"הריבונות היא תעודת ביטוח להתיישבות"

'תנועת הריבונות' ששמה לה למטרה לקדם החלת ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון, קיימה רב-שיח מיוחד בירושלים, ערב הבחירות, בהשתתפות ח"כ לשעבר אורית סטרוק, תא"ל במיל' אמיר אביבי, המקדם תכנית מדינית הכוללת ריבונות, ופעיל זכויות אדם פלסטיני, באסם עיד, התומך בריבונות ובהענקת תושבות לפלסטינים

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/04/19 12:16 כט באדר ב'

"הריבונות היא תעודת ביטוח להתיישבות"
כנס הריבונות, צילום: תנועת הריבונות

תא"ל במיל' אמיר אביבי, ששירת בצה"ל במגוון תפקידים, בהם ראש לשכת הרמטכ"ל, מפקד חטיבת שגיא, סגן מפקד אוגדת עזה, מפקד בית הספר להנדסה צבאית, וסגן מבקר מערכת הביטחון, נשא דברים ברב-שיח מיוחד שקיימה אתמול (ה') תנועת הריבונות בירושלים, ובהם הציג את עיקרי התכנית המדינית אותה הוא מקדם יחד עם צוות של בכירים מישראל ומארה"ב.

"מטריד אותי מאוד שכשאומרים את המילה 'היפרדות' וזה נשמע להרבה אנשים הגיוני ויפה אבל אין לזה חיבור למציאות והתוצאה היא הרת אסון", קבע תא"ל אביבי והסביר: "הרשות הפלשתינית על כרעי תרנגולת. הם קיימים בזכותנו. בכל לילה חיילים שלנו עוצרים מחבלים. כך זה מאז חומת מגן באופן שוטף וזה לא נגמר. מה יקרה כשלא נפעל? הרי בתוך שנה יהודה ושומרון יהפכו לעזה". לטעמו "האחרונים שרוצים להיפרד זה הפלשתינים כי הם הראשונים שמבינים שהם יהיו אלה שישלמו על זה".

בהמשך דבריו הציג ניתוח של עיקרי הטיעונים בשמאל בעד היפרדות ונסיגה, כשהראשון בהם הוא התחושה שהמקום אינו שייך לעם היהודי אלא לפלשתינים. "זו טענה לא קבילה וגם לא חכמה, כי כשבאים למו"מ ואומרים מלכתחילה שזה לא שלנו זה לא מו"מ. למו"מ באים עם טענה שזה שלנו".
לעומת טיעון זה מזכיר אביבי שתי טענות מרכזיות, האחת נטועה בזירה הדיפלומטית והשנייה בסוגיה הדמוגרפית: "טענה אחת נוגעת לגיבוי בינלאומי. הם טוענים שאם נעשה מהלכים חד צדדיים העולם ייצא נגדנו, אבל ראינו שגם בסיפוח רמת הגולן יש התמודדות לא פשוטה אבל העובדה היא שסיפחנו והעולם קיבל את זה וכעת מתחילים להכיר בזה.
הטענה השנייה קשורה לפי 2.6 או מיליון וחצי פלשתינאים שנמצאים ביו"ש. אם אנחנו נחיל ריבונות על שטחי C הפכנו אותם לאזרחים, אבל זה לא נכון. אפשר לספח את האזור הזה ולהשאיר את הרש"פ כפי שהיא. אפשר להחיל ריבונות על השטחים מסביב לרשות".

תאל במיל. אמיר אביבי

תאל במיל. אמיר אביביצילום: תנועת הריבונות

על התכנית המדינית שעליה הוא ואנשי צוותו עמלים, תכנית שלדבריו מתקבלת בהבנה ובאהדה בארה"ב ובאירופה הוא מספר: "הבריטים עשו לנו הרבה בעיות כשניסו להקים שתי מדינות על שטח ברוחב של שבעים קילומטר. אלו שתי מדינות עם קהילות של מיליונים בחו"ל שרוצים להגיע לכאן. זה לא הגיוני. כל בר דעת צריך להבין שצריך להביא עוד שטח לדיון. הרי בעוד עשרים שנה יהיו כאן עשרים מיליון איש. לאן נביא אותם?".

את התשובה לשאלתו זו מוצא אביבי בחצי האי סיני. הוא מזכיר ש"בעזה יש ממשלה, גבולות, צבא. למעשה מדובר במדינה. הבעיה היא שהיא קטנה מדי וללא עתיד. לכן ההצעה שלנו היא להרחיב את עזה לעשרה אחוזים מסיני לאורך החוף שהמצרים יחכירו להם, ולייצר שם מדינה פלשתינית רחבת ידיים לאורך החוף, ריבונית, חופשית ועם פוטנציאל להיות מדינה. שני מיליון הערבים ביו"ש יהיו אזרחים של מדינתם בעזה".

את דבריו חתם אביבי בהתייחסות לעמדתם של קצינים לשעבר תומכי נסיגה ישראלית מיהודה ושומרון. ביום שבו תהיה נסיגה יתחיל הקרב על הנגב והגליל. זה לא ייגמר. הרבה אנשים בישראל לא מבינים שאנחנו חיים על חוט בלימה ואם התודעה מתהפכת ואם יש תחושה שאנחנו חלשים ואפשר להשמיד אותנו זו תחילתו של מדרון חלקלק שיגיע לערביי ישראל".

אורית סטרוק בכנס

אורית סטרוק בכנסצילום: תנועת הריבונות

סטרוק: "ריבונות היא תעודת ביטוח"

"אני מאמינה שבקדנציה הקרובה ובשנים שלאחר מכן ניקח קדימה את רעיון הריבונות" אמרה אורית סטרוק. "אנחנו לא חותכים את האזור, לא פיזית ולא מהותית", הוסיפה, והציגה מספר עקרונות מנחים בהקשר המדיני-פוליטי סביב התקדמות חזון הריבונות עד למימושו.
בדבריה הדגישה אורית סטרוק כי היא ומפלגתה תומכים בהחלת ריבונות על השטח כולו, "אבל אנחנו מוכנים להתחיל בקטנה", אמרה כשהיא מזכירה את הצבעת מרכז הליכוד בעד החלת הריבונות על ההתיישבות כצעד ראשון של ריבונות.
למהלך ראשוני שכזה יש משמעויות במספר היבטים, אמרה: "המשמעות של ריבונות על ההתיישבות היא תעודת ביטוח מפני פינוי, מדיני או משפטי. ברגע שחל החוק הישראלי על מקום כלשהו בארץ ישראל המקום הופך מוגן על ידי חוק יסוד משאל עם ואסור למסור אותו לידיים זרות, אלא לאחר הסכמה בממשלה בכנסת ובמשאל עם. נתניהו הכריז ששום ישוב לא ייעקר והוא צריך לפחות לעגן זאת בחקיקה של מעמד הישובים".

באסם עיד, פעיל זכויות אדם פלסטיני: "הפלסטינים רוצים סיפוח"

גם פעיל זכויות האדם באסם עיד, תושב מזרח ירושלים ובעבר תושב יריחו, מי שהפך לסמל בינלאומי לחשיפת השחיתות ועידוד הטרור על ידי הנהגת הרש"פ, נשא דברים בכנס, וסיפר "אני בקשר מתמיד עם הרבה מאוד אנשים בעזה. יש שם סיפורים מזעזעים. אף אחד לא מדבר על הרציחות הפנימיות שם כמו שבסעודיה ובמדינות ערב אחרות נרצחים אלפים ואיש לא יודע עליהם. אנחנו מכירים את השלטון האיסלאמי הקשה שמנהלת תנועת החמאס ברצועת עזה", אומר עיד ומוסיף: "אם מחר מדינת ישראל תערוך סקר חשאי בקרב הפלשתינאים ביהודה ושומרון ותשאל תחת איזה שלטון אתה מעדיף לחיות, אני מאמין ש-99.9 אחוזים יעדיפו את השלטון הישראלי".

לדברי עיד הציבור הערבי ביהודה שומרון ועזה זוכר בערגה את הימים שקודם תקופת אוסלו. "אנחנו זוכרים את הימים הטובים עד אוסלו. אנשים בעזה מתגעגעים לחוף הים ביפו וחיפה. פלשתינים אומרים שמאז אוסלו ועד היום המצב שלהם מתדרדר בכל יום".

באסם עיד בכנס

באסם עיד בכנסצילום: תנועת הריבונות

"לפני יומיים ביריחו מת פלשתיני מת מהמכות שקיבל מאנשי המנגנון הפלשתיני. אין שם שום כבוד לזכויות אדם ברש"פ. עסקתי בזכויות אדם גם תחת ערפאת וגם תחת עבאס, אחד יותר גרוע מהשני. אין שם וועדות חקירה והדבר הראשון בחשיבותו אצלם הוא השחיתויות שלהם. בכל הליך הסברתי בשטחי הגדה לרשות הפלשתינית יש רק דברי הסתה. כשבאים ומשלמים משכורת לרוצח רק מעודדים עוד רציחות ועוד רוצחים. זה בדיוק מה שהם עושים", אומר עיד הקובע כי "התמיכה היחידה שמחמוד עבאס זוכה לה היא במערב, בעיקר מאירופה. לא מהפלשתינאים ותודה לאל גם לא מאמריקה. רק האירופים נותנים לו את העצמה ואת הכסף".

עוד סיפר באסם עיד על נאום של ניקי היילי, שגרירת ארה"ב לשעבר, בוועידת איפא"ק, אירוע אליו הגיע במיוחד כדי לשמוע את נאומה. בנאום זה סיפרה כי "כאשר יש טיוטת החלטה באו"ם יש עליה הצבעה, אם זה בעד ישראל השגרירים הערבים נגד ולהיפך, אבל אחרי ההצבעה, כשאני חוזרת למשרד שלי באו"ם, השגרירים מגיעים אליי ואומרים לי שהם מצטערים, אבל לא הייתה להם ברירה אלא להצביע כך, אבל הם איתי". עיד מגיע מסיפור זה של היילי למסקנה מפתיעה ולפיה "אף מדינה במזרח התיכון לא רוצה מדינה פלשתינאית". לכך הוא מוסיף ומציין כי הקביעה שהפכה לקונצנזוס ישראלי ולפיה בקעת הירדן תישאר בידי ישראל היא להערכתו בקשתו ודרישתו של המלך הירדני שאינו רוצה למצוא על גבול ארצו חיילים פלשתינים.

לטעמו של עיד 21 מדינות ערב תומכות בריבונות ישראלית על יהודה ושומרון, גם אם אינן אומרות זאת בקול רם. "הגיע הזמן לעבור מהתיאוריה למעשים. היו לנו מספיק דיבורים על תיאוריות. הגיע הזמן לעשות זאת ועם טראמפ הכול אפשרי. הוא בעד הכול. יש לכם תמיכה של 21 מדינות ערב. למה אתם מחכים? זה יכול להתקיים עוד לפני הבחירות. הדרך סלולה ותעשו את זה כמה שיותר מהר", אמר עיד לקול תשואות הקהל.

בשלב השאלות מהקהל נשאל עיד אם ציבור ערביי יהודה ושומרון יסתפק לטעמו במעמד של תושבות שאינה אזרחות. עיד משיב בחיוב וקובע כי כאשר הציבור הערבי שומע ומדבר על ריבונות וסיפוח ישראלי "מה שמעניין אותם זה מה זה נותן לי, האם זה ייתן לי זכויות. זה מה שהם רוצים. הם שומעים שאני כתושב מזרח ירושלים מקבל ביטוח לאומי, יכול לנסוע לכל מקום ולטוס לכל מקום והם אומרים לי שמספיקה להם התושבות הזו. הם יודעים שבתושבות הזו הם מקבלים הרבה יותר ממה שנותנת להם אזרחות ברש"פ או בירדן".