בשל החוק הפולני: מדריכי מסעות חוששים מהליך משפטי

בפנייה למשרד החינוך ביקש ארגון מדריכי פולין לברר את השלכות החוק החדש על פעילותם. "מבקשים לברר אם אזכור חלקו של העם הפולני בשואה מהווה עבירה פלילית", כתב יו"ר הארגון

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/01/18 13:06 יב בשבט התשעח

בשל החוק הפולני: מדריכי מסעות חוששים מהליך משפטי
מסע החיים, צילום: Moshe Milner/GPO/Flash90

בארגון מדריכי פולין, בו חברים מדריכי משלחות הנוער, חוששים מנקיטת הליכים משפטיים נגד הארגון ומדריכיו, זאת בעקבות החוק הפולני החדש שאוסר על הזכרת חלקו של העם הפולני בשואה, כך פורסם היום (א') ב"הארץ". על פי הפרסום, יו"ר הארגון, גיל פארן, יו"ר פנה למשרד החינוך וביקש לברר את השלכות החוק החדש על פעילותם של המדריכים במסעות, והאם עבודתם עלולה לסכן אותם מבחינה משפטית.

"אנו מבקשים לברר אם אזכור חלקו של העם הפולני בפשעי השואה במהלך הדרכה מהווה הפרה של החוק, והאם מדריך ישראלי חשוף להליך פלילי", כתב פארן ליועצת המשפטית של משרד החינוך. תגובת משרד החינוך לפנייתו טרם התקבלה.

לדברי פארן, תוכן ההרצאות שמועבר מדי שנה למדי לעשרות אלפי בני נוער ומבוגרים במסעות עוסק במה שהוא מתאר כ"מגוון ההתנהגויות של פולנים בתקופת השואה", החל מחסידי אומות העולם, דרך העומדים מהצד ועד "השותפים לרצח", כדבריו. פארן ציין כ בין היתר המדריכים מדברים עם הקבוצות גם על "התארגנות של קהילות, קבוצות ובודדים מקרב הפולנים לפגוע ביהודים, הן ישירות והן בהסגרה לשלטונות הכיבוש הנאצים".

בשיחה עם "הארץ" אמר פארן כי החוק החדש, שאושר ביום שישי בבית התחתון של הפרלמנט הפולני, מביא עמו הרבה סימני שאלה. "האם הדרכה נחשבת התבטאות פומבית, שהחוק אוסר? האם ייחוס אשמה לפולני בודד, עשויה להתפרש כאשמה של חלק מהאומה הפולנית?", תהה.

לדבריו, "הפולנים צודקים בכך שלא הייתה הנחיה ממשלתית, מהממשלה הגולה, לפעול נגד יהודים, כך שנכון שלא הייתה מדינה פולנית במלחמה. אולם המונח 'אומה' בעייתי יותר. היו הרבה פעולות מקומיות, אישיות ומאורגנות בידי הקהילה, שפגעו ביהודים". פארן הדגיש, לצד זאת, כי המדריכים החברים בארגון לא משתמשים במונח השגוי "מחנה השמדה פולני", שאותו אוסר החוק לציין.

פארן דרש ממשרד החינוך לפעול באופן מיידי מול ממשלת פולין, כדי לברר אם אכן יש חשש מאיום על המדריכים במסגרת החוק הפולני החדש, וכדי להחריג את גורמי ההדרכה ממנו, בדומה להחרגה שקיבלו אקדמאים ואמנים. "במידה שהחרגה כזו לא תוכנס לחוק, אנו מבקשים לקבל את ההגבלות המדויקות המוגדרות במסגרת החוק וממליצים להכין מידית את סל הכלים של גורמי משרד החוץ ומשרד החינוך לסייע למדריך בשטח", כתב פארן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן