"הסוד" של הרב קנוהל

בפורים לפני חמש שנים כתב הרב אלישיב קנוהל, שהלך לעולמו בסוף השבוע, מאמר "מזווית אישית" בגיליון רבני צהר בו סיפר כיצד הצליח להתעלות מעל הבינוניות ולעזור לאלפי זוגות

חדשות כיפה הרב אלישיב קנוהל זצ"ל 22/04/18 15:24 ז באייר התשעח

"הסוד" של הרב קנוהל
נפטר אחרי עשיה רבת שנים. הרב קנוהל, צילום: אתר רבני צהר

בדברים הבאים אני מבקש לספר ''סוד'' אישי שלי שאני חושב שיש בו תועלת לרבים. מלידתי 
הייתי בינוני, לא כאותם בינוניים בספר התניא – ''ספרם של בינוניים'', אלא בינוני ממש. בינוני כל כך, עד שהמורה שלי לגמרא בכתה ז' ייעץ לאבי ז''ל לשלוח אותי ללימודי התיכון לבי''ס מקצועי, כי בין כך כנראה שלא אצליח בלימודי בישיבה.
 
אני בכל אופן בקשתי ללמוד בישיבה, ולפני חמישים שנה ה''טראנד'' בסניף בנ''ע בירושלים היה ללכת לישיבת ''נתיב מאיר'' (באותן השנים בראשותו של ר' אריה בינה ז''ל)
 
התקבלתי לישיבה, אולי בזכות אבות או שבהיותי בינוני עדיין הגעתי לסף הקבלה לישיבה, וכך המשכתי בה עד לכתה י''ב עם הישגים בינוניים.
 
לאחר הצבא המשכתי ללמוד בישיבת 'מרכז הרב' וישיבת 'הר עציון', אך תמיד היכולת שלי בלימודים וממילא הישגי הלימודיים היו בינוניים. רבים מחברי והחברותות שלי השיגו אותי ביכולתם הלימודית עשרת מונים. במצב זה גם הציפיות שלי מעצמי בכמה אוכל לעזור לחברה הסובבת אותי בתחום התורני היו בהתאם.
 
והנה, לפני כעשר שנים זכיתי לכתוב את הספר ''איש ואשה'' ולאחריו את הספר ''ואכלת ושבעת". שני הספרים כנראה נעמו למעיינים בהם, והם כבר הופצו בעשרות אלפי עותקים
.
התפוצה של הספרים ודרך השיח ההלכתי בהם יצרה אצלי ''תעסוקה חדשה'', של מתן תשובות בכתב ובע''פ לאנשים רבים הפונים אלי יום יום. זכות זו של נתינת מענה וסיוע לאנשים בעיקר בתחומים של טהרת המשפחה, וענייני זוגיות בכלל, מעמידה אותי במקום נפלא של נתינה מתמדת ורוממות רוח מכוח אותה נתינה.

לא דמיינתי לעצמי מעולם שאגיע למקום כל כך מיוחד כפי שזיכה ומזכה אותי הקב''ה (כמובן, שאני  מתפלל יום יום ואפילו כמה פעמים ביום: שלא אכשל בדבר הלכה, ולא אומר על טהור טמא ולא על טמא טהור וכו' ומה ששגיתי כבר יעמידני הקב''ה על האמת).
 
מצד יכולתי הלימודית וידיעתי בתורה בוודאי שאיני ראוי למקום בו אני מצוי, אך אני חש שהקב''ה מעמידני באותו מקום, ואני משתדל לעשות רצונו.
 
מדוע אני מגלה סוד זה? כדי שכולנו נפנים: הורים לגבי ילדיהם, וכל אדם לגבי עצמו – איננו יודעים מתי הקב''ה יתגלה עלינו. אנו נעשה את שביכולתנו ואין לך אדם שאין לו מקום. העולם מלא הפתעות, ואנו צריכים להיות מוכנים להרים את ה''מציאה'' שתתגלגל לידינו כדי שנוכל להיטיב עמה לכל הסובבים עמנו ולעולם כולו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן