ההילולה במירון: אנדרלמוסיה שכל אחד יודע בה את מקומו

איתן אלחדז ביקר, לכבוד ל"ג בעומר, בהילולת רבי שמעון בר יוחאי ושרד כדי לספר על הדוחק, הריקודים, הסגולות, התפילות, רוח הנדיבות וקיבוץ הנדבות. ומה הקשר של כל זה לרבי שלמה קרליבך?

חדשות כיפה איתן אלחדז 03/05/18 13:41 יח באייר התשעח

ההילולה במירון: אנדרלמוסיה שכל אחד יודע בה את מקומו
הילולת רשב"י במירון, צילום: איתן אלחדז

לחילונים כמוני שמגיעים להילולה של רבי שמעון בר יוחאי ישנה תחושה של הלם תרבות: מסות של חרדים שרוקדים ודוחפים לצד דוחק איום. רעש של רמקולים מכל כיוון שכל אחד מבטיח לך גאולה בתמורה לתרומה. מבקשי נדבות ונשים שמדליקות נרות ואומרות תפילה חרישית.

יש אנדרלמוסיה אבל כל אחד יודע את מקומו. בוגרי הודו ירגישו בבית. עליתי במעלה ההר בדרך צווחו לי ברמקול שצריך לגאול את בנות ישראל מהשבי. לא מדובר בעוד אירוע חטיפה חלילה אלה בקמפיין של ארגון יד לאחים שפועל להוציא בנות יהודיות מכפרים ערביים.

מכל עבר ניגשים מקבצי נדבות ומבקשים עזרה. משהו חסר לי בהמונים שצובאים על ההר ואני שם לב שאין חילונים בנמצא אם לא מחשיבים את שוטרי המג"ב: "יש פה אבל מעט", מספר לי אחד מהשוטרים.

ממתי הכינוס הדתי הכי גדול בישראל הפך לחרדי ברובו? אני זוכר כילד לפני שלושים שנה שהחגיגות בהר מירון היו הרבה יותר הטרוגניות. ככה זה כאשר מתחמים שלמים סגורים עבור חסידויות שלמות ויש "דרך למהדרין" והכניסות מופרדות לנשים וגברים.

רגעים לפני ההדלקה המסורתית של האדמו"ר מבוין אני נעמד על הפרנצ'ס בתקווה למצוא זווית צילום טובה. תוך שניות אני נמחץ בידי הרוקדים ואני מאבד את התיק שלי שרק לאחר מאמץ ממושך נמצא בריא ושלם.

אבל שלא יווצר הרושם שהכל מבאס. ממש לא. מכל עבר מציעים לך שתייה ואוכל אפילו העזתי לרקוד עם החסידים. התחושה היא שהמקום מאפשר למאמינים פורקן רגשי והתעלות הנפש. "זה הכל בזכות התנא האלוקי", מספרים לי עולי הרגל.

לפני שעזבתי את המקום התפללתי בלב עבורי ועבור אשתי מי יודע אולי יש צדק בדבריהם. ביציאה לוכד את עיניי בחור שמציע לי לשתות יין. אז הרמנו לחיים ואני תהיתי לפשרם של מעשיו. "זו סגולה גדולה לכבד את העולים לקבר הרשבי ביין", הוא אומר לי במבטא אמריקאי. קוראים לו זיו ריצי, מהנדס אלקטרוניקה שלמד יחד עם הרב קרליבך והושפע ממנו עמוקות, "ההורים שלי היו היפים והוא קירב אותם ליהדות". כיום הוא עובד בחברה של אביו שעושה לדבריו, "קאוצ'ינג לחרדים".

לפני שאנחנו נפרדים הוא מעניק לי ספר שכתב לא מזמן על הרב קרליבך שמלקט אסופת סיפורים ודרשות של הרב המרקד. יצאתי וחיפשתי אוטובוס. שלט אלקטרוני מאיר עיניים בישר לי ביידיש על האוטובוס הקרוב שנוסע לבני ברק.

הכותב הוא צלם וכתב שביקר בהילולת רבי שמעון בר יוחאי מירון.

הילולת רשב"י במירון

הילולת רשב"י במירוןצילום: איתן אלחדז

הילולת רשב"י במירון

הילולת רשב"י במירוןצילום: איתן אלחדז

הילולת רשב"י במירון

הילולת רשב"י במירוןצילום: איתן אלחדז