עלבון חדש לנשים - על הדרישה לקיים מבחני הסמכה

הודעת היועמ"ש כי על הרבנות לקיים מבחנים בהלכה גם לנשים עוררה סערה בימים האחרונים. הרב שלמה אבינר מסביר בטור בלעדי לכיפה כי מדובר בעלבון עבור הנשים, וכי בכל הדורות היו נשים בעלות השפעה - בלי סמיכה, וכן רבנים חשובים שלא קיבלו סמיכה

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 01/07/20 09:31 ט בתמוז התשפ

עלבון חדש לנשים - על הדרישה לקיים מבחני הסמכה
הרב שלמה אבינר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בעם ישראל, תמיד כיבדנו את הנשים, וכן הוא גם היום אצל יהודים יראי שמים אמיתיים. אצל הגויים לא כיבדו הנשים, וגם היום כן הוא, לצערנו, ואין כאן המקום לפרט.

העלבון הכי גדול שאפשר להעליב נשים, הוא אכן לטעון שאין להן ערך לעומת הגברים, ולכן כדי לקבל ערך, עליהן להידמות לגברים, לעבוד בכל המקצועות של הגברים, ללבוש את כל הבגדים של גברים, ללמוד את כל הלימודים של הגברים, שקר וכזב, יש לה ערך בתור אשה, בדיוק כמו האיש, וד' ברא את האדם בצלם אלהים, איש ואשה.

עתה, יש עלבון חדש. אשה צריכה סמיכה לרבנות, תעודת רב, הכרה של הרבנות הראשית בידיעותיה, מבחני הלכה על ידי הרבנות הראשית, וכן הלאה. שאם לא כן, היא לא שווה, היא לא מוערכת, היא אינה יכולה להשפיע בקהילה.

אך כיצד אפשר להתעלם מההיסטוריה המופלאה שלנו, במשך אלפי שנים ועד עצם היום הזה, היסטוריה של נשים עם השפעה מכרעת, גם בלי הסכמה רשמית. שרה ורבקה, רחל ולאה, מרים ודבורה, חולדה ואסתר, אביגיל וחנה. וכן בדורות שלנו. הן השפיעו השפעה עצומה, לא בגלל איזו תעודה רשמית, אלא בגלל עצם אישיותן הנעלה והעשירה והמסורה.

אגב, ייאמר שגם אצל גברים כן הוא. יש גברים עם סמיכה לרבנות, ובכל זאת אינם מוערכים, אין שואלים את פיהם, אין מבקשים את הדרכתם, כי אין להם כל כך מה לומר. ויש תלמידי חכמים עצומים, בלי שום סמיכה ותעודה, אך כולם משחרים לפתחיהם, בגלל חכמתם העצומה ומידותיהן התרומיות. כמדומני שלחזון איש לא הייתה סמיכה. אז מה? אז כולם! ואני הדל הכרתי תלמידי חכמים ענקיים שלא הייתה להם סמיכה, ואני עדיין מכיר.

לשם גילוי נאות, אני הדל הייתי רב שנים רבות בקיבוץ לביא - שהייתי קורא לו פנינת הגליל התחתון - בלי שום הסמכה מהרבנות הראשית. רק יותר מאוחר קיבלתי. והייתי שם כי הציבור היקר והחכם נתן בי אמון. ועוד גילוי נאות, הרב הנוכחי של בית אל לא קיבל לתפקיד זה מינוי מהרבנות הראשית, ובכל זאת, הציבור כל כך מעריך אותו ואוהב אותו, כי הוא גאון, כי הוא צדיק, כי הוא מסור, כי הוא דואג.

אגב, סבתא שלי הייתה אשה גדולה בלי תעודה. וכן אמא שלי.

לפי חז"ל, היו בעם ישראל שישים ריבוא נביאות, ולא זכו לדרגה זו על ידי מבחנים ותעודות, אלא מפני עבודה פנימית עצומה של קדושה ושל חכמה.

ודאי נשים צריכות ללמוד, ללמוד הרבה, וכל הדורות, נשים ידעו הרבה. אך לא הרגישו צורך לחקות גברים ולהידמות לגברים. 

ואיני רוצה לדבר כאן על כך שאין שום ערך לכפיית הבג"ץ על הרבנות הראשית. ד' ירחם על אותן נשים שכדי לקבל תעודה מהרבנות הראשית, דורשות כפיה של בג"ץ עליה. הרבנות הראשית יודעת טוב מאוד מה לעשות, ואינה צריכה עצה וכפיה של הבג"ץ.

אולי הקורא היקר אינו יודע שבשנת תשכ"א, היה ניסיון הממשלה לכפות דברים על הרבנות הראשית. התקיים כנס גדול של רבנים, החוצפה הזאת ירדה לטמיון. באותה הזדמנות אמר רבנו הרב צבי יהודה בשם מרן הרב קוק, שנגד כפיה כזאת, יש חיוב של מסירות נפש, בבחינת ייהרג ואל יעבור (לנתיבות ישראל א פרק אחרון).

אז, מהר נעשה תשובה, ונסיר חרפה כפולה זו במדינתנו. ואשרי השומע. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן