאות את הסתדרות וארגון המורים.

* שגרת קורונה מצריכה את המדינה לדאוג למחשב ולמכשיר לכל ילד שאין לו.

* הילדים שלנו צריכים גם שמירה כאשר אנחנו עובדים. מורים לא רק שומרים על ילדנו כאשר אנחנו עובדים. הם מחנכים אותם. אבל הם גם שומרים עליהם. במציאות חירום בה למידה עוברת לבית צריכים פתרון עבור הילדים הקטנים כדי שהמשק ימשיך לעבוד. במציאות אפשרית ראוי שילדינו יהיו במסגרות בצורה היעילה ושהכי פחות תסכן אותם ואת מוריהם.

4. רגישות:

* צניעות בכלל המגזרים- אי אפשר לצפות שמגזרים פרטיים יקחו אחריות כאשר במגזר הציבורי מעלים שכר או ממשיכים כאילו שגרה.

* פירגון ושת"פ- זו ההזדמנות לשת"פ של עסקים שונים. כאשר זה טוב לשני הצדדים זה יכול להגדיל הכנסות לייצר עבודה ולמטב עבודה.

* אחריות אזרחית- קונים כחולבן: אנחנו תלויים אחד בשני. ככל שהמשק שלנו ימשיך לפעול כך נצליח להחזיק מעמד. רכישה מחנויות קטנות, קניה בעיקר בארץ, הזמנת אוכל מחקלאים, חופשות וכלי זמן פנוי ועוד דברים שיניעו את גלגלי המשק.

* אל תנצלו את המצב לרעה- אתם לא צריכים לקבל הנחה ממישהו שכמעט פושט רגל. אתם כן יכולים לדרוש פיצוי/החזר במידה ומשהו מתבטל בשל המצב הנוכחי. בקשו את שמגיע, אבל אל תהיו רעים ואל תבקשו משהו שיפיל את מי שמולכם.

* אזרחים תרימו ראש- אופטימיות מדבקת. ככל שתשדרו אופטימיות אמיתית, עם הגבולות הנכונים והזהירות המתבקשת כך היא באמת תגיע. המצב בטטה לכולם, אבל הוא טומן המון המון הזדמנויות.

שיהיה לנו בהצלחה...

 

פורסם בדף הפייסבוק של אסף פאסי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן