חרדים מתגרשים יותר? תופעה מבורכת

עו"ד אירית רוזנבלום טוענת שהיא לא מתכוונת לעודד את הריסת התא המשפחתי. לצד זה היא מסבירה את החשיבות הגדולה בכך שיותר ויותר נשים חרדיות בוחרות בנתיב הגירושים כדי להיטיב עם חייהן ולשפר את מצב משפחתן

חדשות כיפה עו"ד אירית רוזנבלום 01/01/18 14:12 יד בטבת התשעח

חרדים מתגרשים יותר? תופעה מבורכת
גירושין היא לא בהכרח מילה גסה. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: יעקב נומי פלאש 90

האם הלגיטימיות של הגירושין בחברה החרדית תוביל ליציאה נוספת מחומות השמרנות החרדית?

ייתכן שכן וש"מתוך שלא לשמה יבוא לשמה". גם אם אין כוונה 'לשחרר' את האישה החרדית ולאפשר לה לקבוע את גורלה, הרי שמגוון האפשריות העומד בפני נשים חרדיות, הולך וגדל והופך למותר, לגיטימי ואפשרי.

הנשים החרדיות שרוצות להיטיב עם חייהן או לשפר את מצב משפחתן ובוחרות בנתיב הגירושין, אולי לא חושבות על ערכים של חירות, שוויון או פמיניזם, רחמנא ליצלן, אך בצעדיהן יש מהפכה של ממש שמקדמת אותן, ואולי את החברה החרדית כולה, למציאות חופשית יותר.

שיעור המתגרשים הגדל בחברה החרדית, הוא חלק מתהליך יותר גדול המתרחש בחברה הסגורה. תהליך שבו נוצרים עוד בקיעים בחומה החרדית: יציאת נשים לעבודה, חשיפה לתכנים חילוניים, שימוש הולך וגדל בטכנולוגיה, העצמה אישית ונשית, עצמאות כלכלית של נשים חרדיות ועוד ועוד.

החרדים ובעיקר החרדיות, מקשיבות לרחשי לבם ובוחרות את מה שהלב, השכל והנפש מבקשים. ייתכן ומגמת הגירושין בחברה החרדית תוביל למגמת 'נישואין' בין נשים חרדיות לערכים שוויוניים וחופשיים. ועל כך רק ניתן לברך, אם מתוך הקשיים של הליך הגירושין, הנשים החרדיות תמצאנה מזור, שקט, חירות ומימוש אישי אמיתי, הרי שכולנו כחברה הרווחנו.

השינויים הללו מרתקים ומעוררי תקווה. דווקא מתוך המקומות בהם החירות היא מצרך נדיר כל כך, מעורר השראה ותקווה לראות שנשים חרדיות מצליחות לערער על מוסכמות ולהשיל את מעטה הבושה והלחץ החברתי הנוקשה. הצורך האנושי הבסיסי באהבה וחום גובר, כפי שניתן לראות, על הצורך לשמר תא משפחתי רק מתוך בושה או חשש 'ממה יגידו'. כנראה שרוח החופש מצליחה לחדור גם חומות אבן הקרות.

לא רואה פסול בגירושין בחברה החרדית. עו"ד רוזנבלום

לא רואה פסול בגירושין בחברה החרדית. עו"ד רוזנבלוםצילום: באדיבות המצולמת

אין מהפכה מבורכת יותר מזו הנובעת מתוך עצמה. שינוי אין בו טעם כשהוא מוכתב מן החוץ, הגשמה עצמית איננה הוראה מלמעלה. כל אלה תהליכים הנבנים עקב בצד אגודל אחרת סופם שיחרבו. רצונן של הנשים החרדיות לאוטונומיה אישית אינו פסול ואינו נוגד ציוויים דתיים, עובדה היא שהגט אינו זר להלכה היהודית, אחרת לא הייתה נכתבת בעניין זה, מַסֶּכֶת גִּטִּין  המסכת השישית בסדר נשים.

אלא שבמהלך הדורות עם ההתחרדות וההתחזקות, הנשים בעיקר שילמו את מחיר החירות. עתה מתחילה חזרה איטית בטוחה יותר אפשרית ומשחררת.

העובדות המספריות הללו מעידות על הצורך שיש לנשים בשחרור עצמי אבל יותר מכל על תהליך נכון ומבריא שמביאות הנשים עצמן. גם אם יש בדבריי עידוד לכאורה, למצב של פירוק משפחה, אזי לא ולא.

תופעת הגירושין היא חלק משינוי כללי בין דורי ובין מגדרי ואין שינוי המתרחש ללא כאב, זהו מחיר חברתי אותו משלמת כל חברה דינמית שלא קופאת על שמריה.

החרדה החרדית מהתפרקות המבנה הבטוח והמגונן שלה, איננה צריכה לעורר חשש בקרבם, חשש שעשוי להביא למעשי אלימות. נהפוכהו, היא צריכה להתארגן לשדד מערכות וליהנות מהעובדה שהנשים מבקשות להרים ראש ולהיות חלק פעיל ותורם בקרבה.

הניסיון להחזיק בנשים כלואות ומדוכאות לא רק שלא יביא להם תועלת אלא עשוי להתדרדר לכדי אלימות שתוצאתה תהיה הרת אסון. שוויון הנשים החרדיות רק ייטיב עמן ועם החברה הישראלית כולה.

הכותבת פילוסופית משפטית ומייסדת ארגון 'משפחה חדשה'.