ירושלים על ראש שמחת טראמפ... ומה איתנו?

אחרי ההכרזה המרגשת של טראמפ, הגיע הזמן שנדרוש מהנבחרים שלנו לעמוד ברף שהוא קבע, ולקיים את הצהרתם לא רק במילים אלא גם במעשים

חדשות כיפה עו"ד דן אילוז 21/12/17 12:50 ג בטבת התשעח

ירושלים על ראש שמחת טראמפ... ומה איתנו?
דן אילוז, צילום: באדיבות המצולם

כל עם ישראל התרגש מההצהרה התקדימית של הנשיא טראמפ שהכיר בירושלים כבירת ישראל. נדמה שכבר זמן רב לא היה אירוע הנמצא בלב הקונצנזוס הישראל בצורה כה עמוקה. ימין ושמאל התאחדו, ולמרות הבדלים דקים בדגשים, כולם חגגו ביחד.

אך לצד ההצהרה הערכית, טראמפ גם הביא מעשה, והתחיל בהכנות להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. את החיבור בין המדרש למעשה ראוי שילמדו שרי הממשלה שלנו.

אכן, אם מצד אחד פוליטיקאים ישראלים מצטיינים בהצהרות ומצהירים בלי סוף על חשיבותה של ירושלים, במעשים הם נכשלים שוב ושוב.

כבר יותר משש שנים שתנועת התעוררות בירושלים מובילה מאבק להעברת משרדי ממשלה לירושלים, בירת ישראל. המאבק הזה הוא לא רק ערכי אלא גם חוקתי, כי יש חוק ברור הקורה למשרדי הממשלה לעבור לירושלים. אך עד היום הפוליטיקאים ממשיכים להצהיר, והמעשים עדיין חסרים.

העברת משרדי ממשלה לפי חוק

בחוק יסוד "ירושלים – בירת ישראל" נקבע כי "ירושלים היא מקום מושבם של נשיא המדינה, הכנסת, הממשלה ובית המשפט העליון". הרי, מה היא עיר בירה אם לא מקום מושבה של גופי השלטון?

חוק זה לא מומש מעולם, ומרבית היחידות הארציות של משרדי הממשלה יושבות גם כיום מחוץ לירושלים.

ביום ירושלים ה'תשס"ז, לציון 40 שנה לאיחוד העיר, קיבלה ממשלת ישראל החלטה חשובה להעביר את היחידות האלו לירושלים ולהפוך אותה לעיר בירה לא רק בהצהרות, אלא גם למעשה. לפי התכנית, משרדי הממשלה היו אמורים לעבור לירושלים תוך שמונה שנים.

מאז עבר יותר מעשור ומרבית היחידות ומשרדי הממשלה עדיין נמצאים מחוץ לעיר. חוץ מצדיקים מעטים בסדום, כמו מירי רגב שהעבירה את לשכתה במשרד התרבות לירושלים או איוב קרא, רוב השרים נשארו אדישים להחלטה הזו. יתירה מכך יחידות בעלות חשיבות כלכלית גדולה דווקא עברו בזמן הזה מחוץ לירושלים, כגון רשות החדשנות במשרד הכלכלה (לפני כן המדען הראשי) שהועברה לגוש דן.

דו"ח שנכתב עבור תנועת התעוררות בירושלים מעלה כי העברת משרדי הממשלה לעיר תגדיל ב- 760 מיליון ₪  את הכנסות של העירייה מתשלומי ארנונה תוך חמש שנים, לצדה ההשפעה החיובית הברורה על מצב התעסוקה בעיר, הצמיחה הכלכלית ומוסדות התרבות.

הפער בין המצב החוקי הברור בו משרדי ממשלה צריכים להיות בירושלים והמצב בשטח צריך להדאיג את כל מי ששלטון החוק חשוב לו. אך יותר מזה, הוא צריך להדאיג את כל מי שבאמת רואה בירושלים בירת ישראל.

הצהרות כן, מעשים לא

השר נפתלי בנט אמר בראיון לBBC כתגובה להצהרת טראמפ: "ירושלים הייתה עיר הבירה שלנו הרבה לפני שלונדון נוסדה". אך לצד ההצהרה הזאת, משרד החינוך שהוא מנהל משאירה שלוש יחידות ארציות מחוץ לירושלים ללא הצדקה. לפני מספר שבועות, הגעתי כירושלמי לפגישת עבודה במשרד החינוך עד לתל אביב ונדהמתי לראות שם תערוכה לכבודה של ירושלים לרגל 50 שנה לאיחודה, במקום שעצם קיומו הוא זלזול עמוק בהכרה בירושלים כבירת ישראל. אנו הירושלמים, וכל הישראלים שירושלים יקרה להם, היינו מעדיפים שאת התערוכה יורידו ושאת המשרדים יעבירו למקומם הטבעיים.

השר גלעד ארדן הגדיל ולעשות ובביקורו בבריסל קרא "לחברינו באירופה ללכת בעקבות טראמפ" ולהעביר את השגרירות שלהם לירושלים. אך מצד שני, השר ארדן לא רק שלא פעל כלל על מנת להעביר את 22 היחידות הארציות של המשרד לבטחון פנים שנמצאות מחוץ לירושלים, הוא גם הקים את המשרדים של משרד ההסברה ולנושאים אסטרטגים דווקא בתל אביב, משרד חדש ארצי שאין כל הצדקה שהוא יקום מחוץ לבירה.

שר הכלכלה אלי כהן הצהיר בטוויטר שהצהרת טראמפ "תיכנס להיסטוריה של העם היהודי ולהכרה הבינלאומית", ואף קישר אותה להצהרת בלפור. אך מצד שני, כהן לא עשה דבר כדי להעביר את 18 היחידות של משרדו שנמצאות מחוץ לירושלים.

שלושת הדוגמאות האלו לא צריכות להפתיע. כל אחד משרי הממשלה השתתף בחגיגת ההצהרות בעד הצהרתו של טארמפ. אך לרובם המכריע יש גם רקורד של זלזול בעיר הבירה. הצהרות יש, מעשים אין.

אחרי ההכרזה המרגשת של טראמפ, הגיע הזמן שנדרוש מהנבחרים שלנו לעמוד ברף שהוא קבע, ולקיים את הצהרתם לא רק במילים אלא גם במעשים.

 

עו"ד דן אילוז הוא יועץ אסטרטגי ופעיל ציבורי. דן מכהן כחבר ועד של תנועת התעוררות בירושלים. בעבר עבד כיועץ חקיקה של סיעת הליכוד בכנסת ובתפקיד משפטי במשרד החוץ.