בג"ץ סירב להתערב בסוגיית ההכרה בנישואין חד מיניים

שופטי בג"ץ דחו את העתירה נגד אי ההכרה בנישואי להט"בים וטענו כי האחריות מוטלת על הכנסת. זאת למרות שלדבריהם המדינה "משדרת כלפיהן מסר של חוסר שוויון ואף של נחיתות מוסרית". יו"ר 'חברותא - הומואים דתיים': "לא תולים תקוות בכנסת. מספר התומכים בנו גדל. נמשיך לפעול לשינוי מעמדנו בחברה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/08/17 14:42 ט באלול התשעז

בג"ץ סירב להתערב בסוגיית ההכרה בנישואין חד מיניים
בג"ץ לא מעוניין להתערב. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בג"ץ לא מוכן להתערב בסוגיית הכרת נישואיהם של זוגות חד מיניים, כך עלה מפסיקת השופטים היום (חמישי) שגלגלו את האחריות לפתחה של הכנסת ופרסם היום נטעאל בנדל באתר nrg.

השופטים אליקים רובינשטיין, עינת ברון וניל הנדל, קבעו כי אי הכרת המדינה בנישואין של זוגות להט"בים היא אינה עבירה על חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, כפי שטענו העותרים.

עם זאת הם אמרו כי למרות שלדעתם יש בעמדת המדינה והמצב כיום אפליה כלפי הקהילה הגאה, החלטת השינוי מוטלת על הרשות המחוקקת ובית המשפט העליו לא מתכוון להתערב בנושא.

פסיקת בג"ץ הגיעה כתשובה לעתירת בני זוג חד מיניים שרשומים ברבנות הראשית כרווקים, זאת למרות שערכו טקס נישואין. לעתירתם הצטרפו גורמים נוספים המשתייכים לקהילת הלהט"ב שביקשו מבית המשפט להורות למדינה לאפשר להם להתחתן ולהיות מוכרים כנשואים.

בפסק הדין כתבה השופטת ברון כי ברור לשופטים "ששלילתו של סטטוס הנישואים מקבוצות מסוימות בחברה הישראלית, משדרת כלפיהן מסר של חוסר שוויון ואף של נחיתות מוסרית, במובן זה שמשתמע שהקשר אינו ראוי לכבוד ולהגנה... יש אפוא טעם בטענת העותרים, כי הדרתם ממוסד הנישואים בישראל כורכת בחובה פגיעה בזכויות יסוד שלהם ושל זוגות אחרים בני אותו מין". 

עם זאת,השופט אליקים רובינשטיין, שעמד בראש הרכב השופטים,  כתב כי "אין המשפט האזרחי החל בישראל מכיר בנישואין בין בני אותו מין. מכאן, שבקשתם של העותרים חורגת מהחלתה של דוקטרינת אי ההכרה ומתן האפשרות לבית המשפט האזרחי לדון בנושא הנתון ביסודו לסמכותם של בתי הדין הרבניים, ומבקשת למעשה לקבוע כהנחה מקדמית הכרחית, כי מוסד הנישואין בין בני אותו מין קיים בדין האזרחי הישראלי, והרי לא היא". 

יו"ר ארגון 'חברותא - הומואים דתיים', דניאל יונס, לא הופתע מהחלטת בג"ץ ואמר כי "לצערנו, אנחנו לא יכולים לתלות תקוות גדולות בכנסת בהקשר זה". עם זאת הוא ציין את "מספר התומכים במיסוד קשר זוגי בין בני אותו המין שרק הולך וגדל. הסקרים מראים שגם בקרב הציונות הדתית מספרם של המצדדים כבר קרוב לחצי, ומספרם של הרבנים שמביעים תמיכה בנו ובמשפחותינו רק הולך וגובר".

עוד הוא הוסיף כי "מאות המשתתפות והמשתתפים מקרב הציונות הדתית במצעד הגאווה האחרון בירושלים יעיד על כך. אנו נמשיך ונפעל לשינוי מעמדנו בחברה הדתית בישראל בפרט, ועל דמותה של החברה הישראלית ככלל".