בהובלת שקד: ריבונות מעשית במזרח ירושלים

שרי הממשלה צפויים לאשר, ביוזמת שרת המשפטים ולרגל יום ירושלים, תכנית שתסדיר בשנים הקרובות את כל הקרקעות במזרח בירתה של ישראל. שקד: "יום לפני העברת השגרירות האמריקאית, אנו מעצימים את העיר ומחילים בפועל את הריבונות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/05/18 08:52 כח באייר התשעח

בהובלת שקד: ריבונות מעשית במזרח ירושלים
אילת שקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ריבונות במזרח העיר: בתוך 7 שנים יוסדרו כל הקרקעות במזרח ירושלים. זו ההחלטה שצפויה לקבל היום (ראשון) הממשלה, בהובלת שרת המשפטים איילת שקד, בישיבה מיוחדת שתיערך לרגל יום ירושלים.

שרי הממשלה יאשרו תכנית תכנון ורישום מקרקעין במזרח ירושלים, בעלות של 50 מיליון שקלים, שיזמה השרה שקד ועיריית ירושלים.

לפי התכנית, אגף רישום והסדר מקרקעין במשרד המשפטים יפעל להסדרת הנושא תוך מספר שנים, כשמשמעות ההחלטה היא לראשונה החלת ריבונות מעשית במזרח ירושלים.

במסגרת הסדרת המקרקעין, כל הטוען לבעלות על הקרקע יוכל להגיש תביעה לפקיד ההסדר. במידה ויתקבלו טענות סותרות, ההליך יועבר להכרעת ביהמ"ש, כפי שדורש החוק. החלטת הממשלה תינתן לאחר שאגף רישום והסדר המקרקעין החל בחודש האחרון בביצוע למעשה של הסדרת מקרקעין במזרח העיר בבית חנינה, צור באהר והר הצופים.

ממשרד המשפטים נמסר כי החלטת הממשלה כעת תעמיק משמעותית את התכנית: "על פי הצעת המחליטים, לפחות 50% מהסדרת רישום המקרקעין במזרח ירושלים יוסדרו עד סוף שנת 2021. היתר יוסדרו עד שנת 2025. לשם כך הממשלה תקצה 50 מיליון ₪. הסדרת רישום המקרקעין ילווה באמצעות צוות בראשות מנכ"לית משרד המשפטים ובהשתתפות נציגי המשרדים הרלוונטיים. אח לשנה הצוות יבחן את מידת ההתקדמות בשטח".

מפשירים את הניה במזרח העיר? מזרח ירושלים

מזרח ירושליםצילום: פלאש 90. יוסי זמיר

במקביל יוקם צוות בראשות ראש מינהל התכנון במשרד האוצר ובהשתתפות נציגי המשרדים הרלוונטיים, כמו משרד המשפטים ועוד. מטרתו תהיה לבחון דרכים למניעת ופתרון חסמים בתחום התכנון ובנושא התחברות לביוב ומים בשכונות מזרח ירושלים. כחלק מהתכנית יוקמו גם אזורי תעשייה בני לא פחות מ 260 דונם.

משרד ירושלים ומורשת יפעיל צוות לשיתוף הציבור שיהיה אמון על ביצוע הפעולות ליישום ההחלטה בהסכמה, ככל הניתן, עם תושבי מזרח העיר. 

השרה שקד התייחסה לנושא ואמרה כי "יום לפני חיזוק ירושלים באמצעות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ולאחר שחלפו עשרות שנים מהחלת הריבונות הישראלית במזרח ירושלים, אנחנו מעצימים את העיר ומחילים בפועל את הריבונות באמצעות התכנית להסדרת המקרקעין במזרח ירושלים, כפי שקיים בכל מקום מוסדר אחר בישראל".

לדבריה, "מעבר לכך, הדבר חשוב גם לתושבי מזרח העיר: בהעדר מהלך כזה, בעלי הזכויות על הקרקע מנועים מלמצות את זכותם עליה, לרבות הנפקת היתרי בניה. ריבונות וטובת התושבים מגיעות יחד".