בג"ץ קבע: כהונת רבה של כפר סבא תסתיים לאלתר

הרב אברהם שלוש, שהיועמ"ש קבע כי עליו לסיים את תפקידו מפאת גילו ומגוריו בעיר אחרת, עתר על כך לבית המשפט וביקש לדחות את ההחלטה בשנה. השופטים סירבו וקבעו כי עליו לסיים את תפקידו מיידית, "עם כל ההבנה, לא הגורם המפר את הדין יקבע מתי תיכנס הסנקציה לתוקף"

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/12/17 12:37 כג בכסלו התשעח

בג"ץ קבע: כהונת רבה של כפר סבא תסתיים לאלתר
הרב שלוש ואריה דרעי, צילום: פלאש 90. יעקב כהן

שופטי בג"ץ קבעו כי כהונתו של הרב אברהם שלוש כרבה הראשי של העיר כפר סבא הגיעה לסיומה, זאת על רקע החלטה קודמת שקיבל בנושא היועמ"ש מנדלבליט ושעליה עתר הרב לבית המשפט.

לפי הפרסום היום (ב') בכיכר השבת הרב שלוש (89) ביקש לקבוע את מועד פרישתו לעוד כשנה, אך משסירב בית המשפט הוא דרש שיקצבו את מועד סיום עבודתו. השופטים בתגובה קבעו כי הפסקת כהונתו היא מיידית.

"מהחקירה היסודית שהתנהלה על ידי המשיבים", כתב השופט ניל הנדל, "עולה כי העותר אינו מתגורר בעיר בה הוא מכהן כרב, בניגוד לדרישות הדין לפיהן מקום מגוריו הקבוע של רב עיר יהיה במקום כהונתו. ממצא זה ברור, ובפועל - אף העותר לא חלק עליו. הדרישה שרב עיר יגור במקום בו הוא מכהן מתבקשת ומובנת".

עוד הוא כתב בפסק הדין כי "תכלית תפקיד הרב היא לשרת את הציבור ולעסוק בענייניו, וברי כי אי-נוכחות במקום באופן קבוע אינה מתיישבת עם התכלית האמורה. ברמה הכללית יותר, הסכמה לכהן כרב עיר נשענת על הסכמה מטעם הרב לקבל על עצמו את תנאי התפקיד". על בקשתו של הרב שלוש לדחות את סיום כהונתו בשנה אמרו שלושת השופטים כי  "עם כל ההבנה, לא הגורם המפר את הדין יקבע מתי תיכנס הסנקציה לתוקף".

לבסוף הם ציינו כי "נדמה כי מוטב שהעניין היה מסתיים בהסכמה, גם לכבודו של העניין ואף לכבודו של העותר. האחרון הודיע כי אינו מוכן להסכים להצעה זו וכי רק הוא יקבע את המועד לפרישתו. אחרת, לדבריו, הוא מעדיף לקבל פסק דין. גם על כך ניתן לומר כי רצונו – כבודו. ועדיין, צר לנו כי לא ניתן היה לסיים את העניין בהסכמה בהתאם למתווה שהוצע על ידינו".

כזכור לפני כשלושה חודשים קבע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בצעד נדיר כי הרב שלוש יסיים את תפקידו בתוך חודש ימים, זאת על רקע גילו המתקדם (89) ולאור העובדה שהוא מתקשה לספק את שירותי הדת ואינו מתגורר בשנים האחרונות בעיר.

הרב שלוש עתר על כך לבג"ץ ולפני כחודשיים השופטים אכן השהו את החלטת היועמ"ש. יש לציין כי מי שמקבל בדרך כלל את החלטות על הפסקת כהונתו של רבני הערים הוא השר לשירותי דת ועל כך הוגשה עתירת רב העיר כפר סבא לשעבר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן