חדשות כיפה

דעת הרב אבינר על הגיור: ויכוח פוליטי ולא הלכתי

לרב אבינר הזכות המלאה כמובן להתנגד לעמדה מרכזית זו ולצדד שמשמעות קבלת המצוות היא התחייבות לקיים את המצוות בפועל. אבל אם כך, עליו לשאול את עצמו כמה מתגיירי צה"ל יוצאים שומרי תורה ומצוות בפועל?

לשכת הרב שלמה אבינר

לשכת הרב שלמה אבינרצילום: לשכת הרב שלמה אבינר

אתמול, שבת פרשת זכור, חולקה בבתי כנסת חוברת המביאה דעות הרב שלמה אבינר במגוון נושאים. בין היתר, יוצא הרב נגד חוק הגיור, מנמק עמדתו במספר נימוקים, וכותב "כי כל דתי־לאומי לא יסכים... שאפשר יהיה להתגייר בלי קבלת מצוות."

לי הקטן שבקטנים כמה תהיות על עמדתו כפי שהוצגה בחוברת.

ראש וראשונה, דווקא יש דתי לאומי שכן יסכים שאפשר לגייר בלי קבלת מצוות. הרי הג"ר משה צוריאל שליט"א, אחד מגדולי הדור דווקא במשנת הרב קוק ולשעבר המשגיח הרוחני בישיבת שעלבים, הוציא לאור מאמר שקרא במפורש לגייר את כל העולים בלי קבלת מצוות כלל וכלל. ואותו מאמר פורסם דווקא בביטאונה של ישיבת עטרת כהנים (עיטורי כהנים, גיליון 67 עמ' 34-37) בעת שיושב בראשו לא אחר מהרב אבינר עצמו! לא זו אף זו, כתב הרב אבינר מאמר המתנגד לעמדת הרב צוריאל שהודפס בעמודים שמיד אחרי מאמרו של הרב צוריאל (עמ' 37-39)!

מכיוון שידוע ומפורסם ברבים זיכרונו המפליא של הרב אבינר, כאן הבן שואל אם הרב אבינר מחרים את הרב צוריאל מחוץ למחנה של "כל דתי לאומי". או שמא סובר הרב אבינר שמותר למתוח את האמת עד גבול השקר (אם לא מעבר לו) למטרה קדושה, כלומר שהמטרה מקדשת את האמצעים.

אבל מעבר לזה, כמי שפעיל בתחום כבר שנים, אוכל להעיד שאין בין הרבנים , ולו אחד, שיוסמך על ידי החוק להרכיב בית דין לגיור או לשבת בו מי שיגייר ללא קבלת מצוות כפי שהציע הרב צוריאל שליט"א.

המחלוקת על קבלת המצוות אינה על עצם דרישתה, לפחות לכתחילה, אלא על מה הגדרתה.

המקלים בסוגיה זו סוברים שאין משמעות קבלת מצוות התחייבות, הבטחה, או נדר לקיים את המצוות בפועל, אלא לדעתם קבלת המצוות היא ההבנה וההסכמה מצד הגר לכך שמרגע הגיור ואילך יהיה חייב בכל המצוות כחלק מעם ישראל, וכל המצוות כולן יחולו עליו במלואן. כך סבר רבים ושלמים בעבר ביניהם הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, הרב משה הכהן דריהם, הרב ישראל בארי, וכך גם בימינו סוברים רבים ושלמים ביניהם הרב משה ארנרייך, הרב זאב וייטמן, ובראשם הג"ר חיים אמסלם שליט"א שהוכיח בספרו המונומנטלי זרע ישראל, באותות ומופתים מש"ס ופוסקים ראשונים כאחרונים, שכך היא הגישה המרכזית במסורת ההלכתית בת אלפי שנים.

לרב אבינר הזכות המלאה כמובן להתנגד לעמדה מרכזית זו ולצדד שמשמעות קבלת המצוות היא התחייבות לקיים את המצוות בפועל. אבל אם כך, עליו לשאול את עצמו כמה מתגיירי צה"ל יוצאים שומרי תורה ומצוות בפועל? האם הרב כל כך מנותק מהמציאות שאינו יודע שרובם המוחץ לא שומרים מצוות כהלכה, ולו לתקופה הקצרה ביותר? והאם הוא לא יודע שכל גירי צה"ל מחזיקים בתעודת גיור מטעם הרבנות הראשית?

בהנחה שהרב אבינר אינו כה מנותק, הדבר מוכיח שאין הוויכוח על חוק הגיור ויכוח על ההלכה אלא ויכוח על פוליטיקה גרידא, כלומר על מי יוסמך לגייר ומי לא. ואם כן, אולי על הרב אבינר, ובכלל על הרבנות הראשית, לחזור להלכה המסורה בידינו המסמיכה כל שלשה תלמידי חכמים לגייר לפי ראות עיניהם (בית יוסף, יורה דעה סי' רס"ח) ולחדול מניסיונות להכניס רפורמות לתורתנו הקדושה. ובוודאי על הרב אבינר לחזור מטענתו הלא מדויקת והגובלת בשקר "כי כל דתי־לאומי לא יסכים ... שאפשר יהיה להתגייר בלי קבלת מצוות." שהרי תורתנו הקדושה מצווה "מדבר שקר תרחק" (שמות כג:ז).

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

השר בנט צילום: מרק ישראל פלאש 90

בנט: ביקשתי מראש הממשלה להיות שר הביטחון

קרא עוד