בשל החובות הכבדים: תיאסר כניסת בעלי חוב פלסטינים לישראל

רק החובות המדווחים בתיקי הוצאה לפועל וברשות לגביית קנסות עומדים על יותר מחצי מיליארד שקלים, וההערכה היא שהסך הכולל עומד על 3.5 מיליארד. תיקון לנוהל מניעת כניסה של חייבים פלסטינים יובא לאישור בשבוע הבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/12/17 11:26 ג בטבת התשעח

בשל החובות הכבדים: תיאסר כניסת בעלי חוב פלסטינים לישראל
שטרות , צילום: רחמן חטיב פלאש 90

סכום החובות שחייבים תושבי הרשות הפלסטינית בתיקי הוצאה לפועל וברשות לגביית קנסות הגיע ליותר מחצי מיליארד שקלים, מה שהביא את שרת המשפטים איילת שקד ושר הביטחון אביגדור ליברמן להעלות לאישור הממשלה תיקון לנוהל מניעת כניסה של חייבים פלסטינים לישראל, כך פורסם בישראל היום.

יצוין כי הסכום מתייחס רק לחובות מדווחים, וההערכה היא שסכום החובות שאינם מדווחים עומד על יותר מ-2.5 מיליארד שקלים. התיקון יובא לאישור ביום ראשון הקרוב.

במצב הנוכחי, הנוהל למניעת כניסת חייבים לישראל נתקל בקשיים בין היתר בשל היעדר שיתוף פעולה של הרשות הפלסטינית. כיום, רשות שלטונית ונושה רשאים לפנות אל הממונה לעזרה המשפטית במשרד המשפטים בבקשה למנוע כניסת חייב משטחי הרשות הפלסטינית, אם בתום מועד התשלום המצוין על הדו"ח לתשלום לא הגיש החייב בקשה להישפט. נוסף על כך, על החוב היה להיות מוגש לביצוע בהוצאה לפועל בישראל, תוך מתן דגש כי אכן חלף המועד הנקוב באזהרה.

במקרה שהתקיימו התנאים המפורטים, מודיע הממונה במשרד המשפטים למנהל האזרחי ולמפקדת התיאום והקישור על צירוף שמו של החייב לרשימת החייבים המועברת לנציג הרשות הפלסטינית יחד עם התראה, וכניסתו תימנע אם לאחר 30 יום לא הסדיר את חובו.

לאחר עבודת מטה שערכה ועדה בין משרדית, הוחלט לבצע שינויים מרכזיים בנוהל הקיים. במקום להעביר את שמות החייבים לנציג הרשות הפלסטינית, יודיעו לחייב בעת רצונו להיכנס לישראל על החוב הקיים ויהיה עליו להסדיר את החוב בתוך 30 יום, בטרם תימנע כניסתו הסופית לישראל.

אם לחייב אין היתר כניסה לישראל בתוקף, בקשתו לקבלת היתר כניסה לישראל תסורב והוא יקבל את המידע על אודות החוב והדרך שבה אפשר להסדירו. במקרה של אי-תשלום החוב, תהפוך האזהרה לסירוב כניסתו.

כמו כן, הנוהל יחול גם על תושבי שטח C, וכן על חובות התושבים הפלסטינים לריבון ביו"ש. בשל השונות בין אזורי הפעילות ודפוסי הפעילות בהם (השטח הריבוני של מדינת ישראל ושטחי יהודה ושומרון) הפעלת הנוהל ביחס לחובות לישראלים תהיה על ידי הממונה על העזרה המשפטית במשרד המשפטים, והפעלת הנוהל ביחס לחובות לרשויות האזור תהיה על ידי קצין מטה משפטים באיו"ש.

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לנושא, ואמרה: "סכום החובות שנצבר עד כה הוא בלתי מתקבל על הדעת. תפיחתם לחצי מיליארד שקלים, רק בחובות המדווחים, מחייבת אותנו לתקן את הנוהל ולהפוך אותו לאפקטיבי. כך החובות ייגבו בצורה מיטבית. תמו הימים שבהם נהגנו בסלחנות כלפי חייבים פלסטינים. אני מקווה שהתיקון יביא לכך שהפלסטינים ישלמו את חובותיהם, ותיפסק האפליה כלפי אזרחי ישראל ורשויות המדינה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן