באמ"ן מעריכים: הסיכוי להסלמה ב-2018 גדל

הסבירות למלחמה יזומה נותרה אפסית, אך מנגד, עולה משמעותית הסבירות להסלמה שתתפתח מאירוע נקודתי. מה שבטוח: לשום גורם אין כוונה לפתוח במלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/12/17 08:53 יג בטבת התשעח

באמ"ן מעריכים: הסיכוי להסלמה ב-2018 גדל
פעילי חמאס ברצועת עזה, צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

הערכת המודיעין לשנת 2018 גורסת כי הסבירות למלחמה יזומה נותרה אפסית, אולם הסבירות להסלמה שתתפתח מאירוע נקודתי תעלה משמעותית בהשוואה לשנה החולפת, כך פורסם הבוקר (א') בישראל היום.

מחר תוצג לפורום המטכ"ל של צה"ל הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין, ובשבוע הבא היא תוצג בפני שרי הקבינט. מההערכה עולה כי אין שום גורם במרחב שיש לו כוונה לפתוח במלחמה יזומה עם ישראל, כל אחד מסיבותיו שלו. בעוד סוריה וחיזבאללה עסוקים בשיקום אחרי שנים ארוכות של מלחמת אזרחים, חמאס נותן עדיפות לאפשרות של פיוס פנים-פלסטיני ומעדיף להימנע מעימות.

למרות זאת, בהערכת המודיעין עולה כי האפשרות להידרדרות כתוצאה מאירוע נקודתי תעלה משמעותית בשנה הקרובה. הדבר עלול לקרות בשל חשיפת מנהרה בעזה או אחרי פעולה התקפית בסוריה, שתיוחס לישראל. אם עד כה נזהר הצד השני מתגובה הסיכוי להסלמה תגבר, והדבר עלול להתפתח לעימותים שיימשכו כמה ימים, ואולי אף מעבר לכך.

מסיבה זו ישראל תצטרך לבחור בקפידה רבה יותר את המטרות שנגדן היא תפעל בשנה הקרובה, ובמקרה של הידרדרות יהיה עליה לנקוט פעולות שימנעו שבירה מוחלטת של הכלים וגלישה למלחמה. בהקשר זה מייחסים באמ"ן חשיבות גבוהה להנהגה ולתקשורת הישראלית. לשיטת אנשי המודיעין, האופן שבו יתבטאו גורמים אלו ישפיע במישרין גם על הפעולות של הצד השני.

עוד דווח כי על פי הערכת המודיעין 2018 תאופיין כשנת "היום שאחרי", שבה יתעצבו מחדש המגמות העיקריות באזור. בסוריה תהיה זו השנה שאחרי מלחמת האזרחים, מה שישפיע על מיצובם והיערכותם מחדש של משטר אסד ושל חיזבאללה. כמו תהיה זו השנה שאחרי תבוסת דאעש, אך קיימת אפשרות לעלייתו במקומות אחרים או לצמיחת גורם קיצוני חדש תחתיו. בקרב הפלסטינים תהיה זו השנה שאחרי אבו מאזן, שגם אם ישרוד אותה יתחדדו ברשות מאבקי הירושה. נוסף לכך תהיה זו השנה שאחרי נאום טראמפ על הגרעין האיראני.

על פי הערכת המודיעין לישראל תהיה השפעה משמעותית על כל התהליכים האלה. באמ"ן עוקבים בדאגה אחר ההתעצמות בלבנון ובעזה, ומצביעים עליהם כפוטנציאל אפשרי שידרדר את הצדדים להסלמה, זאת על רקע נחישותם להתעצם, ונחישותה של ישראל למנוע את הדבר.

בישראל היום נטען כי ספק אם ישראל תתפשר על כך, מחשש שאמצעי לחימה שיועברו כעת ללבנון או לעזה ישמשו נגדה בשנים הבאות. כחלק מכך עשויה ישראל להידרש לבחון מחדש את החסינות שניתנה בשנים האחרונות ללבנון מתקיפות בשטחה. זאת, אם יגביר חיזבאללה את מאמציו לייצר אמצעי לחימה על אדמת לבנון, במקום להסתכן בתקיפתם בסוריה כפי שהיה עד כה.

עוד העריכו באמ"ן כי איראן תמשיך במאמציה להתבסס באזור, אם כי בניגוד לתוכניותיה, צפויים לה לא מעט אתגרים בדרך. רוסיה צפויה להערים עליה קשיים שכן היא מתחרה בה על שיקום סוריה ועל פרויקטים כלכליים , וסוריה חוששת לשלם מחיר על הפעילות האיראנית, בעיקר מצד ישראל.

מלבד זאת, איראן גם מאותגרת בנושא מבית, ובאגף המודיעין עוקבים בעניין אחרי ההפגנות שהתקיימו בימים האחרונים בערים מרכזיות במדינה, שבהן מובעת מחאה גלויה מהתקציבים שמועברים לסוריה וללבנון על חשבון שיפור המצב הכלכלי. ההערכה היא שאיראן תנסה לטפל באירועים ברגישות, זאת כדי להימנע מגלישתם ל"אביב איראני", דבר שיאיים על השלטון.

נוסף לכך קובעת הערכת המודיעין כי גם ב-2018 צפויה ישראל ליהנות מעליונות אסטרטגית. כדי לשמר זאת יהיה עליה להקפיד לתאם מהלכים לא רק עם ארה"ב אלא גם עם רוסיה. כמו כן יהיה עליה לעבוד  בתיאום עם המדינות החשובות באירופה ועם המדינות הסוניות הבולטות באזור, שעשויות לשתף עמה פעולה בבלימת המגמות השליליות באזור, בדגש על איראן, אך במידה פחותה.

עוד דווח כי באמ"ן סבורים שאין כרגע סכנה למשטרים באזור, אך עם זאת מופנית דאגה מסוימת למצרים, שמתקשה להתמודד עם האתגר שמציב לה דאעש במחוז סיני. בחודשים האחרונים ניכרת מגמת מעבר של פעילי דאעש מסוריה לסיני, על רקע תבוסת הארגון בסוריה וחוזקו היחסי בחצי האי המצרי. עיקר מאמצי דאעש במחוז מופנים כרגע למלחמה מול כוחות הביטחון המצריים, אולם בישראל לא שוללים שבעתיד ינסה הארגון לבצע פיגוע איכות גם נגד מטרות בשטחה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן