לייתר את הוויכוח: כך תנהלו כשרות כראוי

ישנן רבנויות בהן אין שקיפות ואין מערכת יחסים נאותה בין המשגיח למושגח, ולפעמים אף יחסי תלות שנותנים פתח לשחיתות. בואו ללמוד מרבנויות שעושות כבר עכשיו את הדברים כמו שצריך ובכך תייתרו את הפולמוס

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 21/03/18 17:00 ה בניסן התשעח

לייתר את הוויכוח: כך תנהלו כשרות כראוי
הרב אלי קפלן, צילום: באדיבות המצולם

מאז שארגון צהר יצא במיזם ההשגחה החדש, ישנו ויכוח חריף בין המתנגדים לבין התומכים. הוויכוח הוא סביב השאלה האם המיזם פוגע בכשרות הממלכתית או מסייע לה.

ראש המיזם, הרב רפי פוירשטיין, וכל רבני צהר טוענים שהמיזם לא בא לפגוע ברבנות הראשית ובהשגחתה אלא בא ליצור תחרות, שתגרום בסופו של דבר לרבנות להתגבר על כשלים שיש במערכת ובכך לייתר את המיזם של צהר. המתנגדים למהלך רוצים גם הם בחיזוקה של הרבנות הראשית, אולם טוענים שתחרות תחליש את הרבנות הראשית ולא תחזק אותה.

על מנת לדון בעניין בכובד ראש חשוב לדעת מספר נתונים:

א. על פי סקרים שונים כ-70% מהציבור היהודי בישראל מקפיד על כשרות ברמה כזו או אחרת. כך שיש רבים הרוצים כשרות ובוחרים שלא לקבלה.

ב.רק כשליש מהמסעדות ודוכני המזון במדינת ישראל מחזיקים תעודת כשרות של הרבנות.

ג .מערך ההשגחה של צהר איננו זול יותר או מקל יותר ממה שמקובל ברבנויות רבות, כך שמי שילך למסלול זה לא ירוויח. ההיפך הוא הנכון - בצהר מבטיחים מעקב מתוחכם יותר ומקצועי יותר על המקומות המושגחים.

אם כך, למה כדאי לבעלי המסעדות או דוכני המזון ללכת למהלך הזה? התשובה נעוצה בכך שלצערנו הרב, ישנן רבנויות בהן אין שקיפות ואין מערכת יחסים נאותה בין המשגיח למושגח, ולפעמים אף יחסי תלות שנותנים פתח לשחיתות, כפי שהעיד דו"ח מבקר המדינה בעניין.

מבלי להיכנס לשאלה האם המיזם של צהר פורץ את המסגרת הממלכתית, או עוזר לה, יש לי הצעה לרבני הערים והרבנויות השונות - בואו ללמוד מרבנויות שעושות כבר עכשיו את הדברים כראוי ובכך תייתרו את הוויכוח המיותר.

מהיכרות אישית אני מציע לכם ללמוד ממה שקורה בעירנו מעלה אדומים. לאורך כל השנים ישנה הידברות פתוחה וכנה בין המסעדנים לבין רבני העיר, הרב יהושע כ"ץ והרב מרדכי נגארי שליט"א בכל עניין כשרותי.

ראש המועצה הדתית יצחק אבידני ורב מערך הכשרות הרב חיים מזרחי, עושים הכל על מנת שהמערכת תהיה פתוחה וידידותית. כבר קרוב לעשר שנים שמשגיחים אינם קשורים מבחינה העסקה למפוקחים או למועצה הדתית, ומועסקים דרך חברת כוח אדם הפועלת בשקיפות.

לפני מספר חודשים פרץ עימות בין מסעדה אחת לבין המפקח והמשגיח ומיד נכנסו לתמונה רבני העיר וגם ראש העיר בכדי ללבן את הדברים וליישר את ההדורים. התוצאה של מצב זה הוא שכל דוכני המזון והמסעדות עומדות תחת השגחתה של רבנות העיר.

אני בטוח שיש מקומות נוספים מהם ניתן ללמוד. אם כולם ילמדו זאת הוויכוח החריף והמיותר יתייתר מעצמו והדברים יבואו על מקומם בשלום. כי בסופו של עניין וביסודם של דברים הוויכוח הוא על הדרך ולא על המטרה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן