בהחלטת שופט יחיד ולבקשת מנדלבליט, בג"ץ הקפיא את יישום חוק ההסדרה

השופט ניל הנדל הוציא צו ביניים על יישום החוק, מה שלא מאפשר למדינה לעשות כל פעולה בקרקעות לא מוסדרות, לרבות הפקעה והריסת מבנים. התנועה למשילות ודמוקרטיה: "מדובר בזלזול בוטה בחוקי הכנסת וברצון העם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/08/17 12:32 כה באב התשעז

בהחלטת שופט יחיד ולבקשת מנדלבליט, בג"ץ הקפיא את יישום חוק ההסדרה
השופט הנדל, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, הוציא היום (חמישי) צו ביניים לחוק ההסדרה, לבקשתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. זאת מאחר ותאריך היעד להחלת החוק כבר חלף.

משמעות הצו היא השארת המצב הקיים על כנו, כך ששום פעולה בנושא קרקעות לא מוסדרות ביהודה ושומרון לא תוכל להתבצע. מדובר על פעולות כמו הפקעה, תכנון, רישום, תפיסת חזקה של קרקע המוגדרת פלסטינית פרטית לטובת המדינה וכן גם לא הריסה ופינוי מבנים השוכנים בקרקע שכזו.

צו הביניים נפסק כתגובה לעתירה שהוגשה נגד חוק ההסדרה, בשם 17 רשויות מקומיות פלסטיניות ביהודה ושומרון, אשר קרקעות הנמצאות בתחומיהן עשויות להיות מופקעות מכוח החוק.

במועצה האזורית בנימין, שהייתה אחת המשיבות לעתירה, מתנגדים לצו הביניים ואומרים כי "כל דחייה ביישומו המלא של החוק, מאריכה את משך הפגיעה בזכויות תושביה של המועצה, לרבות הזכות לכבוד, לקניין, לחינוך ולשוויון, כמו גם ביכולתה של המועצה למלא את תפקידה ולדאוג לרווחת תושביה".

מהתנועה למשילות ודמוקרטיה נמסר כי "החלטת בג"ץ לא מכבדת את החוק. שופט יחיד, בלי דיון, ובהחלטה בלי נימוקים הוציא הבוקר צו שמקפיא חוק של הכנסת לזמן בלתי מוגבל". 

לדברי מנהל התנועה, יהודה עמרני, "מדובר בזלזול בוטה בחוקי הכנסת וברצון העם וקלות ראש כלפי הוראות הכנסת. נראה כי בבית המשפט העליון הפרדת הרשויות וכבוד הדדי בין המחוקק לבין הרשות השופטת, הם בכיוון חד סטרי בלבד".

אחת מיוזמות חוק ההסדרה ,יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה בתגובה כי "שוב אנו רואים כיצד נרמסת הפרדת הרשויות על יד בג"ץ".

לדבריה, "המאבק בהתיישבות ביהודה ושומרון ובקיומה של מדינת ישראל אינו נעשה רק בטרור ובהסתה אלא מתבצע גם תוך ניצול מערכת המשפט. במצב בו חוק ההסדרה יסונדל נקדם את פסקת ההתגברות  - למורת רוחם של אבירי שלטון החוק מטעם עצמם".