דיון סוער על רבני התפוצות: "מימנו לך כרטיס בשביל לעורר מהומה"

מנכ"ל הרבנות הראשית תקף, בדיון בכנסת על מעמד רבני חו"ל בנושא גיור, את רבה הראשי של ונציה וטען כי לא פעל לפי ההנחיות. לאחר מכן חזר בו והתנצל. הרבנות הראשית: הטענות הופנו למכון עתים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/05/18 13:03 יד בסיון התשעח

דיון סוער על רבני התפוצות: "מימנו לך כרטיס בשביל לעורר מהומה"
הדיון הסוער בכנסת, צילום: עתים

דיון סוער התקיים היום (שני) בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, בהובלת ח"כ אברהם נגוסה מהליכוד, בנושא מעמדם של רבני חו"ל בנושא גיור.

בוועדה עלו טענות קשות מצד רבנים מחו"ל ונציגיהם נגד הרבנות הראשית שנציגה ניסה להדוף את הטענות על התנכלות מכוונת לאותם רבנים.

בדיון דנו בהצעתו של ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד לקיום דין מהיר בנושא בטענה ש"הוועדה לבחינת הכרת הרבנות הראשית לישראל ברבני חו"ל התכנסה רק פעם אחת והקרע עם יהדות התפוצות הולך ומעמיק".

הרב שלום בחבוט (74), הרב הראשי ואב בית הדין בוונציה בארבע השנים האחרונות, סיפר על מתגיירת שומרת מצוות שביקשה לעלות לארץ ולא קיבלה אשרת עליה. נציג הסוכנות היהודית ענה לדברים ואמר כי היא "לא קיבלה אשרת עליה כיוון שלא עמדה בתבחיני הגיור שגובשו ע"י שלושת הזרמים". לדבריו, "תבחינים אלו מפורסמים ברשת, והם כוללים תכניות גיור, השתתפות בקהילה במשך תקופה משמעותית ועוד – שגובשו כדי למנוע ניצול לרעה".

מנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, ציין כי הנחה את רבה של ונציה כי בתי הדין שאמונים על הגיור באיטליה הם אלה של מילאנו וברומא וכי הרב בחבוט התעלם מהנחיה זו וניסה בכל זאת לגייר בבית הדין שלו גם כאלה שהגיעו ממקומות רחוקים.

לטענתו, דווקא רבני התפוצות ביקשו להחמיר בנושאי גיור במקומות שבהם הרבנות באה להקל, "התבחינים להכרה ברבני חו"ל גובשו, הועברו לארגוני הרבנים בחו"ל, בארה"ב ובאירופה, להערות – ואלו דווקא ביקשו להחמיר בתבחינים, ולחייב מגורי מתגייר דווקא בקהילה יהודית אורתודוקסית פעילה, שבה מניין מדי-יום ועוד, אך הרבנות החליטה להקל ולא להכליל תבחינים מחמירים".

דגן אף טען כי הארגונים השונים "מנסים לעשות דה-לגיטימציה לעבודת הרבנות, ומעלים מקרים פרטניים, שהטוענים אינם מכירים את הפרטים ואת הרקע להחלטת הרבנות".

לדבריו, "בצוות שהוסמך על ידי מועצת הרבנות הראשית והחברים בו דיינים מבית הדין הגדול, רבנים חברי מועצת הרבנות ועוד גובשו תבחינים להכרה בבתי דין בחו"ל, התבחינים נשלחו לקבלת התייחסותם של ארגוני הרבנות הגדולים בעולם, הערות והתייחסות הארגונים התקבלו בידי הצוות ונדונו על ידם התבחינים הסופיים יועלו לדיון בישיבת מועצת הרבנות הראשית הקרובה לאישור ויפורסמו".

בהמשך הטיח מנכ"ל הרבנות ברב בחבוט: "מימנו לך את הכרטיס להגיע לכאן בשביל לעורר מהומה". עם זאת, בעקבות נכונותו של רבה של ונציה לחשוף את חשבונו הפרטי ולהוכיח כי הוא זה שמימן את הגעתו לישראל, חזר בו דגן מדבריו ואמר: "אני מתנצל, זו הייתה פליטת פה". הוא גם ביקש מארגון ‘עתים’ להעביר אליו בעתיד את המידע אודות הרבנים המוזמנים על ידם לדיונים בכדי שיוכל ללמוד עליהם ולהכיר את העובדות בטרם התייחסו אליהם.

חבר בית הדין הרבני בוונציה, יצחק מרגלית, טען כי כל הגיורים של הרב בחבוט שנחתמו בביה"ד ברומא הוכרו בעבר ע"י הרבנות הראשית - ועתה הוא-עצמו אינו מוכר בשבתו בוונציה.

הותקף בדיון. רבה של ונציה הרב בוחבוט

הותקף בדיון. רבה של ונציה הרב בוחבוטצילום: ערוץ היוטיוב של איגוד הקהילות היהודיות באיטליה (UCEI)

חבר תנועת "נאמני תורה ועבודה", עו"ד אסף בנמלך, , סיפר על אי-הכרת הרבנות הראשית ברב אבי וייס, רב מהאורתודוקסיה הפתוחה בארה"ב, ואילו נריה כנפו מהתנועה הקונסרבטיבית הדגיש כי "הרבנות מנסה להחליט מי יהודי ומי לא, ולמדינה אין סמכות לקבוע במקום הקהילה".

בדיון הובאה, כדוגמא לבעיות שבין הרבנות הראשית לרבני התפוצות, מקרה בו אשה מונציה שהתגיירה נדרשה לנסוע לבתי הדין הרבניים הקרובים שאחד מהם נמצא במרחק 300 ק"מ והשני 600 ק"מ, מאחר ולא הכירו ברבני הקהילה המקומית, וכך נוצר מצב שהיא לא יכלה להתגרש.

יו"ר מכון "עיתים", הרב שאול פרבר, הוסיף כי "אין אוזן קשבת ברבנות הראשית לרב-גוניות של היהדות כיום, ואין מוכנות להכרה בבית הדין של וונציה, שמסורתו בן 1,500 שנה, ובמקום זאת – מפנים את הפונים לבית הדין ברומא, מרחק כ-600 ק"מ".

ח"כ אלעזר שטרן אמר בדיון כי "אין יהדות אחת. היהדות של סאטמר היא לא היהדות שלי. היא לא מכירה במדינה הזאת, היא לא מכירה בציונות. אני לא יודע מאיפה אנשים לוקחים את הזכות לבנות כל הזמן חומות במקום לבנות בתים".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס תקף את הקהילה הרפורמית ואמר כי היא "איננה נחשבת יהודית, יש הלכה - ומי שאינו הולך ע"פ ההלכה לא יכול לכנות עצמו זרם ביהדות", ח"כקסניה סבטלובה מהמחנה הציוני השיבה לו בזעם ואמרה: "לא אתה תקבע לאחרים. בית המקדש נחרב בגלל מלחמות-פנימיות וקיצוניות".

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה לטענות, כאילו מנכ"ל הרבנות פגע ברב בחבוט, כי הוא "הפנה את טענותיו כלפי ארגון עיתים שכדי לעשות דה לגיטמציה לרבנות הראשית פועל להביא לדיוני הכנסת רבנים בעולם בצורה שאינה מכובדת ובכך פוגעת היא  בכבודם של הרבנים מחו"ל. למרות זאת ובכדי שלא לגרום לזות שפתייים חזר בו מנכ"ל הרבנות מדבריו בעניין מימון הכרטיס והתנצל".