"יהיו לנו הלילה הרוגים" שני פצועים קשה מירי בלוד | בית כנסת עולה באש

שני פצועי יהודים מירי ערבי בשכונת רמת אשכול בלוד, כעת בית כנסת דוסא עולה באש | תושבי העיר: "יהיו לנו הלילה הרוגים. תתכוננו הם עם נשק אוטומטי" | לינץ' על חייל בן 19 ביפו על-ידי ערבים | גנץ האריך את ההכרזה על מצב חירום בלוד ב-48 שעות | נתניהו למפכ"ל: "יש לך את האישור להפעיל את חיילי צה"ל ולהשתמש בהם למנוע פורענות"

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 13/05/21 17:25 ב בסיון התשפא

"יהיו לנו הלילה הרוגים" שני פצועים קשה מירי בלוד |  בית כנסת עולה באש
פורעים ערבים , צילום: Yossi Aloni/Flash90

דיווח מלוד: 3 יהודים נפצעו בדקות האחרונות. אחד באיזור התעשייה, פצוע מאבנים. נוסף בגני אביב - פצוע קשה מירי. וכן רחוב אקסודוס - פצוע קל-ביבנוני מירי.  הצעיר יהודי נפצע מירי במכינה הקדם הצבאית בשכונת רמת אשכול, כמו כן ירי על בתי יהודים ברחוב אקסודוס בלוד. וכן כעת בית כנסת דוסא עולה באש, תושבים מדווחים כי האש בבית הכנסת דוסא כובתה, אך נגמר נזק רב לרכוש.

בעקבות המשך המהומות שר הביטחון בני גנץ האריך את ההכרזה על מצב חירום בלוד ב-48 שעות.

צילום: ללא

עוד מדווחים תושבי לוד כי חוץ מבית הכנסת דוסא שהוצת בדקות אלו על ידי פורעים. ברחוב כצנלסון- סוקולוב ישנו ירי על שוטרים על-ידי ערבים. וכמו כן יש ירי ממסגד בשכונת רמת אשכול. 

צילום: ללא

בשיחה עם תושבת העיר לחדשות כיפה שברחה להורים שלה היא סיפרה: "אנחנו במטווח ברווזים. הם יורים מהגגות. מהמסגדים מכל מוסדות הדת בדיוק כמו בעזה!". כשביקשנו ממנה לשוחח עם חברי השכונה שנותרו בלוד היא ענתה: "הם לא יכולים לדבר עכשיו. הם עם דם על הידיים של הפצועים, מתפללים שיגיע הימ"מ לסייע ולעצור את הפורעים".

תושבת העיר הוסיפה: "אתם חייבים לדווח שזה בניינים שאנחנו גרים בהם! כל הבאלגן הזה קורה מעל הראש". לאחר מכן הצליחה לשוחח עם חבריה שאמרו לה: "לפני כמה דק דיברתי עם אחד מהם שאמר לי "יהיו לנו הלילה הרוגים. תתכוננו הם עם נשק אוטומטי" 

ביפו הותקף חייל בן 19 על-ידי מתפרעים ערבים. נמסר עדכון מבית החולים איכילוב בתל אביב:

בעקבות אירועי הפרות הסדר החמורים שאירעו בעיר לוד והכרזת 'אירוע חירום אזרחי' שקיבלה תוקף משפטי, גם הלילה (ה') החליט מפקד מחוז מרכז, ניצב משה ברקת באישור המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי על האיסורים הבאים בכדי לשמור על שלומם, ביטחונם ורכושם של תושבי לוד.

החל מהשעה 17:00 בערב תאסור המשטרה כניסה לעיר לוד והחל מהשעה 20:00 הלילה ועד השעה 03:00 לפנות בוקר יתווספו ההגבלות הבאות בשטח העיר לוד: איסור על כל אדם לשהות במרחב הציבורי בעיר לוד וכן איסור על תושבי לוד לצאת מבתיהם או ממקום שהייתם בעיר. 

תתאפשר יציאה למרחבים מוגנים בעת הצורך או לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף וכן תתאפשר יציאה לצורך חיוני נוסף ובכפוף לאישור טלפוני של משטרת ישראל במספרים:
08-9279201
08-9279217 
ובשפה הערבית במספר: 08-9279123. 

בנוסף עומד מוקד 110, מוקד המידע של משטרת ישראל. כאשר כל המפר הוראה זו עובר עבירה שדינה עד שלוש שנות מאסר. 

משטרת ישראל מבקשת מהציבור להערך בהתאם בשעות שנותרו טרם החלת ההגבלות ולהישמע להוראות השוטרים בשטח. המשטרה תמשיך לעשות הכל בכדי להבטיח את ביטחונם של תושבי העיר והאזור.

נתניהו: "יתכן מאוד שאנחנו נמצא כאן התגברות של האלימות בימים הקרובים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום הערכת מצב בבסיס מפקדת מג"ב בלוד. בדיון השתתפו שר הבט"פ, ראש העיר לוד, המפכ"ל, מפקד מג"ב, ר' המל"ל, מנכ"ל משרד רה"מ בפועל, מנכ״ל המשרד לבט״פ, היועמ"ש, ראש השב"כ, מזכ״צ רה״מ ובכירים נוספים. 

נתניהו מסר הצהרה בתום הערכת המצב: "סיימנו עכשיו קבוצת פקודות, כך אפשר לקרוא לזה עם הגורמים הבכירים ביותר של הביטחון: שר הבט"פ, המפכ''ל, ראש השב"כ, היועמ"ש, מפקד מג"ב ועם גורמים אחרים. המטרה שלנו היא להביא תוצאות ולהביא תוצאות מהר.

"אנחנו צריכים להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל והדבר הזה מתחיל ונגמר בגיבוי לחיילים ולחיילות שלנו, הם יקבלו את מלוא הגיבוי. אנחנו אמרנו להם: 'אנחנו שומעים רחשים של חשש מוועדות חקירה, מחקירות, מבדיקות'. אנחנו ניתן לכם את כל הכלים להגן על עצמכם, להגן על אזרחי ישראל ולמנוע את הפורענות. יש לכם את הגיבוי, אל תחששו. זו הנקודה הראשונה - בעיניי החשובה ביותר." אמר נתניהו.

נתניהו קבע כי מדובר הפרת חוק: "עברנו גם על נקודות אחרות וחשוב לי לפרט אותן במהירות: דבר ראשון, יש פה שיתוף פעולה חסר תקדים בין השב"כ, משטרת ישראל והגורמים המשפטיים. כולם מבינים שיש פה אירוע שאינו פלילי רגיל, אף על פי שמשולבים פה הרבה גורמים פליליים. יש פה גורמים שפורעים חוק, פורעים בעצם את המסגרת של מדינת ישראל ולכן מול איום כזה יש אפשרות להשתמש במעצרים מנהליים וגם כמובן במעצרים אחרים לפורעים. הכנסנו את הדבר הזה להילוך גבוה, זה הדבר השני."

בדבריו סיפר על גיוס המילואים הנרחב: "הדבר השלישי, זה גיוס של כוחות מילואים שמסתיים ממש בשעות הללו, וגם אפשרות של שימוש בחיילי צה''ל. "

"אני הבאתי את הדוגמאות הברורות שהדבר הזה נעשה במדינות אחרות, בארה"ב, בריטניה, צרפת וגם במדינת ישראל. יצחק רבין ז"ל, הביא כוחות צה''ל ביום האדמה בהתפרעויות מסוג דומה לזה שאנחנו רואים כאן: בעראבה, בסכנין, בטייבה ובמקומות אחרים. "

נתניהו בלוד

נתניהו בלודצילום: קובי גדעון/ לע"מ

"הזכות הזאת שמורה לנו, אנחנו הבאנו עכשיו כוחות צבא לעזור בסגרים, לעזור למשטרה, עכשיו, כמובן במגיפה, בקורונה ואל תשכחו את ההתנתקות. אנחנו משתמשים בכוחות צה''ל למטרות כאלה ולמטרות אחרות. אבל מה מטרה יותר נכונה מאשר הזאת למנוע את ההתפרעויות הללו, את הפורענות והאלימות הזאת? "

"לכן, ככל שהדבר יידרש יש למפכ''ל את האישור וההרשאה להשתמש בכוחות צה''ל בדרך המקובלת ומותרת כיום כבר על פי חוק. "

"הדבר הנוסף, שימוש באמצעים. המפכ''ל שיחרר כבר אמצעים שונים לפעולה: אלות, רוגרים, מכת"זיות וכל הדברים האלה שמשתמשים בהם לצורך העניין והשימוש הזה מותר כי אין לנו עכשיו איום גדול יותר מאשר הפרעות האלה והדבר החיוני להחזרת החוק והסדר באמצעים האלה. "

"חתירה למגע - אנחנו לא מתכוונים להשאיר את האנשים מרוכזים במקבצים. החיילים והחיילות הללו של מג"ב ושוטרי ושוטרות משטרת ישראל יתפרסו בשכונות ובמקומות שצריך להתפרס. חסרים כוחות, זה נכון, בגלל זה אנחנו מביאים כאן גם את החיילים. אבל אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לתת לכם את האמצעים, את היכולות, את הפריסה ואת הגיבוי. אלה הדברים החשובים ביותר שאני יכול להגיד. "

"אני לא יכול להגיד לכם שאנחנו לא בפני הסלמה. המודיעין שיש לנו אומר שיתכן מאוד שאנחנו נמצא כאן התגברות של האלימות בימים הקרובים, ייתכן שיהיו פה חילופי מהלומות. זה תמיד ככה, כדי לדכא התפרעות צריך להפעיל כוח, הרבה מאוד כוח. אנחנו נפעיל אותו, תוך מתן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולחיילי ולחיילות המג"ב".

 

מספר מכוניות נשרפו הלילה בלוד

מספר מכוניות נשרפו הלילה בלודצילום: עמנואל אברהמוף, כיפה

המשטרה ביקשה מראשי המשפחות הבדואים שישמרו על הצעירים שלא יתפרעו

במהלך הלילה פורעים הפילו את עמודי התאורה לאורך כבישים בדרום, ובכך להגדיל את הסכנה בנסיעה וליצור הזדמנויות לפגוע באזרחים בחסות החשיכה. בליל אמש (ד') במסגרת הערכות שוטרי תחנת דימונה בסיוע לוחמי יחידת יואב לשמירה על הסדר הציבורי בעיר נעצרו 4 תושבי העיר בחשד להפרת הסדר הציבורי ויידוי אבנים לעבר כלי רכב והם יובאו בפני בית משפט. 

ההרס והאלימות הובילו לכך שבמשטרה נותרו חסרי אונים ולא מצליחים להשתלט על כלל התפרעויות ברחבי הארץ, ולכן המשטרה החלה לבקש עזרה. סנ"צ משה זריהן, מפגש עם משפחות מהיישובים הבדואים המתגוררים בסמוך לדימונה ומהלכו הוחלט בידי נכבדי השבטים והוועדים המקומיים לצאת ולשמור על כביש 25 בקרבת מגוריהם במטרה להרחיק צעירים ולשמור על הסדר.

מפגש בין השוטרים לראשי המשפחות הבדואיות

מפגש בין השוטרים לראשי המשפחות הבדואיותצילום: דוברות המשטרה

רבים החלו לבקר את פעולת המשטרה שביצעה מספר מעצרים של אזרחים יהודים שהחלו להגן על חבריהם בעיר לוד בשל אוזלת היד של המשטרה באזור, אך כשהמשטרה מודה שיש לה אחת בדרום היא פונה לשבטים הבדואים. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ביקר את החלטת המשארה: "אני מבין שהמשטרה החליטה שעדיף לה לשלם פרוטקשן לכמה משפחות פשע בדואיות במקום להחיל את הריבונות והחוק הישראלי בעצמה. אם ממילא הבדווים קיבלו אוטונומיה בנגב אז שיהיה רשמי... לפחות ששלטונות המס יהיו בתמונה ויגבו את חלקם... בושה וחרפה. אין מילים".

בעקבות הביקורת הוציאה המשטרה הודעת הבהרה: "בצד מימוש אחריות משטרת ישראל לבטחון הנפש והרכוש נערך כל העת שיח עם האוכלוסייה המקומית ובמסגרתו הוסברו למנהיגות המקומית ההשלכות הפליליות בהמשך יידוי האבנים, חסימות הצירים, תקיפת השוטרים ואוכלוסייה הנעה בצירים והעברת המסרים לאוכלוסייה והאחריות אותה היא נושאת". 

פינוי עמודי התאורה שהופלו

פינוי עמודי התאורה שהופלוצילום: תקשורת שרת התחבורה

בשל המצב, שרת התחבורה, מירי רגב, קיימה בדקות האחרונות הערכת מצב במהלכה הנחתה לסיים במהירות את העבודות הנדרשות לפתיחת כביש 31 במלואו בתוך זמן קצר. במקביל הנחתה רגב את גורמי משרד התחבורה  לתאם מול משטרת ישראל את הנדרש למניעת התפרעות וגרימת וונדליזם לתשתיות התחבורה באזור בלילות הקרובים. ״אני מבקשת להודות לאנשי משרד התחבורה שפועלים במהירות להחזרת התנועה בכביש לסדרה ומצפה לפעולה נחושה של משטרת ישראל, למניעת השחתת תשתיות התחבורה ברחבי הארץ וביצוע מהלכי חקירה והעמדה לדין של האחראים לפרעות״. הכביש צפוי להיפתח לתנועה בשעה הקרובה.