הרב שילת לחברי הבית היהודי: שנו את החוק בדבר שימוש בעד מדינה

הרב שילת: "חתימת הסכם עם נאשם בעבירה שהוא ישוחרר מעונש או עונשו יוקל מאד אם יפליל את חבריו לעבירה – כמוה כמתן שוחד לשם הטיית דין"

חדשות כיפה הרב יצחק שילת 06/03/18 11:28 יט באדר התשעח

הרב שילת לחברי הבית היהודי: שנו את החוק בדבר שימוש בעד מדינה
הרב יצחק שילת, צילום: יעקב, ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

רשימת הנחקרים ההופכים בזה אחר זה לעדי מדינה מעלה ריח רע של עיוות מוסרי. ייאמר במפורש: חתימת הסכם עם נאשם בעבירה שהוא ישוחרר מעונש או עונשו יוקל מאד אם יפליל את חבריו לעבירה – כמוה כמתן שוחד לשם הטיית דין. מדוע הטיית דין? מפני שמי שיודע שעדותו "שווה" לרשויות החוק עד כדי שהן מוכנות תמורתה לפטור אותו מעונש – הריהו מה שההלכה קוראת "נוגע בעדות", דהיינו: יש לו טובת הנאה מעדותו, וממילא עדותו עלולה להיות מוטית, לא מדויקת, מנופחת, שהרי הוא אמור "לספק את הסחורה". ההלכה היהודית קובעת חד משמעית: נוגע פסול לעדות.

גם החוק הישראלי מכיר בעובדה שעדותו של עד מדינה חשודה להיות לא אמינה, ולכן החוק בדבר דיני הראיות קובע שעדותו של עד מדינה זקוקה לסיוע. יתר על כן: בהזדמנויות שונות הביעו שופטים אי נוחות מוסרית מעצם הצורך להיזקק לעד מדינה (ראו לדוגמא דבריו של שופט ביהמ"ש העליון אולשן בתיק חסון נגד היועץ המשפטי , פד"י כרך ד). התביעה המוסרית היסודית ממערכת משפט היא משפט צדק, ככתוב בתורה: "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך ושפטו את העם משפט צדק". ואם לא די בכך הרי שהתורה חוזרת ומדגישה: "צדק צדק תרדוף", וכבר פירשו גדולי הדורות: את הצדק יש לרדוף בדרכי צדק, ולא בדרכים עקלקלות.

למושג עד מדינה יש מקום רק במקרים קיצוניים הגובלים בפיקוח נפש, כגון עבירות בטחוניות, או עבריינות של עולם תחתון, שבה הפללת נאשמים עשויה למנוע מקרי רצח עתידיים, סחר בסמים קשים וכד'. במקרים כאלה גובר הערך של הצלת חיים על ערכים אחרים. פיקוח נפש דוחה את כל המצוות.
הטענה שיותר חשוב להפליל איש ציבור מאשר את שותפו הזוטר – אינה עומדת במבחן הצדק. הכל שווים בפני החוק, והכל זכאים למשפט צדק במלוא מובנו של המושג הזה. ועוד לא דיברנו על ערכים של חבירות ולויאליות אנושית, שגם הם ערכי יסוד של האדם. השימוש בעד מדינה כדי להפליל איש ציבור הוא כתם מוסרי על מערכת החוק. אני קורא לחברי הכנסת, ובמיוחד לנציגי הבית היהודי ולשרת המשפטים, להתחיל לפעול לשינוי החוק בדבר השימוש בעד מדינה.                
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן