"אל תיהיו לי בינוניים". תגובה לדני הירשברג

מה היה קורה אם החשמונאים היו בוחרים שלא להילחם ולהתפשר עם היוונים? מזכ"ל תנועת 'אריאל', דביר עמיאור, לא מתרגש מהפולמוס סביב הקמת השכונה החדשה בנריה וטוען שאסור, בשם החיבור החשוב לעם ישראל, להפוך את הכורח לאידיאל ואת הבדיעבד ללכתחילה

חדשות כיפה דביר עמיאור 14/12/17 13:48 כו בכסלו התשעח

"אל תיהיו לי בינוניים". תגובה לדני הירשברג
נוער דתי לאומי בריקוד הדגלים, צילום: פלאש 90. מאור קינסבורסקי

אנו חוגגים בימים אלו את ניצחון החשמונאים על היוונים. בפני החשמונאים עמדו האפשרויות לברוח, להילחם, או להתפשר, כלומר למצוא את דרך האמצע מול היוונים. המסר המרכזי אותם הם הנחילו לנו, שיש דברים שבהם אסור להתפשר.

הרב קוק כותב כך:  (עין אי"ה שבת ב. ז.): "הנצחון שנתן ד' ביד עבדיו הכהנים שנתגברו על היונים, שבקשו לעקור את תכונת החיים שישראל מודיעים בעולם, שהם צריכים להיות על פי שרשי התורה, שתהיה הטהרה והצניעות המטרה הראשית בחיי המשפחה, ואחריהן ימשכו יתר המדות והדיעות הישראליות - זה שנאו עם היונים, וראו בזה צר ואויב לתרבותם".

יש מצבים בהם חובה עלינו לעמוד בתוקף על דרכנו. בעניינים שנוגעים לשורשי התורה, לטהרה ולצניעות, אין מקום לפשרות. הרב קוק מסביר בספרו מוסר אביך, כי לכל מידה טובה יכולה להיות ביטוי שלילי, כך גם ביחס ל'פשרה'. טוב להתפשר בדברים שבין אדם לחברו "יהיה נוח לרצות" (פרקי אבות) אך לא בנושאים שקשורים למהות חיינו. 

"ציונות דתית" אינה פשרה בין ערכים. אלא ההיפך, רצון לחבר ערכים ולחיות אותם בשלמות, בלי לוותר על אף אחד מהם. כך אנו נוהגים בסוגית ארץ ישראל השלמה, בחינוך ילדנו, בזהות היהודית של מדינתנו, בלימוד התורה, בתחומי המדעים, המחקר, העסקים ובכל תחום במרחבי חיינו. אנשים שמביאים איתם אל עולם המעשה את עולם הרוח. שפועלים מתוך ומכוח התורה בכל מרחבי החיים. כסיסמת תנועת אריאל "תורת חיים בעוז". 

לעיתים יש מצבים מיוחדים של 'עת לעשות לה' הפרו תורתך', כך היתה היווסדה של תנועת בני עקיבא. מזכ"ל בני עקיבא לשעבר יוחנן בן יעקב העיד שהרב נריה אמר לו כי מעולם לא ראה בבני עקיבא, בתנועת תורה ועבודה את דרך המלך הראויה והנכונה בעולמה של תורה. הוא סבר כי בני עקיבא אינה מקום לבני ישיבות, אלא למי שהפנו עורף לתורה ולאמונה ועדיין יש סכוי שלא יינתקו מהן לגמרי.

גדולי ישראל לא היו מקימים תנועה כזו ולא מצטרפים אליה, או מפנים אליה את בניהם ותלמידיהם. תמיכתו של הרב קוק לדברי הרב נריה היתה כמענה לתופעת החילון שפשתה באותו הדור. הוא סיפר על אחד מאנשי ירושלים, נצר למשפחת אדמו"רים מכובדת, שפנה אל הראי"ה קוק במשאלה שהרב יצווה על בתו לעזוב את בני עקיבא: "כשגמר האב להציג את ענינו ובקשתו, שאל אותו הרב [הראי"ה קוק]: "האם זו בת יחידה לך?" לא, השיב האב. יש לי שתי בנות, וזו הצעירה. ומה עם הבכירה? המשיך הרב ושאל... השיב האב: היא הלכה לנוער העובד. אם כן, גמר הרב, מה אתה רוצה? תשמח שבתך השניה הולכת לבני עקיבא". הרב נריה עצמו תמך ושמח על פתיחת תנועת אריאל ובשיחות עם ראשי התנועה אף אמר שהוא 'נציג התנועה'.

יש מצבים מיוחדים, שאפשר להגדיר אותם 'כפיקוח נפש רוחני' ואז נדרשים למעשים מיוחדים. גם אז, הדברים לא נעשים מתוך עמדה של פשרה. אלא הבנה שבמציאות הנוכחית נכון לפעול בצורה שכזו. אך חלילה להפוך את הכורח לאידיאל ואת הבדיעבד ללכתחילה.

דוגמא מובהקת לדברים יכולים לשמש סניפי אריאל בנריה. מעל ל 500 חניכים עם עוצמות חיים גדולות, שלא מתפשרים לא על עולמם הרוחני, לא על הפעילות החברתית  ומתוך תחושת אחריות גדולה על כלל עם ישראל. בנר שביעי של חנוכה בנות החב"ב הישובי ייצאו למסע מושבות בתל אביב, יתנדבו במספר מוקדים, ידליקו חנוכיות בבתי עסקים ויבעירו את הניצוץ היהודי בעיר העברית הראשונה. ישוב שהנוער שלו מוביל בהדרכת חוץ בסניפים עם אוכלוסיות מגוונות, עולים חדשים, מסורתים, חילונים וחרדים. הם ההוכחה שאפשר גם לחיות את התורה בשלמות בלי פשרות וגם לקחת אחריות בעם ישראל עד הסוף. או במילים אחרות, לחיות בגדלות ולא בפשרה.

שביעים פנים לתורה, חבדניק, ליטאי, חסידי, חרדי, דתי לאומי ועוד. זה היופי בכך וטוב שכך כל אחד בהתאם לנשמתו ואישיותו בוחר את דרכו במסילה העולה אל הר ה'. אך לא מתוך פשרה.

ידועה אמרתו של ר' אברום שפירא זצ"ל שאמר "אל תיהיו לי בינוניים" וכך גם הרב אלישע וישליצקי, שבימים אלו אנו מתפללים לרפואתו בתוך שאר חולי עם ישראל שקרא לבני הנוער 'לא להיות בנד"לים -  בינוניים דתיים לאומיים'. הנוער שלנו אמר הרב אלישע, 'הוא נוער שצמא לגודל ולאידיאלים. הוא לא מוריד את הראש אוטומאטית. יש לו תביעה לכנות והוא מבקש שמה שמופיע בשם תורה יופיע עם טבעיות ותביעה לחופש ותביעה לעצמיות, וכשהנוער נפגש בדברים שכאלה הוא מסתער על האידיאלים'. זה הנוער שלנו וככה פועלת תנועת הנוער אריאל. מבלי להוריד שום דגל מהתורן.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת הנוער 'אריאל'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן