גפני: "לא ניתן להשלים עם פתיחת עסקים בשבת"

בריאיון ליתד נאמן תקף הח"כ מיהדות התורה את כוונת ראש העיר גבעתיים להעביר תיקון לחוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים ביום המנוחה. "נמצא פתרון לעניין שהדבר לא יצא לפועל"

חדשות כיפה דויד ליבנה 24/12/17 10:01 ו בטבת התשעח

גפני: "לא ניתן להשלים עם פתיחת עסקים בשבת"
ח, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

על רקע כוונתו של ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, להעביר מחר תיקון לחוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים בשבת, יצא הבוקר (א') ח"כ משה גפני מיהדות התורה נגד המהלך. בריאיון לעיתון יתד נאמן אמר גפני כי "מדובר בהחלטה שלא ניתן להשלים עמה. נדון בנושא ונמצא פתרון לעניין שהדבר לא יצא לפועל".

גפני ניסה בעבר להוביל הצעת חוק שתחול באופן רטרואקטיבית על רשויות המקומיות שאישרו חוקי עזר שיאפשרו פתיחת חנויות בשבת, אך נתקל בהתנגדות עזה. לבסוף התפשרו המפלגות החרדיות על  חוק המרכולים, שיחול מרגע חקיקתו אך לא באופן רטרואקטיבי.

בתוך כך, ח"כ בצלאל סמוטריץ' שלח בשבוע שעבר מכתב לראשי הסיעות החרדיות, השר אריה דרעי, חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני, ולחבר מפלגתו שר החקלאות אורי אריאל, שבו ביקש כי יפעלו נגד החלטתו של קוניק.

"גבעתיים עלולה להיות חלילה אבן הדומינו הראשונה שתקרר את האמבטיה ותסמן את הכיוון לראשי רשויות נוספים. בשל כך עלינו לעצור את ההידרדרות הזו כאן ועכשיו", כתב סמוטריץ'. חבר הכנסת מהבית היהודי הביע חשש ממצב שבו מועצת העיר תאשר שינוי בחוק העזר העירוני באופן שיאפשר פתיחת עסקים בשבת - דבר ששר הפנים אריה דרעי לא יחתום עליו - ובשל כך העירייה תוכל לפנות לבג"ץ כדי שיעתיק את ההחלטה שקיבל בתל אביב שמאפשרת פתיחת עסקים.

סמוטריץ' טען כי יש לדרוש מראש הממשלה להתערב בנושא ולהבהיר לו "בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי אם יתוקן חלילה חוק העזר בגבעתיים תדרשו, בהתאם להסכם הקואליציוני, להכליל גם את תל אביב בחוק המרכולים בכדי לשלול טענת שוויון בינה לבין יתר ערי ישראל ולקדם בנוסף חקיקה ברורה שתשלול את הסמכות בענייני השבת מראשי הערים.

"יש להודיע לראש העיר כי ככל שהוא יממש את כוונתו ויתקן את החוק הוא יכול 'למחוק את מספרי הטלפונים שלכם מהזיכרונות שלו'. עליו להבין כי לצעדים חמורים כאלה יש מחיר", הוסיף.

בתוך כך, בבית הכנסת "גבורות מרדכי" בגבעתיים התקיים אמש כנס מחאה של תושבים דתיים, נגד כוונת ראש העיר להעביר את התיקון לחוק העזר העירוני.

ראש הדוברים היה רב העיר, הרב פנחס אדרי, שיצא חוצץ נגד "הפגיעה באווירת השבת" והרצון של ראש העיר, לדבריו, לשנות את הפרהסיה בגבעתיים ולהפוך את השבת ליום מסחר. בסוף השבוע שעבר פרסמו הרב אדרי ורבנים נוספים בעיר כרוז שקרא לראש העיר ולחברי המועצה שלא לאשר את התיקון לחוק העזר. "על כולנו לשמור על הצביון היהודי בפרהסיה של גבעתיים. השבת היא כבודנו ומורשתנו", נכתב בכרוז.

פעילי המחאה שהגיעו לכנס החליטו לפנות לחברי הכנסת ולשרי מפלגת הבית היהודי כדי להניע אותם לפעולה ולבקש מהם שידרשו משר הפנים דרעי שיודיע לראש העירייה שאין בכוונתו לאשר לו את החוק.

רועי לחמנוביץ מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון", מסר: מדהים לראות את השתיקה והשיתוק שאחזו בחברי הכנסת והשרים. הגענו למצב שבו כיסי התנגדות אנטי שבת מוקמים ברחבי ישראל ואין פוצה פה ומצפצף. אני מבקש לשאול במה זכתה השחיתות שהיא מעניינת את חברי הכנסת הדתיים והחרדיים יותר מאשר השבת ובעלי עסקים קטנים שלא מסוגלים לנוח ביום המנוחה".