האם פאנלים פוליטיים, זו בשורת השבת של מפלגת הציונות הדתית?

רמקול של 'צומת' זו הבעיה האחרונה בראיון של ח"כ מועלם בשבת האחרונה, כך סובר בנימין שינברג ששמח שחברת המפלגה הדתית לאומית התנצלה, אך עדיין תוהה מה נשאר מהערכים שהבית היהודי מייצגת?

חדשות כיפה בנימין שינברג 04/12/17 15:23 טז בכסלו התשעח

האם פאנלים פוליטיים, זו בשורת השבת של מפלגת הציונות הדתית?
שולי מועלם פותחת את הכנס, צילום: מירי שמעונוביץ

מה עשיתם בשבת האחרונה? ודאי אכלתם סעודת שבת, אולי שיחקתם עם הילדים, ייתכן והשתתפתם בשיעור תורה. ח"כ שולי מועלם, לעומת זאת, בחרה להשתתף באותו הזמן באירוע 'שבת עיתונאית' ולהתראיין לעיתונאי אטילה שומפלבי.

ישאל השואל, מה הבעיה? הרי היא השתמשה ברמקול שבת של מכון צומת! בעיני, עצם השאלה 'מה הבעיה' היא היא הבעיה.

אמנם אנחנו שבוע לפני חנוכה אבל תרשו לי לדבר קצת על פורים. חז"ל שואלים במה חטאו ישראל שנגזרה עליהם גזירה כל כך קשה, "להשמיד להרוג ולאבד". התשובה - "מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע (אחשורוש)". ומה הבעיה בכך? אם האוכל לא היה כשר אז אפשר לומר בפירוש - 'מפני שאכלו טריפות'. אלא ודאי שהכל היה כשר למהדרין, "כרצון איש ואיש". אם כך מה הבעיה ליהנות? איפה כתוב ב'שולחן ערוך' שאסור ליהנות מסעודתו של המלך?

הבעיה היא שסעודת אחשורוש נועדה לחגוג את סיום דרכו ההיסטורית של עם ישראל. ליהודים שבשושן זה לא הפריע, הם התמקדו בפרטי ההלכות, כשר או לא כשר, ופספסו את העיקר.

המחויבות שלנו לפרטי ההלכות היא חשובה מאוד, אבל אל לה להשכיח מאיתנו את המהות. 'שולחן ערוך' הוא ודאי הבסיס, תנאי הכרחי אבל לא מספיק. האמנם אנו חפצים להפוך את השבת ליום של פאנלים פוליטיים בחסות פתרונות הלכתיים? האם זו הבשורה שמביאה השבת לעולם? האם זה המסר שרוצים בבית היהודי להעביר לחברה הישראלית?

האם השבת היא רק סט של חוקים שמקשים עלינו להמשיך את החיים 'הרגילים', או שמא היא מעבירה אותנו למימד אחר, 'מעין עולם הבא'?

לשמחתי חברת הכנסת מועלם הבינה את התקלה שיצאה תחת ידיה והוציאה הודעת הבהרה, בה כתבה בין השאר "לאור הפרסומים בענין השתתפותי בכינוס וחשש שמא נעשו דברים שלא על פי ההלכה אבדוק שוב את ההיבטים הציבוריים וההלכתיים הנובעים מהשתתפות בכנסים מהסוג הזה.  אם חלילה יתברר שבשוגג נעשו דברים שלא על פי דעת ההלכה הענין יתוקן".

סיעת הבית היהודי אמורה לייצג את ערכי הציונות הדתית ואינה יכולה להשלים עם מציאות שבה השבת הופכת דה-פקטו ליום חול. אם אפילו השבת איננה חלק אינהרנטי מערכי הציונות הדתית אז מה כבר נשאר?