"לא בבית ספרנו": האמנם?!

במאמר ב"מקור ראשון" הצביע אלישיב רייכנר על מגמה של בתי ספר תורניים לדחות ילדים עם צרכים מיוחדים. הרב אלי קפלן, אב לילד עם תסמונת דאון, שולל נחרצות את ההנחה וקורא לו להתנצל

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 14/05/18 22:02 כט באייר התשעח

"לא בבית ספרנו": האמנם?!
הרב אלי קפלן, צילום: באדיבות המצולם

תחת הכותרת המתריסה "לא בבית ספרנו" אלישיב רייכנר כתב בסוף השבוע האחרון במקור ראשון רשימה קצרה על ספרו החדש של אביעד פרידמן "ביום בו תקרא לי אבא", שמתאר את ההתמודדות המשפחתית שלו ושל משפחתו עם בנו המיוחד אברומי.

רייכנר בחר להביא נקודה אחת והיא סירובם של בתי ספר תורניים לקבל את הילד. מכך הוא מסיק שיש מגמה של בתי ספר תורניים לדחות ילדים עם צרכים מיוחדים בגלל שהם משקיעים יותר ב"תורניות". בכותרת המשנה אף נכתב "מוסדות חינוך תורניים נוטים לדחות ילדים עם צרכים מיוחדים ולהפנות לממ"ד. זה סולם ערכים לקוי של הקפדה על הפרדה ולימודי קודש והזנחת מצוות שבין אדם לחברו".

שאלה לי אליך אלישיב: מנין לך שזה המצב באופן כללי? הרשה לי לספר לך על תלמוד תורה ממלכתי דתי "מעלה התורה" במעלה אדומים ששילב בצורה נפלאה את בני היקר חגי שיש לו תסמונת דאון, ללא כל גמגום ועם מסירות נפש עצומה של כל הצוות. גם הישיבה התיכונית "צביה" בעירנו עושה זאת כבר שלוש שנים בצורה נפלאה, וגם תנועת הנוער התורנית אריאל משלבת את חגי בצורה מעוררת השתאות.

אני מכיר באופן אישי עוד כמה ילדים ששולבו בצורה יפה בבתי ספר תורניים, וברור לי שמה שכתבת עליו איננו המגמה של בתי ספר אלו. אדרבה, בוא נבדוק האם ההכללה שעשית היא נכונה באמת, האם להאשמה חמורה וכוללת זו יש אחיזה במציאות. 

אני באופן אישי אינני יודע, כי אין לי תמונה כוללנית ונדמה לי שגם לך אין. אם יש תמונה עובדתית מוכחת נא חשוף אותה בפני הציבור, ואם לא אז ראוי לבקש סליחה. 

בכל מקרה, לעיתונאי רציני כמוך אסור לעשות הכללות פוגעניות ללא הוכחות ברורות. על זה נאמר: "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן