בגוש עציון 'משיבים אש': "ככה נראית שנאה עצמית, סילוף עובדות ודה לגיטמיציה למפעל ההתישבות"

עיתונאי השמאל עקיבא אלדר כתב מאמר ובו הוא מוחה על ניסיונות בית ספר שדה כפר עציון ל'ייהד' את 'אמת הביאר' בגוש עציון. המציאות, כרגיל, רחוקה מאוד מהמציאות שאלדר מציג באתר אל מוניטור. ירון רוזנטל עם הדבר הזה ששמאלנים לא מסתדרים איתו: עובדות

חדשות כיפה ירון רוזנטל 08/10/17 13:34 יח בתשרי התשעח

בגוש עציון 'משיבים אש': "ככה נראית שנאה עצמית, סילוף עובדות ודה לגיטמיציה למפעל ההתישבות"
אמת הביאר בגוש עציון, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

בשבוע שעבר, בעת שהיינו בשיא ההכנות לקליטת אלפי המטיילים שיגיעו השבוע, בחול המועד סוכות לאמת הביאר, אתר שאותו אנו מפעילים, החליט עקיבא אלדר לפרסם טור שרובו ככולו סילוף ההיסטוריה, בטור שלו מספר עקיבא אלדר כי אנשי בית הספר שדה כפר עציון 'מייהדים' את אתר אמת הביאר זהו כמובן חלק מקמפיין BDS על גוש עציון שמנהלים בעמותת 'עמק שווה' בכל חול מועד.

עד כמה הדברים שאלדר וחבריו מופרכים, תשפטו אתם. 

אלדר כותב בטורו שפורסם באתר "אל מוניטור" כי באתר האינטרנט של בית ספר שדה כפר עציון, שמפעיל את המקום, מצוין כי "חוקרים שונים מתארכים את אמת ביאר לתקופות שונות בהפרש של עד 200 שנה,  החל מימי המלך אלכסנדר ינאי (תקופת החשמונאים), ימי הורדוס ואף לתקופה הרומית. למרות אי-הוודאות הזאת אומר אלדר, האמה מוצגת לציבור המבקרים כשריד מהתקופה הרומית הקדומה, המכונה גם ימי בית שני.

אלא שלמרות ניסיונותיו הנואשים של אלדר דווקא 'לנצר' את האתר הזה, אנחנו נשענים על מחקר רב שנים ועל אנשי אקדמיה בכירים שקבעו כי מדובר בשריד יהודי, ואגב מי שקבע את תיארוך האמה הזו הוא לא אחר מחתן פרס ישראל לארכיאולוגיה הפרופ' עמי מזר מהאוניברסיטה העברית. 

בטורו מראיין אלדר את יונתן מזרחי מנכ"ל ארגון "עמק שווה", מזרחי טוען בפני אלדר כי  "הבעיה היא שהאתרים הללו משמשים כלי תעמולה לזכות היהודית בשטחים, ובדרך מוצנע ואף נעלם הסיפור הרב תרבותי של אלפי שנות היסטוריה". הישראלים מרבים לדבר על בית ראשון ושני, מוסיף מזרחי, אך לא מספרים להם שהארץ המשיכה להתפתח בתקופות השלטון הרומי והביזנטי, ושסלאח א-דין לא רק כבש את הארץ, אלא אף חולל בה מהפכה התיישבותית."

האמת היא שמדובר בטיעון מעגלי (וכמובן שיקרי) שהרי מחקרים של בית ספר שדה כפר עציון, הצביעו על כך שהאמות שימשו לאורך כל שנות ההיסטוריה מאז ימי בית שני. אז הם לוקחים את המחקרים שלנו, שמעידים על שימוש כמעט רצוף של אמות המים, ושואלים אותנו למה אנחנו מעלימים את ההיסטוריה הביזנטית, המוסלמית, הממלוכית והעותומנית של האמות.

עד כמה העבודה שלהם רשלנית אפשר ללמוד מהעובדה, שהם מפנים לדף באתר האינטרנט שלנו, שבו כתוב: "כיום אין די נתונים לקבוע בביטחון את תחילת זמן פעילותה של האמה אך אין ספק שהאמה פעלה מן התקופה הרומית ואילך. לפי עדויות הייתה האמה בשימוש סדיר עד סוף תקופת המנדט. מאז חדלו לנקותה, אולם האמה ממשיכה לזרום גם כיום בחודשי החורף של שנים גשומות במיוחד"

טיעון נוסף לייהוד האתר מביא אלדר בכך "שלפחות 90 אחוזים מהבקשות לחפירה היו לצורכי פיתוח בהתנחלויות, ורק מיעוטן ביישובים פלסטיניים. הממצא הזה הוא סימן נוסף למדיניות מפלה שישראל נוקטת בגדה. המחקר גם מפריך את ההנחה המקובלת שהחפירות הארכיאולוגיות נערכות בעיקר לצורכי מחקר"

אלא שגם כאן אלדר טועה ומטעה, והאמת היא שהיינו שמחים שיהיו יותר חפירות בכפרים פלסטינים, אבל לא בטוח שהפלסטינים, שהם כ"כ דואגים להם, היו מאפשרים זאת. 

לצערנו ככה נראית שנאה עצמית, סילוף עובדות, ניסיון נואש לזרוע דה לגיטימיציה בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, התשובה שלנו צריכה להיות חדה וברורה, להמשיך לטייל בגוש עציון בכלל ובאמת הביאר בפרט. רק על ידי לימוד ההיסטוריה היהודית דרך הרגליים, דרך הממצאים הארכיאולוגים הפזורים בשטח נוכל להפריך את הטענות המגוחכות של אלדר וחבריו. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן