בכירים בצה"ל לרבנים: "קצינים דתיים לא ישרתו בגדודים מעורבים"

סעיף הקצין והנגד הדתי לא השתנה כפי שהרבנים רצו בתחילה, אך בגלי צה"ל פורסם כי קצינים בכירים הבטיחו לרבנים בעל פה שדרישתם תמולא ואנשי קבע דתיים לא יפקדו על לוחמות. ליב"ה על עדכון פקודת השירות המשותף: "השינויים המעטים הם ברוח חכמי חלם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/12/17 09:06 כה בכסלו התשעח

בכירים בצה"ל לרבנים: "קצינים דתיים לא ישרתו בגדודים מעורבים"
האלוף זמיר משמאל עם הרמטכ"ל, צילום: פלאש 90. גפן רזניק

צה"ל אמנם לא שינה את סעיף הקצין והנגד בפקודת השירות המשותף, אך בכירים בצבא הבטיחו לרבנים כי קצינים דתיים לא ישרתו בגדודים המאורבים ולא יצטרכו לפקד על לוחמות.

לפי הדיווח, שפורסם הבוקר (ד') לראשונה בגלי צה"ל, אמרו הקצינים הבכירים בצה"ל לרבנים כי "קצינים דתיים לא ישרתו בגדודים מעורבים". יש לציין כי מדובר בהבטחה בעל פה והנושא לא מעוגן בפקודה עצמה כפי שדרשו הרבנים בפגישותיהם עם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט.

אתמול התבטאו מספר רבנים בנושא העדכונים שעשה הצבא בפקודת השירות המשותף. הרב מדן ציין כי כעת זוהי פקודה "שניתן לחיות איתה בשלום", הרב מאיר נהוראי אמר ל'כיפה' כי "נעשו שינויים שהם משמעותיים שמאפשרים לנו לחיות בשלום עם הפקודה ובמיוחד בסעיף הקצין הדתי". לצד זה הוא הוסיף כי "אחד הדברים החשובים זו רוח המפקד. ככל שהפקודה לא תרד לשטח אז היא תישאר באוויר וצריך לשים על זה עכשיו דגש".

הרב חיים ברוך הוסיף שעל הנייר הדברים נראים טוב אך יש עוד צורך לבחון את המציאות, "צריך לראות איך זה יתבצע בשטח. זה דף. אם זה לא יוביל לשינוי ואם מה שהרמטכ"ל אמר לא יוביל לשינוי אז אין לזה משמעות". לדבריו, "יש בפרופיל הנוכחי של הפקודה פוטנציאל לשינוי טוב אני מקווה שזה יצליח וזה תלוי ברמטכ"ל בסגנו ובדובר צה"ל".

ניתוח השינויים בפקודה של ליב"ה

ניתוח השינויים בפקודה של ליב"הצילום: מרכז ליב"ה

בתוך כך במרכז ליב"ה הביעו אכזבה על החלטת הרמטכ"ל שלטענתם אימץ את פקודת השירות המשותף ללא כל שינוי משמעותי, "למעלה משנתיים ימים מתנהל משא ומתן ביחס לפקודה, למרות הזמן הרב שחלף טרם ניתן הסבר קלוש מה היה רע בפקודה הקודמת ומה היה הצורך לשנותה".

 לדבריהם, "השינויים המעטים שהתקבלו הם ברוח חכמי חלם שעסוקים בבניית בית חולים מתחת הגשר הרעוע. אבל מדוע לא לתקן את הגשר? מדוע לא לחזור להסכמות בפקודת השילוב הראוי? האמירה שקצין דתי צריך לפנות לראש אכ"א על מנת לבקש אישור לא לעבור על איסור הלכתי של שרות בגדוד מעורב כפי פסיקת כל הרבנים היא מקוממת ומנותקת מהמציאות".

עודהם אמרו כי "החלטת הרמטכ"ל להיכנע ללחץ פמיניסטי ,לדרישות ארגוני נשות השמאל הקיצוני ולהשאיר את הפקודה היא מצערת"  לסיום הם הציעו לרא"ל איזנקוט לבטל את הפקודה כליל, " אנו קוראים לרמטכ"ל לחשב מסלול מחדש, להחזיר את ערכי הניצחון והמבצעיות לצה"ל ולא לתת יד לקידום אג'נדות חברתיות שנויות במחלוקת, בין היתר על חשבון אמונתו ואורחות חייו של החייל הדתי והמסורתי ועל חשבון עוצמתו ולכידות של צה"ל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן