המכתב האחרון ששלח ז'בוטינסקי לסבו של נתניהו

לרב קוק היה חלק משמעותי בזיכויים של מנהיגי התנועה הרוויזיוניסטית מאשמה ברצח ארלוזורוב. יאיר דן מספר כי מי שחשפו בפני הרב את הראיות הכוזבות היו סביו ואביו של ראש הממשלה וחושף את הדברים החמים שכתב ז'בוטינסקי על מי שהיה לרב הראשי בתקווה שישפיעו על נתניהו

חדשות כיפה יאיר דן 13/12/17 13:26 כה בכסלו התשעח

המכתב האחרון ששלח ז'בוטינסקי לסבו של נתניהו
כז'בוטינסקי כתב למשפחת נתניהו על הרב קוק, צילום: פלאש 90

פרשת ארלוזורוב העמידה את עתיד התנועה הרוויזיוניסטית בסכנה. זאב  ז'בוטינסקי, הגולה בלונדון ניסה לנהל את סדר יומה של התנועה בשלט רחוק אך רצח ארלוזורוב ובעקבותיו מעצרי מנהיגי התנועה-  רוזבלט, אבא אחימאיר וסטבסקי, בגין אשמה ברצח וגזר דין מוות, כמעט ומוטטו את התנועה מבלי יכולת קום.

לחילופין כמעט והובילו את היישוב היהודי למלחמת אחים שבסופה, מדינת היהודים, אולי לא הייתה קמה. לבסוף זוכו האשמים בזכות מאבק עיקש שניהל הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל. מי שהכניס את הרב קוק למאבק וחשף אותו לראיות הכוזבות שאימצו השופטים הבריטים, היה סבו של ראש הממשלה נתניהו, הרב נתן מיליקובסקי  יחד עם בנו בן ציון.

 ז'בוטינסקי, שהתרשם עמוקות ממאבקו של הרב קוק על הצדק ועל הצלת תנועתו, כתב מכתב לרב מיליקובסקי-נתניהו בו הוא  ציין שלוש מסקנות מהפרשה: הראשונה-  הארץ הקדושה ראויה להיקרא קדושה שכן קדושה זו גלומה ביסוד הצדק שהניע את מאבקם של הרב קוק והועדה הציבורית בראשה עמד.

השנייה- היסוד של הצדק במאבק וההצלחה של במאבק יצר הדים בכל הקהילות היהודיות בעולם  ומאז מציין זבוטינסקי הוא מקבל פניות רבות של פעילים מרכזיים בתנועה המבקשים שידון בעתיד מקומה של המסורת היהודית בחזון התנועה, וכן בחיי המדינה שתקום.

והשלישית-  לו הייתה אפשרות לחדש את תפקיד הכהן הגדול, הוא היה בטוח שכל הקהילות היהודיות בעולם היו מסכימות למנות את הרב אברהם יצחק הכהן קוק לתפקיד הכהן הגדול, והוא עצמו, בוודאי ימליץ על כך. יכהן ככהן הגדול וזו תהיה המלצתו.

ומשם בשנות ה-30 המוקדמות לסוף המאה הקודמת ולהיום.

רצח רבין גרר את בנימין נתניהו למרכזה של קלחת ציבורית שהאשימה אותו באחריות לרצח בגיבויה של התקשורת הפוליטית . הטענה המרכזית כלפי נתניהו הייתה כי הוא זה שהוביל את ההסתה שהכשירה את הקרקע ללרצח.  כמו בעבר, גם הפעם ניצלה מפלגתו ואף ניצחה בבחירות 1996.  
63 שנים חלפו מאז הואשמה תנועת הרוויזיונייסטים ברצח מנהיג העבודה וועד להפיכת בנם של מובילי המחאה בשנות ה-30 למנהיג התנועה בפועל וכראש מממשלת ישראל.

