בתי הדין הרבניים מינו מנכ"ל - ארגונים פמיניסטיים זעמו

מינויו של הרב דוד מלכה ללא מכרז מנע את כניסתה של אישה לתפקיד, וגרר תגובות נזעמות וטענות על הפרת ערך השוויון. "ביטוי נוסף למלחמה של בתי הדין והשר לשרותי דת בערכי היסוד של מדינת ישראל", אמרה עו"ד בתיה כהנא דרור

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/18 16:18 ו באדר התשעח

בתי הדין הרבניים מינו מנכ"ל - ארגונים פמיניסטיים זעמו
הרב דוד מלכה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

דיין בית הדין הרבני בירושלים, הרב דוד מלכה, נבחר היום (ד') לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים, והוא יחליף את הרב שמעון יעקבי ששימש בתפקיד על תקן זמני. בשל היותו דיין, מינויו של הרב מלכה לא צריך לעבור את אישור הוועדה למינוי דיינים, והוא צפוי להיכנס לתפקיד באופן מידי.

המינוי עורר את זעמן של ארגונים פמיניסטיים, שטענו כי בתי הדין ביצעו "תרגיל" בכך שמינו דיין מכהן לתפקיד, ובכך נמנעו מהצורך לפרסם מכרז או לפנות לוועדה לבחירת דיינים. לטענתן, בתי הדין חסמו בכך את את האפשרות שאישה תיבחר לתפקיד. 

מנכ"לית "מבוי סתום", עו"ד בתיה כהנא דרור, תקפה את מינויו של הרב מלכה, ואמרה: "המינוי של הרב דוד מלכה למנכ"ל בתי דין רבניים, הוא ביטוי נוסף למלחמה של בתי הדין והשר לשרותי דת בערכי היסוד של מדינת ישראל - שוויון, חרות וכבוד האדם. כפי שבאו לידי ביטוי בפסק הדין שניתן בעתירה שהגשתי בשנת 2014 על אי בחינת מועמדותי לתפקיד מנכ"לית בתי דין רבניים. 

"מינוי הרב מלכה מוחקת למעשה את פריצת הדרך שעשה בג"צ בסלילת דרכן של נשים לתפקידים בכירים אשר נחשבו עד כה חסומים בפני נשים, בפרט בממסד הדתי.

"בית המשפט לא רק שהכיר בהחלטתו, באי השוויון ובהפליה המובנת כנגד נשים בבתי הדין הרבניים ובשרותי הדת, אלא שהוא אף קבע קריטריונם המאפשרים לנשים להתמודד לתפקיד, ובכך לתקן את 'המצב המעוות מזה שנים רבות בו נשים מהוות 50% מכלל צרכני הדת ושרותי בתי הדין ואפס אחוז מכלל בעלי התפקידים הבכירים כמו דיינים, רבני ערים ותפקידי ניהול', כפי שכתב השופט אליקים רובנשטיין".
 
לדבריה, "השר לשרותי דת ובתי הדין הרבניים, ברצותם לבטל את החלטת בג"ץ להדיר נשים, ולא לאפשר דריסת רגל של אישה לתפקיד בכיר זה, העדיפו לוותר על המועמד הרצוי להם, (שלמענו נלחמו בבג"ץ) - הרב שמעון יעקבי מי שמכהן כמנכ"ל בפועל מזה ארבע שנים, ולבחור בדיין שאינו מצריך מכרז.
 
"הרב דוד מלכה עצמו המוכר לנו כדיין היושב בהרכב של הרב אוריאל לביא בירושלים, מוכר לנו כדיין מחמיר המתנגד להסכמי קדם הנישואים - פתרון שעשויי למנוע סרבנות גט, ולאחרונה סרב לסדר גט לזוג שנישא עם הסכם קדם נישואים למרות הסכמת הבעל למתן גט.
 
"החלטת השר לשרותי דת משיגה את מערכת בתי הדין לאחור ומסמנת לנו את היעד הבא והוא לפעול למען מינויי נשים דיינות, ואני מאמינה כי גם יעד זה יגיעה מהר משחשבנו".

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת "משפחה חדשה", אמרה כי "המרצע יצא מן השק, בתי הדין הרבניים מנהלים מאז הקמתם רשימות שחורות. בשנת 2002 עתר ארגון 'משפחה חדשה' בראשותי בדרישה לביטול בתי דין לבירור יהדות. על אף שהרבנות הצהירה בבג"ץ על הסכמתה לסגור את בתי הדין הללו, היא המשיכה לנהל אותם, התנהלות שהיא בבחינת בזיון בית משפט ולמעשה כל המניפולציות להסתיר את העובדה שמתנהלות "רשימות שחורות" נחשפת עתה בהצהרה זו.

"קיומן של רשימות אלו הוא הפרה בוטה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ועומדת בניגוד גמור לאמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן.  מעבר לכל זה, זאת קריאה למרי אזרחי ממש, היות והצהרה זו מדירה למעלה ממיליון עולים חדשים שעלו לישראל בשלושת העשורים האחרונים ואין ספק שהיא תפגע קשות בעלייה העתידית. זהו חץ נוסף בליבה של הקהילה הרפורמית והמסורתית בישראל".