ביום בו איראן תחליט לתקוף - תל אביב תופצץ באלפי טילים

ביום בו איראן תחליט לתקוף את ישראל נמצא את עצמנו במלחמה קיומית על הבית. אלפי טילים כל יום על מרכזי אוכלוסיה בתל אביב, ירושלים ובאר שבע - זה התרחיש שצופה מי שהיה נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק | ראיון מיוחד

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 21/11/19 16:00 כג בחשון התשפ

ביום בו איראן תחליט לתקוף - תל אביב תופצץ באלפי טילים
לא ערוכים | האלוף בריק מתריע בפני תקיפה איראנית, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

שנה עברה מאז שנציב קבילות החיילים לשעבר התריע על הפערים בשלבי הכשרות הלוחמים. כעת, אחרי התקיפה של ישראל בסוריה, האלוף במיל' יצחק בריק אומר לכיפה כי מדינת ישראל נמצאת בפני סכנה קיומית של אלפי טילים – לא רק על הצפון, אלא על תל אביב, ירושלים ובאר שבע. זה מה שיקרה לנו ביום הפקודה בו טהרן תחליט לתקוף.

מה אתה מעריך שיקרה אם איראן תתקוף?
אנחנו מדברים על מערך שנבנה בשנים האחרונות על ידי האיראניים והשותפים שלהם, בלבנון, סוריה עזה ועוד. בזמן שתהיה התפרצות כוללת יירו על ישראל כאלפיים טילים ביום. הטילים האלה מכוונים למרכזי אוכלוסייה של מדינת ישראל. אנחנו מדברים על גוש דן, מפרץ חיפה, באר שבע וירושלים. 

הדברים שאתה קשים מאוד. אני לא מאמין שהציבור הישראלי באמת קולט את התמונה
יש מערכת משמונת שמנסה שלא להעביר את זה לציבור והציבור אדיש. דרך אגב, אין על זה וויכוח על המצב הזה שאני מתאר. הציבור פשוט לא מגיע לזה.

האלוף במיל' בריק טוען כי המצב אליו ישראל נכנסה מבחינה פוליטי פוגע מאוד במערכת הביטחון, למרות שמנסים לצייר תמונה אחרת. התכניות של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי נתקעות בגלל המצב הפוליטי הסבוך. "כוכבי מבין את הבעיה. זה כבר לא מה שהיה בעבר. יודעים שיש בעיה. כוכבי בעצמו אמר: 'עננים שחורים מקדרים את שמי ישראל'. אומר גם ראש הממשלה נתניהו 'אנחנו באיום קיומי יותר חמור ממלחמת יום הכיפורים'. כולם מבינים שמה שיקרה בפיצוץ הגדול - לישראל לא יהיה פתרון. לא יהיה מענה. צריך באופן מידי לקדם תכניות. אני חושב שמה שיקרה זה אפילו עוד יותר חמור ממלחמת יום הכיפורים. הרבה יותר חמור. ההבדל הוא שבכל מלחמות ישראל נלחמנו בחזיתות, המלחמה הבאה תהיה בעורף. תהיה שחיקה מוחלטת של מרכזי האוכלוסייה, אבדות בשמיים. ההרס הכלכלי יהיה עצום. אנחנו המדינה הכי מאוימת היום בעולם". 

האלוף במיל

האלוף במיל' יצחק בריקצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בריק מחדד את ההבדלים ומדגיש כי במלחמת יום הכיפורים דיברו על כיבוש מדינת ישראל ואילו היום האיום הקיומי הוא אחר לגמרי. "זה לא שהם הולכים עם טנקים לכבוש את מדינת ישראל. האיום הקיומי הזה הוא ירי של אלפי טילים מעל מרכזים שלנו שיגרמו לכך, שאחרי ההרס הזה לא נתאושש שנים ארוכות. זו פגיעה טוטאלית ביכולת לחיות פה. לא נרצה לחיות כאן. אף אחד לא ירצה לעלות לישראל בכלל. זה יגרום לנזקים בתשתית שייקח עשרות שנים ייקח לשקם. אין לנו שום ערבות שזה אחרי זה לא ימשיך הלאה.

מה אפשר לעשות היום?
קודם כל אפשר להגיד מה היה צריך לעשות. עשר שנים אנחנו שתקנו במערכה שבין המלחמות. עסקנו כל הזמן בלעצור טילים מעזה, הפצצנו בעיראק או בסוריה, ולא מצאנו את הזמן להתעסק במלחמה הגדולה. העורף בכלל לא נלקח בחשבון בתכניות של צה"ל. זו פשוט שערורייה. היינו צריכים לשבת על המדוכה ולחשוב איזה כליי נשק יכולים להיות יעילים מול הטילים האלה, כי אנחנו מבינים שחיל האוויר לא יצליח לעצור אותם. מה שכן היינו צריכים לדוגמה, זה הנושא של התותח לייזר. צריך להבין שטיל לייזר שנורה על טיל, זו קרן שעולה אלפיים דולר בזמן שטיל החץ עולה שלושה מיליון דולר. ארצות הברית רצתה אמרה שהיא רוצה להמשיך לפתח, אך החליטו לוותר על זה. עכשיו כולם רוצים את זה, אבל אנחנו כבר בעיכוב של עשר שנים. אנחנו לא מוכנים היום. זו רק דוגמה אחת. יש עוד הרבה.

מחכים ליום פקודה

מחכים ליום פקודהצילום: shutterstock

האלוף בריק טוען כי מדינת ישראל הייתה עסוקה יותר מידי במה שהוא מכנה 'המערכה שבין המלחמות' ולא באיום העיקרי. לפי בריק, כולם היום חושבים שאין יותר מלחמות גדולות. בגלל השלום עם מצרים וירדן, נדמה לכולם שמלחמה גדולה לא יכולה לקרות. "בזמן הזה לא שמו לב שהתפתחה תופעה שהיא פשוט הרסנית מבחינתנו", אומר בריק.

מישהו במערכת הביטחון שומע את מה שיש לך להגיד?
כולם שומעים אותי. כולם גם מסכימים איתי, רק אף אחד לא יגיד לך את זה. גם ראש הממשלה אומר את זה שזה איום קיומי. אין היום ויכוח על זה. 

כולם בטוחים שמדובר בטריק פוליטי של נתניהו
זה לא טריק פוליטי. זה לא ספין. זה כל כך אמיתי. גם הרמטכ"ל אומר את זה. צריך שהציבור ייצא מהאדישות שלו כשהוא בעצם שט על הטיטניק, שמח ועליז בדרך לקרחון. כיפת ברזל זה פלסטר קטן שלא יכול לטפל בטילים הגדולים. החץ שעולה כל כך הרבה כסף יגן אולי על כמה מקומות אסטרטגיים. הטילים של האיראנים לא צריכים גם להיות מדויקים כדי ליפול על גוש דן. תחשבו על טיל של 700 קילו שנופל על תל אביב – הוא לא צריך להיות מדויק. היום לאיראנים יש אלפים כאלה.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל ערוך ומוכן לכלל התרחישים האפשריים, בכלל הגזרות. צה"ל ממשיך לפעול למען מוכנותו בהתאם לצרכיו ולאיומים הקיימים".