בלב מדינה מלאת דם: לאן ברחו יהודי חאלב?

אכזריות רבה אופפת את סוריה בשנים האחרונות ובצל קרבות הדמים מספר מצומצם של יהודים מנסים לנהל את שגרת חייהם. "יש חיים יהודיים בסוריה", אומר הרב אליהו בירנבוים, "יש אפילו יהודי מטורקיה שמביא להם מצות לפסח"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/03/18 14:47 ב בניסן התשעח

בלב מדינה מלאת דם: לאן ברחו יהודי חאלב?
הרב בירנבוים על גבול טורקיה סוריה, צילום: אור תורה סטון

למרות המלחמה האכזרית שמשתוללת בסוריה, הצליחו 12 משפחות יהודיות להסתתר בלב דמשק, שם הן חיות בסתר ומנסות לקיים את אורח חייהם. מי שחשף זאת לאחרונה ולגמרי במקרה, הוא הרב אליהו בירנבוים.

"יש חיים יהודיים בסוריה", הוא סיפר היום (ראשון) בהתרגשות ל'כיפה' לאחר שבכלל הגיע לביקור הקהילה היהודית בטורקיה, שם נחשף לסיפורם של השכנים מהמדינה הסמוכה והעקובה מדם.

הרב בירנבוים הוא ראש מכון שטראוס עמיאל מבית 'רשת אור תורה סטון', המכשיר שליחים לשמש בקהילות יהודיות בתפוצות. לדבריו, "כחלק ממסעותיי בעקבות היהודים מסביב לעולם, הגעתי לקהילה היהודית באנטקיה אשר בדרום טורקיה. למרות שבראשית המסע מטרת הביקור הייתה לבקר את הקהילה המקומית ולעמוד על ההיסטוריה שלה ועל הצרכים שלה, במשך הביקור גיליתי על הקהילה השכנה בסוריה".

הרב גילה כי במדינה הגובלת עם ישראל בצפון, "חיים יהודים בסתר. החלטתי לנסות להגיע אליהם למרות הסיכוי הקלוש, מרחק של כ-600 ק"מ מהמקום בו הייתי. במעבר הגבול נאמר לי באופן מנומס אך מפורש שאיני יכול לעבור את הגבול לסוריה, ונאלצתי לשוב לאחור".

בביקורו בדרום טורקיה, לשם ברחו פליטים רבים מסוריה, הוא שמע לראשונה על הקהילה היהודית הקטנה שחיה תחת משטרו של אסד, "הקהילה היהודית באנטקיה נמצאת כ-30 קילומטר מהגבול עם סוריה, ממש מול העיר חאלב. בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 הגיעו לקהילה יהודים מחאלב והם היו לבסיס הקהילה הקיימת כיום, ולמרות הקהילה הקטנה, שמונה כיום כ-30 יהודים בלבד, בכל שבת הם מקיימים מניין ביחד".

"להיערך להסלמה". תמונת ארכיון של סוריה

כמה יהודים מסתתרים בין אזורי הקרבות? תמונת ארכיון של סוריהצילום: פלאש 90. באסל עווידאת

לרב בירנבוים נודע על היהודים בסוריה בעת שנסע לבקר בשוק המקומי, שם אחד מחברי הקהילה סיפר לו שהוא נוסע פעמיים בשנה לדמשק בסוריה כדי לעזור ליהודים החיים שם לקיים את פסח וסוכות כהלכתם. "אותו יהודי מסתכן פעמיים בשנה במסירות נפש של ממש, לעשות את המסע מטורקיה לדמשק. פעם אחת הוא נוסע לפני סוכות עם לולב ואתרוג כדי שיוכלו לקיים את מצוות ארבעת המינים, ופעם נוספת הוא נוסע עם מצות לפסח, והכל כדי שיוכלו לקיים שניים מהחגים החשובים בלוח השנה היהודי כהלכתם".

על אופי החיים היהודיים שם הוא סיפר כי "המשפחות חיות שם כיהודים נסתרים מפאת המצב. אין קהילה או בית כנסת, גם לא בשבתות, ואין חיים יהודים מסודרים. הן פשוט חיות בסתר את יהדותם ובחגים משתדלות להתפלל יחדיו. מה שמחזיק אותם זה הביקורים הרחוקים הללו".

לדבריו הרב, כמי שיחד עם שליחים רבים מנסה להנגיש את את היהדות בקהילות יהודי התפוצות, במדינות איסלמיות לעתים המשימה הופכת למורכבת וקשה הרבה יותר, "ישנן מספר ארצות מוסלמיות בהן יהודים חיים עדיין בסתר, בהן צפון עיראק. בכורדיסטן למשל יש יהודים שחיים בסתר, בגלל שרק לאחרונה הם גילו את יהדותם ועכשיו רוצים לחזור אליה".

לצד זה הוא הסביר כי "ברוב המקומות היהודים מנהלים אורח חיים יהודי בגלוי, גם במקומות אחרים בסוריה. בחאלב למשל, כמו בדמשק, הייתה קהילה יהודית גדולה ומפוארת, אלא שכיום לא זו בלבד שחאלב חרבה בגלל הקרבות, אלא שאין בה יהודים".