בעקבות התבטאויות הרב לוינשטיין: אמנה חדשה למכינות הקדם צבאיות

ראשי 54 המכינות הקדם צבאיות חתמו על מסמך מיוחד שאמור להסדיר את כללי השיח סביב נושאים שנויים במחלוקת. מי שהובילו את הדיאלוג היו רב בכיר מהר המור וסופר מוכר מהתנועה הקיבוצית, "רגע נדיר והיסטורי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/03/18 14:41 ו בניסן התשעח

בעקבות התבטאויות הרב לוינשטיין: אמנה חדשה למכינות הקדם צבאיות
הרב יגאל לוינשטיין, צילום: צילום מסך

על רקע ההתבטאויות האחרונות של חלק מרבני המכינה בעלי, מועצת המכינות הקדם צבאיות פרסמה היום (חמישי) אמנה מיוחדת ובה שורת עקרונות שעסקו בין השאר בהבדלי ההשקפות של חבריה.

"במלאת שבעים למדינת ישראל, אנו ראשי המכינות הקדם צבאיות, המשקפות עמדות והשקפות אידאולוגיות שונות ומאוגדות במועצת המכינות", נכתב באמנה, החליטו ראשי המכינות "להצהיר על הערכים ועל ההסכמות העומדים בבסיס שותפותנו".

אחד ממובילי האמנה. הרב צוקרמן

אחד ממובילי האמנה. הרב צוקרמןצילום: CC BY-SA 4.0 ויקיפדיה. יעקב

הרעיון לכתיבת האמנה נוצר בעקבות שורת ההתבטאויות של הרב יגאל לוינשטיין נגד קהילת הלהט"ב וגיוס בנות לצבא. חברי המועצה נפגשו באופן מרוכז, בהובלת הרב יהושע צוקרמן מהר המור ואיש התנועה הקיבוצית הסופר מוקי צור, במשך שנה. כמו כן, אחת לחודש נערך פורום רחב יותר, שכלל את ראשי המכינות, הכל במטרה ליצור מסמך שעליו יסכימו כולם לאור השוני בהשקפות העולם.

בנוסף לרב צוקרמן וצור, התהליך נעשה בשותפות פעילה של דני זמיר מנכ"ל מועצת המכינות, הרב אלי סדן יוזם מפעל המכינות, הדתיות והחילוניות וראש מכינת בני דוד בעלי, יוסי ברוך ראש מכינת מעיין ברוך וראש מכינת אלישע הרב יצחק ניסים. בנוסף אליהם הייתה מעורבות גם קק"ל מכח שותפותה למועצת המכינות.

7 העקרונות שנכנסו לאמנה עסקו המחוייבות של אנשי המכינות  "למורשת היהודית ולערכי הדמוקרטיה ברוח מגילת העצמאות". וכן "לחיים של שליחות, תרומה ועשייה ציונית למען מדינת ישראל, החברה הישראלית והעם היהודי".

הרב אלי סדן ודני זמיר במעמד החתימה על האמנה

הרב אלי סדן ודני זמיר במעמד החתימה על האמנהצילום: יחצ

בנוסף לכך צוינה חשיבות התרומה לצה"ל וכן הצורך לפעול ללכידות בחברה וכל זאת במנהיגות, יושר, לקיחת אחריות וחינוך "לגישה ממלכתית המכבדת את מוסדות המדינה ושליחיה.

בסעיף האחרון נכתב כי "המכינות מקבלות על עצמן לקיים שיח ענייני ומכבד גם בעת מחלוקת, תוך הימנעות מביטויים פוגעניים כלפי אנשים וקבוצות בחברה הישראלית בכלל ובעולם המכינות בפרט, כגישה עקרונית וכמודל עבור החברה הישראלית".

ראש מועצת המכינות הקדם צבאיות, דני זמיר, התייחס לקביעת האמנה ואמר כי "מבחינתנו זה אירוע מכונן שבו כל המכינות מגדירות את המחוייבות לשותפות ואת כללי השיח. זה שיש לנו יכולת לייצר הסכמה, למרות השונות האידאולוגית, זה רגע נדיר והיסטורי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן