בצה"ל מעריכים: בקרוב מחצית מהבנות הדתיות יתגייסו

2,700 בנות דתיות התגייסו השנה ובצבא מציינים כי בתוך 5 שנים המספר יזנק ל-4,000. אלומה: "רבות מהצעירות לא מקבלות הכוונה בסיסית. קוראים למשרד החינוך קחת חלק בשינוי". ליב"ה: "קמפיינים אגרסיבים ותחזיות מפוקפקות לא ישנו את דעת ההלכה והתורה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/12/17 13:26 ח בטבת התשעח

בצה"ל מעריכים: בקרוב מחצית מהבנות הדתיות יתגייסו
בצה, צילום: אור תורה סטון

2,700 בנות דתיות התגייסו השנה לצה"ל, כך עלה מנתונים רשמיים שצה"ל הציג היום (ג'). בנוסף לכך מעריכים בצבא כי בתוך מספר שנים מחצית מהבנות הדתיות יבחרו באפשרות הגיוס.

בשנת 2010 התגייסו 950 בנות דתיות לצבא ומאז חלה עליה משמעותית שהגיעה לשיאה השנה. לצד זה, לפי הערכות הצבא, בשנת 2022 מבין 8,000 הבנות הדתיות שיגיעו לגיל גיוס 4,000 יבחרו בצה"ל על פני השירות הלאומי.

"פרסום הנתונים הבוקר מוכיח שוב כי השינוי החברתי הגדול כבר בעיצומו", אמרה מנכ"לית ארגון אלומה יפעת סלע שהוסיפה כי "הצעירות הדתיות בחרו ובוחרות בעצמן- ורבות מהן בוחרות במסלול השירות הצבאי".

עם זאת, היא ציינה כי "רבות מהצעירות הדתיות שמעוניינות להתגייס לצה"ל לא מקבלות הכוונה בסיסית ומינימלית לקראת השירות הצבאי. אנו קוראים למשרד החינוך למוסדות החינוך לקחת חלק בשינוי החברתי המתרחש בשטח".

לדבריה, "מניעת מידע בסיסי מצעירה דתית בכיתה י"א המעוניינת להתגייס לצה"ל פוגעת באופן ישיר באופי התפקיד שאליו תשובץ ובשילוב המתאים והנכון לה בשורות צבא ההגנה לישראל. הגיע הזמן לצעוד לכיוון של שילוב ולא של בידול- כך שכל צעירה דתית אשר תהיה מעוניינת להתגייס לצה"ל- תקבל את כל המידע והסיוע הרלוונטי".

כנס מתגייסות עתידיות

כנס מתגייסות עתידיותצילום: אור תורה סטון

גם הרב אוהד טהרלב, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום מבית אור תורה סטון וחבר ארגון רבני ורבניות בית הלל, בירך על המגמה המסתמנת לפי הנתונים ולפי הערכות צה"ל. לדבריו, "ככל שנחזק את התשתיות ונבנה מסגרות שיקלו על הבנות להתגייס ויאפשרו לבנות לשרת ביחד ובמסגרת נאותה - יתגייסו יותר בנות דתיות".

לטענתו, המדרשות הכשירו את הקרקע כך שבנות דתיות יוכלו לבחור את המסלולים המתאימים להן בצבא, "אנו ממשיכים בשיתוף הצבא והאגף הבטחוני חברתי במשרד הבטחון לבנות את המסלולים שיאפשרו לכל הבנות הדתיות להתגייס. הבנות מצביעות ברגליים, ובעוד חמש שנים אני מאמין שזה יהיה המצב ושאנחנו בכיוון הנכון".

הרב טהרלב, שנפגש עם הרמטכ"ל לפני שבועות אחדים בנוגע לעדכון פקודת השירות המשותף, טען כי השינויים שהוכנסו בפקודה יובילו בנות נוספות להתגייס, "שינויים אלו הם ראיה לנכונות ולהבנה של הצבא לאפשר לבנות דתיות לשרת במסגרות שיאפשרו להן לשמור על ההלכה ועל עולמן הדתי. אם לא היה שינוי מגמה זו הייתה נעצרת".

בניגוד לצהלות השמחה והסיפוק באלומה ומדרשת לינדנבאום, במרכז ליב"ה פחות התלהבו מהנתונים. לדבריהם, "כל גדולי ישראל סבורים שבת דתייה צריכה לתרום למדינה דרך שירות לאומי ולא על ידי שרות צבאי".

עוד הם אמרו כי "לא קמפיינים אגרסיבים ותחזיות גיוס מפוקפקות של דובר צהל ולא הודעות של ארגונים בעלי אינטרס ישנו את דעת ההלכה והתורה. עם זאת, ברור שחשוב להמשיך ולתמוך רוחנית בבנות שהתגייסו לצבא וחשוב להמשיך לחנך ולהדריך את הבנות הדתיות לבחור בדרך התורה וההלכה בתרומתן למדינה".