המכתב שנשלח לסבו של נתניהו

המכתב שנשלח לסבו של נתניהוצילום: יאיר דן

מסקנותיו של ז'בוטינסקי אז, הן היום המשימות שעל סדר היום של נתניהו:

1. הזיקה שבין יסוד הצדק לבין מעמדה מעמדה הקדוש של הארץ:-  אחד הערכים שראש הממשלה מבקש להגשים  הוא יצירת התיישבות יהודית בארץ ישראל. דווקא בתקופה הזאת כאשר החלו בהריסת מבנים ב"נתיב האבות", שם יסוד הצדק לוקה משהו, עולה השאלה לפתחו של ראש הממשלה-  איך ניתן לשמור על צדק שיפוטי ולשמר על-ידי כך גם על יסוד קדושתה של ארץ-ישראל, הנתפסת כך עוד מימי ז'בוטינסקי. 

2. מקומה של המסורת היהודית בחיי המדינה: סדר יומו של ראש הממשלה בימים אלה, משקף את קדימותה של המסורת היהודית כאשר השר ליצמן התפטר בגלל חילול השבת, בעוד השר דרעי דורש לדון בנושא פתיחת המרכולים ומתווה הכותל שנפל וכו'. ראש הממשלה בהחלט מפגין אחריות ומחויבות לשמירת מקומה של המסורת היהודית במציאותה של המדינה הקיימת והתנהלותו זו מגובה במחויבותו של אבי התנועה.

אגב, אני סבור שהמניע שהוביל את ז'בוטינסקי להתחייב למסורת היהודית, אף-על-פי שהיה רחוק מלחיות בעצמו חיים הלכתיים, היה דמותו התורנית והציונית של הרב קוק. ואולי בזה טמונה גם הצלחתו של נתניהו: אם יחתור להבנות את המודל הציבורי בסוגיות של דת ומדינה לפי שיטתו של הרב קוק שידע לחבר בין צרכי השעה והדור לבין ההלכה המסורתית.

המסקנה השלישית של זבוטינסקי הפכה לרלוונטית לראש הממשלה, השבוע כאשר הוגש החוק להנצחת הרב אברהם יצחק הכהן קוק. כאשר זבוטינסקי אמר שלו היה יכול, היה מחדש את מעמד הכהן הגדול והיה ממליץ על הרב קוק לתפקיד, הוא התכוון לאמר שהרב קוק הוא דמות רוחנית-תורנית-ציונית שמחוברת לעם ולמסורת כמקשה אחת  מבלי שהאחד יוריד כהוא זה מחיבורו לשני.   

הרב קוק הפך בן לילה לאישיות שכלל הציבור היהודי, דתיים וחילוניים כאחד, מוקיר- ולכן זבוטינסקי היה בטוח ש"כל הקהילות היהודיות במדינות המכירות ביהדות יצביעו בעד הרב קוק".

בימים אלו, לאחר שהצעת החוק זכתה לחתימות ומילים חמות מצד קשת רחבה של סיעות הבית, הליכוד, המחנה הציוני, כולנו, ש"ס והבית היהודי, יש עתיד, ולצידם - מרצ ויהדות התורה  והרשימה המשותפת מברכות ומעודדות את המהלך, נראה כי צדק זבוטינסקי שאמר ש"כל היהודים יצביעו בעד", אך לא ידע כי הרב קוק יזכה לתמיכה רחבה גם במעגלים מקרה בני המיעוטים שרואים בו אישיות מתונה שמחנכת להתייחס בכבוד.

היום, בידי ראש הממשלה היכולת לעשות צדק הסטורי עם חלומו של ז'בוטינסקי ולהנציח את זכרו ודמותו של הרב קוק כבאופן ממלכתי.  לעשות צדק הסטורי עם מי שעשה צדק עם התנועה הרוויזיוניסטית ובכלל.

ראש הממשלה בודאי זוכר ומכיר בכך שאביו וסבו בקשו את התערבותו של הרב קוק בפרשת ארלוזורוב, והם כמובן ישמחו לדעת שבנם פועל להנציח  את זכרו ופועלו של הרב קוק זצ"ל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן