בני ובנות הציונות הדתית: הרב פרץ, סמוטריץ' ובנט פשוט עובדים עליכם בעיניים

חברת הכנסת לשעבר, עליזה לביא, לא התרגשה מהמריבות בין ראשי הציונות הדתית. לטענתה, כל מה שמעניין את ראשי איחוד מפלגות הימין והימין החדש אלו הכיסאות שלהם ולא שולחיהם - הציבור הדתי לאומי

חדשות כיפה ד"ר עליזה לביא 16/06/19 16:43 יג בסיון התשעט

בני ובנות הציונות הדתית: הרב פרץ, סמוטריץ' ובנט פשוט עובדים עליכם בעיניים
לא מאמינה להנהגת הציונות הדתית, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אביגדור ליברמן הצליח לעורר ביממה האחרונה סערה במערכת הפוליטית, כאשר הכריז כי יכפה ממשלת ליכוד- כחול לבן לאחר הבחירות הקרובות. אם הייתי מאמינה בקונספירציות הייתי חושדת כי מי שעומדים מאחורי ההכרזה של ליברמן, הם ראשי מפלגות הציונות הדתית.

בבת אחת, סדר היום השתנה, שוב העיתונאים, הפרשנים והמראיינים לא מדברים על ה"ירי הכבד בנגמ"ש" של הציונות הדתית. בצורה מושלמת הצליחו הרב פרץ, סמוטריץ, יוגב וחבריהם לטאטא אל מתחת לשטיח את הקרע המתחולל בציונות הדתית ולדחות עוד קצת את טיפול השורש בפצע המוגלתי הזה שמבעבע כבר יותר משתי כנסות.

הגיע הזמן להסיר את המסכות מעל פניהם של נבחרי הציבור הדתי לאומי. השתיקה שהכילו על עצמם בציונות הדתית מאז חילופי האגרופים שהיינו עדים להם רק בימים האחרונים - חייבת להדליק נורה אזהרה ואולי אף אזעקת 'צבע אדום'.

ההוראה ליישר קווים ולא לכבס 'כביסה מלוכלכת' בחוץ, נוכח ההאשמות הקשות בין בנט ליוגב ובין סמוטריץ לרב פרץ - נובעת משיקולים פוליטיים ובעיקר ביחס המזלזל והמתנשא של אותם מנהיגים לציבור ששולח אותם פעם אחר פעם לכנסת, ופעם אחר פעם מתאכזב מהתוצאות בשטח.

לרגע אחד לא ניתן לטשטש את ההבדלים המהותיים בין הניצים, את פערי התפיסה ואת המחלוקות בנושאים רבים. האמת, לא באמת ברור על מה הם כן מסכימים... אפילו על הג'ובים בממשלה הם לא מצליחים להסתדר, שלא לדבר על אחדות שורות אמיתית בציונות הדתית. לרגע אחד אסור לשכוח שלגלריית ההובלה אין את היכולת להכיל שיח של ניגודים, הקרע ביניהם עמוק מתמיד והורגש, לא רק בימים האחרונים, אלא לאורך כל דרכן של הכנסות ה- 20 וה- 21. המכנה המשותף שאמור היה לאחד את כולם- של זהות יהודית ודאגה לעם ישראל איננו קיים.

ל'ירי בתוך הנגמש'- לו היינו עדים בימים האחרונים, זו לא אידיאולוגיה. זו כיסאולוגיה והרבה הרבה אגו. צריך לומר את האמת. הציבור הנפלא של הציונות הדתית על גווניה מזמן לא מעניין את ראשי המפלגות והרשימות של הציונות הדתית. הם כמובן ידברו על זהות יהודית, מדינה יהודית וחוקים בנושאי דת ומדינה, אבל בפועל הנושאים החשובים האלה כלל לא מעניינים אותם. ופתאום השתיקה שקפצה על כל מי שפטפט עצמו לדעת רק לפני מספר ימים, היא לא בגלל 'סערת ליברמן' , היא פשוט עוד צעד טקטי של נבחרי ציבור שהבטיחו לציבור בוחריהם הבטחות, ולא קיימו גם כשיכלו. קוראים לזה עבודה בעיניים.

נפתלי בנט כתב מדם ליבו, אבל איפה היה הבית היהודי בהנהגתו בשנים האחרונות?? אני, אישה דתית לאומית כחברת כנסת מטעם 'יש עתיד', פעלתי בנושאים רבים, והובלתי בשנים האחרונות את השדולה לדת ומדינה בכנסת.  אני אומרת את זה בכאב אמיתי. ראשי הבית היהודי לא רק שלא סייעו, אלא נלחמו בי ובחבריי בכל הרפורמות שניסינו לקדם בנושאי דת ומדינה. לא חלמתי שהכי יהיה לי קשה זה עם האחים שלי בבית היהודי. 

במשך שש שנים הובלתי בשתי הכנסות האחרונות ה-19 וה- 20 את יום העגונה בתענית אסתר ואת יום הגיור לפני חג השבועות. מעולם לא ראיתי את בנט, יוגב או סמוטריץ' לוקחים בהם חלק. כל פניה לדיון על גיוס הבנות הדתיות נתקלה תמיד בדלת חסומה או יותר מדויק דלת אטומה, למי ששלחו אותם בדיוק בשביל לקדם סוגיות כאלה.

בנות מדרשת לינדנבאום מחכות עד היום שהרב פרץ יואילו למצוא זמן לשוחח איתן. לצערי, גם בתקופת שירותו כרב ראשי לצה"ל, תפיסתו של הרב פרץ הייתה שאינו נפגש עם מלשביות. עם חיילות דתיות לא הייתה לו ברירה.. אבל בנות בטרם גיוס, שמבקשות בסה"כ ללמוד ולהתייעץ- לא !! אטימות, זלזול, ניתוק. תבחרו אתם את המנוח המתאים. באופן שיטתי ראשי הציונות הדתית מתעלמים, אבל השטח לא מחכה להם.. רק היום פורסם בגלי צה"ל כי בשלוש השנים האחרונות זינק מספר הבנות הדתיות בצבא. צריך להגיד את האמת. משה שפירא, זרח ורהפיג, ד"ר יוסף בורג וזבולון המר מתהפכים בקברם, כאשר הם רואים מי ה'יורשים' שלהם בהנהגת מפלגות הציונות הדתית.

אולי באמת הגיע הזמן, שהציבור הנפלא של הציונות הדתית, יעשה עם עצמו חושבים, למי באמת צריך לתת את הקול ב'יום הבוחר' ולא להיכנע שוב לסיסמאות המוכרות שוודאי יצאו בימים הקרובים לאוויר העולם- על חשיבות אחדות המחנה, על כך ש'חייבים מפלגה דתית לאומית שתדאג לציבור ולצרכיו. והכי חשוב – הפעם לא ליפול בפח, עם עוד הצגה מתוכננת היטב של צילום וחיבוק משותף בין סמוטריץ לרב פרץ , יוגב ובנט.

הכותבת היא חברת כנסת לשעבר מטעם יש עתיד ומקום 38 ברשימת כחול לבן לכנסת בבחירות הקודמות