ראש ממשלה עם כיפה? זו ממש לא המטרה

בציונות הדתית, במיוחד בבית היהודי ובמיוחד נפתלי בנט, מדברים רבות על הצורך להפסיק להיות מש"קי הדת של המדינה ולעבור לעמדת ההנהגה. בנימין שינברג תוהה האם החלשת האחיזה בהגה המגזרי-דתי-רוחני, אכן משרתת את המטרה ועוזרת לנו להצמיח מנהיגים שיפעלו על פי מסורת וערכי עם ישראל, גם אם יש להם כיפה על הראש

חדשות כיפה בנימין שינברג 06/09/17 22:57 טו באלול התשעז

ראש ממשלה עם כיפה? זו ממש לא המטרה
נפתלי בנט. יצליחו להדיחו?, צילום: Alex Kolomoisky. פלאש 90

"תשמע, אנחנו צריכים להגיע להנהגה"

"מי זה 'אנחנו'?"

"אתה יודע, הציונות הדתית"

"ואיך עושים את זה?"

"צריך להפסיק עם הקטע של מפלגה דתית. אנחנו צריכים להיות מפלגה כלל-ישראלית, לפתוח את השורות לחילונים, לא להתעסק יותר מידי בנושאים דתיים שנויים במחלוקות ו…"

"אם כך, מה הופך את זה להיות 'אנחנו'?"

הנהגה היא מילת קסם. מי לא רוצה להיות עם היד על ההגה? אבל צריך לשאול ביושר, מה אנחנו מוכנים לעשות בשביל להגיע להנהגה? ובכלל, מה זה אומר 'אנחנו' בהנהגה - האם ראש ממשלה שבמקרה יש לו כיפה על הראש זה מספיק? (במקרה, כי המפלגה פתוחה לכולם ובפעם הבאה יכול לנצח מישהו אחר בפריימריס).

אם מסתכלים על עולם הערכים של הציונית-דתית ביחס לתרבות הישראלית הכללית צריך להודות על האמת - רוב העם איננו איתנו. רוב הישראלים אינם מבינים מה הבעיה לנסוע בשבת, הם חיים ביחד עם בני/בנות זוגם גם לפני הנישואין ואינם מבינים מה אנחנו רוצים עם בית המקדש הזה שלנו.

אז מה עושים? אפשרות אחת היא חינוך והסברה. ללמוד וללמד על חשיבות הערכים הללו, על ההתאמה שלהם לעם שלנו, על הברכה שהם מביאים לנו ולעולם כולו. ברוך ה' יש לא מעט גופים שעוסקים בזה - מוסדות חינוך ותנועות נוער, גרעינים תורניים ותנועות תשובה. בדרך הזו, לאט אבל בטוח יצטרפו אלינו עוד ועוד אנשים שמאמינים בדרך שלנו וממילא גם הייצוג הפוליטי שלנו יגדל.

אבל יש כאלה שאצה להם הדרך. אין להם סבלנות לתהליכים ארוכי טווח, הם רוצים הנהגה כאן ועכשיו, ואם הציבור אינו מעוניין לבוא אלינו - אנחנו נבוא אליו. נחביא אידיאולוגיות, נוותר על ערכים, העיקר שיאהבו אותנו ויצביעו לנו.

ואני שואל, מה התועלת בזה? נניח שהשיטה הזו תביא לבחירת ראש ממשלה דתי. מה הוא יעשה ביום שאחרי? אם פתאום הוא יסיר את המסכה ויחזור להיות מזכ"ל בני עקיבא, הרי שזו רמייה לא הגונה; אם ימשיך להחביא את עולם הערכים שלו אז במה הוא שונה מההנהגה הקיימת היום?

האם המטרה היא ראש ממשלה עם כיפה או ממשלה שמאמצת את ערכי הציונות הדתית? נניח למשל שבבחירות הבאות יתמודדו האנשים הבאים: יו"ר העבודה הרב מיכאל מלכיאור, יו"ר יש עתיד אלעזר שטרן, יו"ר הליכוד זאב אלקין ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. 

במי נבחר? לכאורה אין כל הבדל, נכון? העיקר שהמנהיג יהיה אחד עם כיפה. מה, לא? למפלגה יש גם אידאולוגיה מעבר לשאלת הכיפה על ראש המנהיג?  אז בואו נדבר על זה. מהי בעצם האידאולוגיה של הבית היהודי כיום? מישהו יודע לענות על השאלה הזו?